Wel of niet fokken met mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

Wel of niet fokken met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:41

Een hele grote wens van mij is om volgend jaar een veulentje te fokken bij mijn Groninger merrie. Ze is modelmerrie binnen het Groningerpaard en heeft drie veulens gehad. Sinds kort ben ik erachter dat ze rechtsvoor een cyste heeft in haar straalbeentje.Mijn dierenarts zegt dat ik met haar kan fokken voor eigen gebruik, wat de bedoeling ook is. Maar ik hoor ook andere meningen vanwege de erfelijkheid. Er zijn onderzoeken naar gedaan maar er is nog niet echt een antwoord op. Wat betreft haar gekantelde hoefbeen door de hoefbevangenheid bij de vorige eigenaar, is een invloed van buitenaf maar waar komt die cyste vandaan, hoe kom ik daarachter? Wat denken jullie of heeft iemand goede tips/ervaringen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:33

Mijn dierenarts heeft dezelfde mening als die van jou voor wat betreft fokken met een merrie met een cyste op het straalbeen. Ben je bij toeval achter de cyste gekomen?
Bij mijn merrie is deze 9 jaar geleden geconstateerd (ze liep toen kreupel, ze bleek vernageld), ze loopt nog steeds rad. Ik heb inmiddels een 3-jarige van haar (voor mezelf), maar die is nooit op de foto gezet.
Overigens was mijn merrie zes toen ik haar kocht, had slechts een keer in haar leven een hoefsmid gezien en was moddervet. Daarbij een enigszins weke kootstand. Wellicht heeft ze door combinatie van deze factoren een cyste gekregen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:08

Als het jou hele grote wens is, dan moet je dat gewoon doen.
De kans dat zo'n cyste erfelijk is, is klein en vooral onbewezen. Er is naar mijn weten nog nooit onderzoek gedaan naar zo'n specifieke klacht. Kies een hengst waarvan je weet dat hij röntgenologisch 100% gezond is, daarmee verklein je de kans op problemen bij je veulen.

Bedenk dat er geen enkel paard gegarandeert 100% gezond is. Zelfs na generaties van selectie, selectie en nog een keer selectie komen er nog altijd gezondheidsproblemen voor bij paarden. Ze hebben allemaal een vlekje, heus. Geen paard is perfect. Dus als het echt je grote wens is om uit deze merrie een veulen te fokken, dan moet je dat echt gewoon gaan doen. Is leuk!

Anoniem

Re: Wel of niet fokken met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:48

Het is leuk als het goed gaat ja.

Hoefbevangenheid kan ook terugkomen in de dracht en vooral in de eerste periode na de bevalling.
Heeft ze er pijn aan? Dat kan bij een dracht ook verergeren.

Het zou mooi zijn als er wat over de eerste 3 nakomelingen bekend was qua gezondheid op de rontgen. Als die alle 3 goed en gezond zouden zijn dan maakt dat het risico al een stuk kleiner.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:01

Sammyoo schreef:
Mijn dierenarts heeft dezelfde mening als die van jou voor wat betreft fokken met een merrie met een cyste op het straalbeen. Ben je bij toeval achter de cyste gekomen?
Bij mijn merrie is deze 9 jaar geleden geconstateerd (ze liep toen kreupel, ze bleek vernageld), ze loopt nog steeds rad. Ik heb inmiddels een 3-jarige van haar (voor mezelf), maar die is nooit op de foto gezet.
Overigens was mijn merrie zes toen ik haar kocht, had slechts een keer in haar leven een hoefsmid gezien en was moddervet. Daarbij een enigszins weke kootstand. Wellicht heeft ze door combinatie van deze factoren een cyste gekregen.

Nee, ze liep niet rad, echt heel minimaal maar genoeg om het te onderzoeken en toen kwam die cyste eruit en de hoefbevangenheid. Ze is nu 14 en heeft bij de fokker een goed leven gehad, daarna een paar jaar op de manege schommelend van een zomer volop buitenritten en in de winter stilstaan met zwaar overgewicht. Daar komt denk ik de cyste vandaan en uiteraard de hoefbevangenheid.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:06

[***] schreef:
Het is leuk als het goed gaat ja.

Hoefbevangenheid kan ook terugkomen in de dracht en vooral in de eerste periode na de bevalling.
Heeft ze er pijn aan? Dat kan bij een dracht ook verergeren.

Het zou mooi zijn als er wat over de eerste 3 nakomelingen bekend was qua gezondheid op de rontgen. Als die alle 3 goed en gezond zouden zijn dan maakt dat het risico al een stuk kleiner.

