Nou heb ik een aantal topics gevonden die hierover gaan, maar veel hiervan zijn oudere topics. Dus begin in een nieuwe, mochten er huidige lopen, dan graag even een linkje hier zodat ik die kan afsnuffelen... ( en dan ook uiteraard mijn excusses voor het openen van deze.)
Ik zat wat rond te snufffelen hier op bokt over de kleur schema's die gehanteerd worden bij tinkers ( gooi het even allemaal op één hoop) want ik zat in mijn tinker haar paspoort te kijken en de kleurbeschrijving komt namelijk niet meer overeen. Maar als ik dan ga kijken waar ze wel onder zou vallen, dan kom ik er voor geen meter uit. Dus ik zat te lezen hier op bokt, maar het maakt het alleen nog maar verwarrender. Kan alleen haar foto's in linkje neerzetten omdat de bestanden te groot zijn.
Dit is in het begin van het jaar, dus is ze nog zwart achtig, maar als ze wat zon heeft gehad dan krijgt ze een serieuze bruine gloed in haar zwart en is de "zwarte" vlek bij haar lies compleet stekelharig. Zal kijken of in een nieuwe foto kan vinden van haar waar het duidelijk is.
Maar goed, ze staat dus als platenbont wit-zwart in haar paspoort, maar is ze dit nu echt?
En hoe serieus wordt er omgesprongen met kleurbeschrijvingen bij stamboeken? Want kom dus vaak hier op bokt bokkers tegen die het niet eens zijn met de kleur beschrijvingen in het paspoort van hun paard.
Ik kom gewoon niet uit al die termen en extra elementen waar je op moet letten. (ga nu niet met haar fokken hoor, maar wil lekker het komende jaar gaan snuffelen naar hengsten voor wanneer ik besluit met haar te gaan fokken over een paar jaar.)
cp112
Geplaatst: 28-08-11 11:03
Zwart bont sowieso. Hoe het met het stekelharige zit weet ik niet precies of dit aangegeven wordt in het paspoort. Ik dacht van niet.
annelot
Geplaatst: 28-08-11 11:05
Ze is stekelharig zwart bont. Bijna alle zwarte bonte en zwarte paarden krijgen in de zomer een bruine gloed.
Ze is platenbont zwartbont. Kan niet missen, met lekker zomerbruin. Hoe bruin ze ook worden in de zomer, het blijft zwartbont. Kijk maar naar friezen. Ze is wel erg stekelharig! Het klopt dat paarden met de jaren steeds meer witte haren krijgen als ze stekelharig zijn. Het is ook een kenmerk van het sabino gen dat je erg veel bij clydesdales aantreft. Aangezien de clydesdales ook in in het tinker ras zitten heb je daar kans op. Ze is in elk geval geen Roan.
Aan je paspoort hoef je niets te wijzigen lijkt mij. ALs je echt zeker wilt weten hoe het met de genen zit (bv voor de fok) kun je dat laten testen.
Ze is volgens mij idd gewoon zwartbont, hoor Hééél mss zou ik denken aan zwartbontroan, maar daar is ze te "zwart" voor. Dus denk idd niet dat t dat is.
Je moet es kijken naar Domino as em nog es jouw kanten komt (samen met mij dus ). Hij is zwartbontroan en heeft ieder seizoen een ander kleurtje Valt erg op.
nee nee, ik geloof idd ook dat ze platenbont zwart is, maar bedoelde meer met de kleurscharkeringen etc. Haar moeder is bruinbont en haar vader zwartbont. Ze heeft geen bruin in haar manen of echt bruin in haar vacht, dus is geen bruinbont. Het ging mij er eigenlijk een beetje om hoe het Gen-wijs gezien zit. Aangezien ze dus veel wit heeft dat ook onder haar buik door, aaneengesloten doorloopt en witte benen, staart, manen etc heeft. Heb zitten lezen over de basiskleuren en verdunningen in kleuren etc. Maar kom er toch niet he-le-maal uit. Ben gewoon benieuwd wat ze precies is wat dat betreft, vooral op het ook met een veulen. Hoe ik wat kan berekenen in combinatie met de hengst. Maar stekelharigheid heeft toch ook weer een betekenis en uitwerking?
@Charlotte... het wordt wel tijd dat we gaan wandelen he?
