Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sammyoo schreef:Mijn dierenarts heeft dezelfde mening als die van jou voor wat betreft fokken met een merrie met een cyste op het straalbeen. Ben je bij toeval achter de cyste gekomen?
Bij mijn merrie is deze 9 jaar geleden geconstateerd (ze liep toen kreupel, ze bleek vernageld), ze loopt nog steeds rad. Ik heb inmiddels een 3-jarige van haar (voor mezelf), maar die is nooit op de foto gezet.
Overigens was mijn merrie zes toen ik haar kocht, had slechts een keer in haar leven een hoefsmid gezien en was moddervet. Daarbij een enigszins weke kootstand. Wellicht heeft ze door combinatie van deze factoren een cyste gekregen.
[***] schreef:Het is leuk als het goed gaat ja.
Hoefbevangenheid kan ook terugkomen in de dracht en vooral in de eerste periode na de bevalling.
Heeft ze er pijn aan? Dat kan bij een dracht ook verergeren.
Het zou mooi zijn als er wat over de eerste 3 nakomelingen bekend was qua gezondheid op de rontgen. Als die alle 3 goed en gezond zouden zijn dan maakt dat het risico al een stuk kleiner.
Sammyoo schreef:Ieder paard heeft een hoefkatrol(mechanisme). Bij een cyste spreek je over hoefkatrolontsteking.......
Balen Alice, dat jouw paard niet goed loopt. De mijne kreeg 9 jaar geleden een viertje, en gelukkig nog helemaal goed. Ben wel eens benieuwd hoe het er nu op de foto uitziet. Volgens mijn dierenarts spelen er waarschijnlijk meer factoren mee of een paard wel of niet kreupel loopt met een slecht straalbeen.
Jiggy777 schreef:Die hoefbevangenheid, daar maak ik me dus wel zorgen om. Haar eerste veulen ken ik goed, heb ik een jaar gereden. Is helemaal gezond maar verder geen fotos van bekend. De andere twee is niets van bekend en krijg ik ook niet opgespoord jammer genoeg
mirim schreef:Waar komt dat idee vandaan dat het goed zou zijn om een ex-hoefbevangen paard drachtig te laten worden?? Ik heb er nog nooit vaan gehoord.
Ik ga mee met [***]...hoefbevangenheid kan terug keren tijdens de dracht. En dat wil je eigenlijk niet meemaken. Je merrie zien pijnlijden en niets kunnen doen totdat het veulen er is.......
Hoe het zit met een cyste weet ik niet.