Nee ze heeft er geen pijn aan maar de vraag is hoe lang het gaat duren. Ze is vrolijk en loopt graag, heel voorwaarts. Ik heb me laten vertellen dat het juist goed is om een ex hoefbevangen paard drachtig te laten worden? Van de drie nakomelingen heb ik er eentje een tijdje gereden. De anderen heb ik nagevraagd bij de fokker maar is niets van bekend. Zij is helemaal in orde maar om het zeker te weten zou ik foto's van haar moeten laten maken met toestemming van de eigenaar.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:11

Waar komt dat idee vandaan dat het goed zou zijn om een ex-hoefbevangen paard drachtig te laten worden?? Ik heb er nog nooit vaan gehoord.
Ik ga mee met [***]...hoefbevangenheid kan terug keren tijdens de dracht. En dat wil je eigenlijk niet meemaken. Je merrie zien pijnlijden en niets kunnen doen totdat het veulen er is.......
Hoe het zit met een cyste weet ik niet.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:35

Sinds februari zijn wij erachter dat mijn paard een cyste heeft in haar straalbeen linksvoor. Ze liep al een paar maanden af en toe onregelmatig en dan weer goed. Het is mij ook nog steeds niet duidelijk hoe ze nou aan zown cyste komen.. Ik heb haar vanaf ze 3 is toen is ze uit de kudde gehaald en bij ons op stal gekomen, op haar 4e heeft ze een veulen gehad en direct daarna hebben we haar weer laten dekken.. toen we haar wilde oppakkeen was ze onregelmatig, we hebben haar toen haar rust gegund en met haar veulen in de wei gezet. Na haar 2e veulen hebben we haar weer opgepakt en was er niks aan de hand. Achteraf gezien had ze misschien al last van de cyste na het 1e veulen, maar dat weten we dus neit zeker omdat we haar toen nog niet opd e foto hadden gezet. Beide veulens zijn op de foto gezet maar bij beide is geen cyste te zien. het kan toch ook zijn dat het in de loop van het jaar onstaat? Ook nu we weten dat ze een cyste heeft hebben we ervoor gekozen om haar weer te laten dekken omdat me vader het leuk vindt en ook gewoon omdat ze niks waard is voor de verkoop en het nog maar een 8 jarige mooie lieve keur merrie is..

ik weet wel dat een cyste een vorm van hoefkatrol is..

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:33

klopt, cyste is een vorm van hoefkatrol. Volgens mijn DA onstaat het vaak op latere leeftijd. Sommige paarden krijgen er ook nooit last van, dat kan ook. Het ligt er ook aan hoe groot hij is en of hij nog groter wordt. Maar is je paard nu wel weer onregelmatig of rijd je er nu gewoon weer mee? Ik rijd alleen met haar naar buiten, rechtuit dus en dat gaat goed

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:45

Nee mijn paard wordt helemaal niet meer gereden, we hebben haar wel behandeld maar is helaas niet aangeslagen.. ze loopt in de wei af en toe wel goed, maar dan weer een pas onregelmatig. Ze heeft er verder volgens mij niet veel last van want ze is wel erg voorwaarts en ze kan nog goed gek doen in de wei.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:08

Ieder paard heeft een hoefkatrol(mechanisme). Bij een cyste spreek je over hoefkatrolontsteking.......

Balen Alice, dat jouw paard niet goed loopt. De mijne kreeg 9 jaar geleden een viertje, en gelukkig nog helemaal goed. Ben wel eens benieuwd hoe het er nu op de foto uitziet. Volgens mijn dierenarts spelen er waarschijnlijk meer factoren mee of een paard wel of niet kreupel loopt met een slecht straalbeen.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:24

Sammyoo schreef:
Ieder paard heeft een hoefkatrol(mechanisme). Bij een cyste spreek je over hoefkatrolontsteking.......

Balen Alice, dat jouw paard niet goed loopt. De mijne kreeg 9 jaar geleden een viertje, en gelukkig nog helemaal goed. Ben wel eens benieuwd hoe het er nu op de foto uitziet. Volgens mijn dierenarts spelen er waarschijnlijk meer factoren mee of een paard wel of niet kreupel loopt met een slecht straalbeen.

Uiteraard heeft ieder paard een hoefkatrol, vier zelfs :+ Het ligt er ook aan hoe groot de cyste is en waar hij zit. Sommige paarden krijgen hun leven lang er geen last van. Ik denk dat mijn paard in combi met het gekantelde hoefbeen niet helemaal zuiver loopt. Als ze niet hoefbevangen was geweest, was er mogelijk niets aan de hand maar daar kom je niet meer achter.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:58

Ik zou mij meer zorgen maken om de hoefbevangenheid, mijn ervaring is dat dat vaker voorkomt bij drachtige of net afgespeende merries. Als het hoefbeen al gekanteld is zou ik zo'n merrie niet voor de fokkerij durven in te zetten.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:13

ik zou me hier niet druk om maken, een cyste is niks kwaadaardigs gewoon een holte gevuld met vocht.
als ze verder gezond is en al nakomelingen heeft zou ik nog gewoon eens een veuletje bij haar nemen.
en anders eens navraag doen naar haar nakomelingen?hebben die bepaalde klachten of gebreken?