Ik meen dat dat ervan af hangt of je al DNA hebt laten trekken ooit, misschien voor het stamboek?
Ik heb hier ook een stekelharig zwart-bonte (overwegend wit). Is vooral te zien in een gedeelte van de vlek in haar flank, en idd in de zomer ook op de rest van haar lichaam (en wordt ze bruinig, net als vele anderen) Moeder is gewoon zwartbont (mooi 50/50 ongeveer), vader onbekend. Maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, het is toch vaak een verassing wat eruit komt, enige waar je naar mijn idee op kan letten is vererving vos, bruin en homozygoot voor bont. En natuurlijk andere aparte kleurtjes, maar hoe getekend blijft voorlopig wel gokken. Kijk bijvoorbeeld naar Flynn, vosbont veulen van dit jaar, lijkt enorm op zijn opa, terwijl zijn halfzus (moeders kant) juist weer veel van moeders weg heeft.
Sterker nog: Dit zijn volle broer en zus, http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 100153.jpg Behalve dat ze beiden zwartbont zijn zie ik qua kleur en aftekeningen weinig overeenkomsten (de voorste is licht stekelharig, de achterste niet).
Fokken blijft gokken, altijd, maar omdat van Tinkers niet veel generaties terug bekend zijn geldt dat nog extra. En daarbij, persoonlijk vind ik dat je niet moet fokken op kleur, er kan nog zoveel verbetert worden aan het ras, vermeerderen is er wel genoeg gebeurd. Maar als extra kan je er zeker op letten
Lot, je kent Samantha en mn tinkertje die ik verkocht heb Laura. Dat waren twee zussen langs vaders kant (moes) en die leken erg veel op elkaar qua wit en vlekken. Alleen Sam is stekelharig en laura haast niet. Nou ben ik niet van plan om op kleur te fokken, maar voornamelijk op karakter en bouw ( heb mijn grote liefde als vader voor haar toekomstige baby wel al in mn hoofd, maar weet niet of hij het wel echt kan worden...) maar dat wil niet zeggen dat ik met kleur niet rekening kan houden. Als ik toch de tijd heb, dan zou het leuk zijn om DE perfecte hengst te vinden in de komende paar jaar zodat als ik er uiteindelijk een veulen mee zou fokken, ik een grote kans ga hebben om het er nog eens zo uit te laten zien als ik het graag zie. Ik heb de tijd, dus waarom niet het speurwerk doen. Ik weet mijn prioriteiten en heb ze op een rijtje, bouw en karakter gaan boven alles, maar daarom hoef ik kleur niet geheel ter zijde te leggen. Buiten dat fassineerd het me ook wel, dus ben gezond benieuwd wat dat betreft.
Dat weet ik ook allemaal wel En jouw grote liefde gaat denk ik best leuk passen bij Sam Echter denk ik dat wat jij vraagt, nog niet achterhaald is, naar mijn inziens zijn daarvoor onder de Tinkers nog te weinig generatie's voorouders bekend van onze huidige fokgeneraties. Neemt niet weg dat het wel interessant kan zijn dingen hier te vergelijken, en wat we wel weten op een rijtje te zetten. Persoonlijk vind ik het ook een zeer boeiend, maar ingewikkeld, onderwerp.
Je kan een kleurprofiel laten maken, als dat van de hengst ook gedaan is kan je dat vergelijken, en vanuit daar kansberekening doen welke kleuren de nakomelingen zouden kunnen krijgen uit die combi. Voor die berekening zijn wel programma´s en site´s. Echter is het wel zo dat niet van iedere hengst het profiel bekend is, alleen van jou merrie kan wel wat zeggen (is jouw merrie homozygoot voor bont dan zal het veulen dat ook worden, ongeacht welke hengst), maar niet alles.
Er zijn drie basis kleuren, zwart, bruin en vos. Waarvan bruin eigenlijk zwart met agouti gen is. (die kleur het haar op het lichaam bruin, maar de manen blijven dus zwart, vaak ook de onderbenen) In Tinkerland noem met dat driekleur als er het bont gen bij zit. Het bont gen zorgt dus voor de witte vlekken in meer of mindere mate. Er zijn verschillende soorten bont, grillige of afgeronde vlekken. Overo, tovero, tabiano je kent de moeilijke namen wel denk ik.
