moeilijke keuze..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gekee

moeilijke keuze..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:08

Heey :)

Al vanaf het begin dat ik mijn merrie had leek het me leuk om een veulen bij haar te fokken,
dat veulen wil ik zelf heel graag houden en later als het kan mee verder komen, met mijn merrie ben ik nooit op de wedstrijden geweest.
Ik heb nu de kans om haar gratis te laten dekken door een krack c x Gribaldi!
Zelf heeft ze goede (spring) papieren.
Maar ik denk natuurlijk aan alle risico's, je kan niet zomaar roekeloos een veulen gaan fokken natuurlijk.
Ik heb er het volle vertrouwen in dat mijn merrie het aankan, maar je weet het nooit natuurlijk.
Ik was zoiezo van plan om er later een paard bij te kopen waar ik verder mee kan komen, maar dit is dan natuurlijk ook een mooie kans..
Ik ben 15 jaar en moet alle eventuele kosten zelf betalen, ik heb het geld ervoor, want heb een goed inkomen voor op mijn leeftijd.
maar loop je er veel kans op dat er iets gebeurt bij de bevalling?
En welke kosten komen er zoiezo bij?
Ik kan mijn merrie rond de tijd dat ze moet bevallen gratis op een weiland zetten(dit moet ik nog even vragen) en als het veulen afgespeent kan worden mijn merrie weer naar stal en het veulen daar laten opgroeien etc.

Gelieve alleen reageren als je er echt verstand van hebt.

Groetjes,
Geke.

Gekee

Re: moeilijke keuze..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:30

of je eigen ervaringen met bevalling van je paard etc. :)

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:16

hallo,

de kosten zijn dekgeld. als je het in wil laten schrijven bij de KWPN, is het lismaatschap. geboorte bewijs. en dan komt iemand chipen en schetsen DNA afnemen, dus ook kosten.

bij KWPN ben je al ongeveer € 350,00 kwijt.

veder is je paard verzekerd of niet.

want moet de dierenarts komen bij of na de bevaling dan heb je dierenarst kosten. en als je merrie verzekerd is alleen voorrijkosten.

veder zal ik wel maar dat is persoonlijk wel er voor zorgen tegen de tijd dat ze gaat bevallen. ook een stal in de buurt is. voor de nacht.

want als ze bevalt als het donker is kan jij niet zien of het goed gaat.

veder als tip. kijk eens op youtube van merries die bevallen.

wij hebben er veel aan gehad, vooral bij me pony, de dierenarst was niet bereikbaar die nacht omdat zijn tel kapot was. en door te kijken konden wij zelf helpen. en hebben wij ondanks het veulen klem zat eruit kunnen trekken.

bij me andere merrie hebben wij ook geholpen. alleen moet de dierenarts alsnog komen. de nageboorte was niet compleet.

ervaring bij ons is, is dat ze vaak bevallen als het donker buiten is waardoor het ook rustige is om alles heen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:20

Er zijn trouwens ook mooie boeken te koop wat betreft bevallingen.
Kosten zijn ook goed op te vragen bij DA. En veel zaken is gewoon koffiedik kijken. Maar houd er rekening mee.
Maar 15 jaar en goed inkomen? huh wat heb ik de afgelopen 13 jaar verkeerd gedaan?!? ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:25

Realiseer je dat je - als je besluit om te dekken, je merrie blootstelt aan een risico.
Kans is groot dat je merrie niet drachtig wordt (en dan ben je wel veel geld kwijt aan scannen en DA kosten voor het insemineren, maar dan heb je nog geen veulen).
Kans is aanwezig dat je veulen overlijdt.
Kans is aanwezig dat je merrie overlijdt, of dat ze beide overlijden.
Maar goed, stel je voor dat je merrie drachtig wordt, de dracht en bevalling goed verlopen, en er een gezond veulen naast staat.
Dan moet je het veulen nog maar heel zien te houden tot je er op kunt.
Het kan botsen qua character, je paard kan te klein blijven, of te groot voor je worden, of nou net niet het talent vertonen voor de discipline die je graag had willen rijden.
Er kan van alles gebeuren in die drie jaar waardoor het veulen nooit bereden kan worden, of voortijdig overlijdt.
Een veulen opfokken is duurder dan een jong paard kopen, waar je meteen mee aan de slag kunt.
Ondanks dat je denkt dat je nu met 15 jaar een goed salaris hebt, reken je niet rijk. Als je je paard in de opfok zet, verzekerd, drie jaar lang 150 Euro per maand betaald, smid, wormenkuren, inentingen, chip, paspoort moet betalen (en dan is je paard nog niet ziek geweest) kom je uit op een slordige 10.000 Euro.
Kun je een heel leuk paard voor kopen, loop je minder risico, en kun je meteen aan de slag.
Dus mijn advies is om over 4 jaartjes gewoon een ander paard erbij te kopen.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:39