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:34

Die hoefbevangenheid, daar maak ik me dus wel zorgen om. Haar eerste veulen ken ik goed, heb ik een jaar gereden. Is helemaal gezond maar verder geen fotos van bekend. De andere twee is niets van bekend en krijg ik ook niet opgespoord jammer genoeg

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:38

Jiggy777 schreef:
Die hoefbevangenheid, daar maak ik me dus wel zorgen om. Haar eerste veulen ken ik goed, heb ik een jaar gereden. Is helemaal gezond maar verder geen fotos van bekend. De andere twee is niets van bekend en krijg ik ook niet opgespoord jammer genoeg

Ik begrijp dit niet helemaal.........ben je bang dat hoefbevangenheid erfelijk is??
Hoefbevangenheid is een stofwisselingsprobleem, dit staat volgens mij los van een cyste en is niet erfelijk.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:45

mirim schreef:
Waar komt dat idee vandaan dat het goed zou zijn om een ex-hoefbevangen paard drachtig te laten worden?? Ik heb er nog nooit vaan gehoord.
Ik ga mee met [***]...hoefbevangenheid kan terug keren tijdens de dracht. En dat wil je eigenlijk niet meemaken. Je merrie zien pijnlijden en niets kunnen doen totdat het veulen er is.......
Hoe het zit met een cyste weet ik niet.

Je schreef het zelf al...hierom. Als bovenstaande waar is maak ik me hier meer druk om dan die cyste. Hoefbevangenheid is uiteraard niet erfelijk, ik weet wat het is.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:44

ik ben intussen al wel wat wijzer geworden. Verschillende dierenartsen hier in omstreken gevraagd. De laatste die ik gesproken heb heeft erg veel ervaring binnen de fokkerij en fokt zelf ook veel, dus fijn om daar ook een advies van te krijgen. De cyste kan erfelijk zijn maar hoeft geen probleem te zijn. De kans bestaat dat het veulen het krijgt maar dit hoeft natuurlijk niet. Binnen het KWPN fokken ze uiteraard niet met merries met HKO4 om het zoveel mogelijk uit te bannen, maar in mijn geval zal het eenmalig zijn en ik hou het zelf aan. Wat betreft de hoefbevangenheid die terug zou kunnen komen tijdens de dracht, het komt wel eens voor maar zelden. Het is goed te verhelpen met de juiste medicatie mocht het toch gebeuren. Ze is door zwaar overgewicht en te eiwitrijk kuilgras bij de vorige eigenaar hoefbevangen geraakt en nu hou ik haar in goede conditie. Tijdens de dracht is het gewoon goed opletten hoe het gaat en wat je voert. Ze wordt tijdens de dracht wel weer zwaarder maar op een hele andere manier. Advies is dus om te kijken hoe het van het voorjaar gaat. Loopt ze nog steeds zoals nu en is ze niet achteruit, kan ik het zeker doen. En in de toekomst kan niemand kijken, hoe het werkelijk zal gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:31

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:34

:) Nee klopt Cassidy, bij mijn merrie komt de cyste waarschijnlijk ook nog eens door invloeden van buitenaf( bij de vorige eigenaar veel te veel eiwitrijk kuilgras onbeperkt, dus in de winter moddervet stilstaan en in de zomer volop lopen in de buitenritten) maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Maar de kans bestaat zeker dat zij gewoon een gezond veulen krijgt. En geen enkel paard is zonder vlekje, en dat zal ook nog wel even duren voor dat dat het geval zal zijn

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:29

Jiggy,

Wij fokken al een aantal jaren met een merrie die hoefbevangen is geweest en dat is geen enkel probleem. Deze merrie loopt overigens niet kreupel. Ze heeft wel een gekanteld hoefbeen. En je kunt er zelf voor zorgen dat je merrie niet te vet wordt! Met de cyste heb ik meer problemen, maar daar hoeven ze niet kreupel van te zijn, dus om dan meteen te zeggen, niet doen, gaat mij te ver.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:47

Fijn om eens van iemand te horen die uit ervaring spreekt. En wat de cyste betreft, het is niet fraai inderdaad maar hij is maar klein bij haar. En mogelijk loopt ze daar niet onregelmatig van maar door dat gekantelde hoefbeen. En uit twee gezonde ouders kan ook een veulen worden geboren met een afwijking dus het blijft toch altijd gokken. De kans is natuurlijk wel vergroot maar dat is dan ook het risico wat je neemt en de afweging die je maakt