Daarachter kunnen nog weer andere genen zitten als stekelharigheid. Een roan oogt stekelharig, maar een stekelharige is niet altijd roan! Dat geldt ook voor sabino.
Dan zijn er nog de verscholen genen. Die zie je niet, zoals de recessieve genen ( of bv stekelharigheid op een schimmel) Vos kan recessief aanwezig zijn, en zo kun je uit twee zwartbonte paarden een vosbonte krijgen.
Homozygoot wil zeggen dat ze twee dezelfde genen hebben voor hun kleur of bont gen. De mama en papa van de zin hierboven zijn dus heterozygoot voor de zwarte kleur en kúnnen homozygoot voor bont zijn (hoeft niet)
Als laatste de verdunning. Die kan op alle drie kleuren. Vos wordt palomino Bruin wordt Dun (valk) en zwart, hihi tja die is weer lastig want dat zie je vaak niet. Dubbele verdunning (eigenlijk homozygoot verdunning) geeft perlino en cremello. Bijvoorbeeld van twee palomino ouders, heb je 25 % kans op dubbele verdunning, maar dus ook 25% op een vos!
Van jou paardje weet je dat mama bruin was, ze zal dus niet homozygoot zwart zijn. Beide ouders waren bont, maar dat geeft geen garantie op homozygoot voor bont. Hoe meer je van de hengst weet hoe makkelijker het gokken wordt. Maar zoals al gezegd is, het blijft een gok!
@dapperdier, heel erg bedankt voor de uitleg. Ik had het al een beetje gelezen in het kleurvererving topic. Maar het is zo ingewikkeld dat ik het bij haar door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik vind Chakotay helemaal geweldig, maar hij heeft zo een beetje alle kleuren door. Dus ik weet dat als het me ooit nog lukt om Chuck te strikken, dat het gewoon afwachten gaat zijn.
Maar er lopen ook een aantal hele gave kleurige tinker hengsten rond en was wel eens benieuwd wat dat allemaal kon betekenen. Maar heb het idee dat mijn stinkertje ook toverbal genen heeft. Dus dat er geen pijl op te trekken gaat zijn, dus kan maar beter alleen voor bouw en karakter gaan en geheel niet kijken naar de kleur en kinderen van de hengst.
snowdon... uiteraard ga ik nakomelingen bekijken... zowel qua bloedlijn als qua bouw van de merrie. Maar ik bedoelde op kleur van de nakomelingen en het percentage van de doorgegeven kleur. Nakomelingen kijken is 1 van de belangrijkste dingen die je moet doen. Nakomelingen bekijken op karakter, ontwikkeling etc is het leukste gedeelte van een hengst kiezen. Een compleet duplicaat van de hengst ga je toch nooit in je wei hebben staan, maar een bijna duplicaat van een nakomeling wel.
Ik vind de kleurtje ook vreselijk intressant, ik hou wel van puzzels. Bij fokken heb je er niet heel veel invloed op en is bouw en karakter belangrijker. Ik ben het wel met je eens dat het geen kwaad kan om naar de kleur te kijken. als je bv graag ene bonte wilt en je hebt keuze uit twee hengsten die aan je bouw en karakter eisen voldoen kan dat de doorslag geven!
er lopen ontzettend veel brave tinker hengsten rond die ook nog eens mooi gebouwd zijn. Nou moet ik alleen een beetje opletten dat ik er gene pak die erg kort in de rug is, want mijn meisje heeft het een heel klein beetje en haar papa Moes ook wat. Dus dat is het enigste. Voor de rest vind ik haar prima gebouwd. Hoofd mag misschien iets eleganter, maar dat heb je toch al snel bij de grovere types. Dus eigenlijk kan ik het kleurtje prima meetellen. Vooral omdat ik op het moment niet een hengst voor volgend jaar aan het zoeken ben, maar op zn vroegst voor het jaar daarna. Dus heb anderhalf jaar de tijd om rond te snuffelen. Vandaar dat ik nu een topic opende om eens wat duidelijkheid te kunnen krijgen in haar mogelijke verervingen. Bij tinkers is het idd niet zo heel makkelijk, omdat je niet zo heel ver terug in tijd kan kijken.