Cassidy: weet niet hoe jij aan die berekening komt, maar ik ben dat nooit kwijt

het veulen loopt de eerste 5 maanden bij zijn moeder of langer, daarbij als je het veulen verzekerd. dan ben je per jaar € 150,00 kwijt en dan ben gedekt voor ziektes en dood gaan enzovoort.

veder is de keus waar de eigenaar het neer zet.

als ze in de opfok gaan ben je gemiddeld € 130 voor de winterperiode kwijt en € 90 voor de zomer periode

enting gaan gelijk dus alleen enting kosten zijn € 17,50

ontwormen kost tussen de € 10 tot € 20 want ligt er aan welke ze krijgen, ( neem aan dat het wisseld) teminste bij ons wel

veder haal je vaak je paard weer op als hij of zei 2 1/2 is dat je langzaam aan de slaag kan met je paard.

en de hoefsmit verschilt bij jongen paarden. somige hoeven maar 2 keer per jaar.

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:32

Er zijn geen dekkosten!
De dekking is natuurlijk en gratis.
Het veulen kan waarschijnlijk gratis op een weiland staan, en dan de merrie weer naar stal.
het is inderdaad waar dat er in 1 jaar veel kan gebeuren met het veulen, maar hoe groot zijn die kansen?
Er is bijna geen kans dat het veulen te klein blijft, want beide ouders zijn groter dan 1.65.
het liefste zou ik de spring sport ingaan, maar als het blijkt dat mijn veulen beter is in dressuur, dan dressuur toch :) nouja, dat zeg ik nu wel, maar ik ben toch echt een springruiter..
Als je een paard koopt kan het later ook blijken dat het gebreken heeft, als je je eigen veulen fokt weet je heel zijn geschiedenis..

Gekee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:33

Ik heb mijn keuze gemaakt,
ik ga er met enkele jaren gewoon een jong paard bij kopen, er zijn teveel risico's en ik wil ook het risico niet nemen om mijn merrie te verliezen, al is die kans misschien klein.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:41

mijn pony is zelfstandig buiten bevallen van een mooi gezond veulen
en heeft dit helemaal alleen gedaan ze was toen 3 jaar jong te jong vind ik
maar t is allemaal goed gegaan nagboorte was compleet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:44

@ veulens: ik heb geen eigen land
Kosten voor veulen aan de voet zijn 50 Euro per maand. Plus dan nog de kosten van de merrie.
Stalling is het hele jaar door gelijk, 150 Euro, voor volwassen paarden meer.
Het ras wat ik heb is niet goedkoop, ik heb het veulen verzekerd max bedrag zonder foto's, en dan meest uitgebreid.
Kom ik per jaar wat hoger uit dan 150 Euro aan verzekering
Inentingen zijn niet alleen Tetanus en Influenza, maar ook - omdat ze op een fokstal staan - Rhino.
Wormenkuren wisselen idd.
En ik haal bij mijn veulens wat vaker de smid dan twee keer per jaar.
Opfok de complete drie jaar.
In het bedrag wat ik heb opgenoemd zitten kosten van dekking en zadelmak maken.
Ben je minder kwijt is dat alleen maar mooi.

@Gekee, verstandig dat je een jong paard erbij koopt. Kun je meteen zien met wat voor kleur, geslacht, maat en character je te maken krijgt.