Shire x Kwpn doen of niet doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vervallen

Shire x Kwpn doen of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 14:35

Hee,

Ben de laatste tijd een beetje aan het kijken voor mijn eigen paard.
Ik kwam onderlaats op een website waar een 13 jarige SHIRExKWPN ruintje 1.68
te koop staat. En ik ben er verliefd op geworden.

Maar ik word naar alle kanten getrokken

1e persoon zei:
Nee moet je niet doen, je moet een normaal rijpaard nemen geen shire.
Shires leven niet lang en deze zal hooguit nog maar 3 jaar leven en ze kosten
veel in onderhoud.

Ben naar een fokkerij gegaan van Shires om het even over die leeftijd te hebben, die zeide
dat paarden over het algemeen minder lang leven als pony's maar wat die 1e persoon zei
wel heel erg overdreven was. Ze eten wel onwijs veel.

Maar wat moet ik geloven/ doen?
Aantal vraagjes van mij:
- Hoe denken jullie erover
- Hoelang leeft zo'n beestje ong. gemiddeld?
- Reden om te kopen/niet te kopen
- Ervaring

Groetjes

mrie

Re: Shire x Kwpn doen of niet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:37

Vraag terug, wat wil je er mee gaan doen? 1.68 is een mooie maat. Als je een gewoon lmjk paard wilt dan kan het best hoor. Vragen ze er niet de hoofdprijs voor?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:40

Paard kan gemakkelijk 20 - 25 jaar oud worden. Pony of paard maakt daarbij weinig verschil.
Hij zal best wat meer eten als een gemiddeld paard (meer ruwvoer) maar kan me haast niet voorstellen dat het echt een groot verschil oplevert met een grote KWPN'er bijvoorbeeld.

Als jij hem leuk vind, gewoon bellen en een afspraak inplannen. Bij klinische keuring kun je altijd nog aan de dierenarts vragen wat hij of zij ervan denkt of gewoon eens bellen met de dierenkliniek om van gedachten te wisselen.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:44

Over het algemeen worden de Shires niet zo heel oud, maar 16 is wel iets overdreven vind ik zelf. Maar ze zal hoogstwaarschijnlijk geen 30 worden. Maar dat halen veel paarden niet.
Ik heb zelf een Belgisch Trekpaard. Voor zover ik weet worden deze paarden rond de 20-25 jaar. 25 jaar is heel oud voor ze. Hoe oud Shires worden weet ik niet precies. Misschien ongeveer hetzelfde? Maar het is natuurlijk geen zuivere, maar een kruising, dus misschien speelt dat ook nog mee.
Qua eten, ze eten inderdaad meer. Mijn koudbloed staat 24/7 op de wei, in natte periodes krijgt ze naast het gras(wat eigenlijk al genoeg is) wat droog ruwvoer(hooi/stro of gemengd). 's Winters alleen hooi/kuilvoer/stro. Daar doet ze het heel goed op. Af en toe een appeltje of een worteltje, maar verder geen brok of iets. Ze is nog onbeleeerd dus werken doet ze nog niet.

Ik zou zo zeggen, als jij je bij dit paardje goed voelt, en deze ook aansluit bij wat jij wilt(waarschijnlijk recreatie of niet?) dan zie ik geen reden om het paard niet te kopen. Als het dier verder gezond is. Je hebt dan denk ik wel een leuk, ervaren paard, waar je nog jaren plezier van kan hebben.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes ermee!

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:05

Hee bedankt voor jullie reactie,

Ik wil graag kopen om mijn rijvaardigheid te verbeteren.
Uitleg:
van 2004 tot 2007 heb ik manege lessen gevolgd, daarmee ben ik gestopt omdat ik mijn 1e verzorgpony kreeg, en daarmee kon gaan rijden. Maar ik kon alleen buiten rijden omdat de plek waar hij stond niet beschikte over een bak. 2010 werd hij verkocht en daarna heb ik niet echt meer gereden.
Begin deze zomer heb ik weer een verzorgpony gevonden,
maar dat is niet een pony die graag in de bak wil gaan werken en er is niet echt een klik, dat had ik met mijn 1e verzorgpony dus wel heel sterk.

Maar ik merk de laatste tijd ook echt dat ik rijvaardig aan heel veel dingen moet werken, wat ik in een bak
veel moet oefenen. Wat ik hier op de maneges niet leer. Voor de rest zou ik graag ook eens in de bak willen gaan werken, en gewoon lekker proefjes oefenen. Ik heb geen behoeften aan wedstrijden ofzo.

Maar dat beestje lijkt me echt een goed paard om mee te beginnen omdat het mijn 1e echte paard word.

Een lang verhaal, maar maakt misschien een beetje duidelijke wat ik ermee wil gaan doen.

Groetjes

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:46

Duidelijke uitleg. Je denkt er heel bewust over na. Super. :) Het paard zou een goed leerpaard kunnen wezen, afhankelijk van wat er met hem is/wordt gedaan. Wat doen ze op het moment met hem?

Hoe is het paard gebouwd? Want als hij een zware bouw heeft, wordt het wel wat lastiger voor hem om in een bak te werken(maar zeker niet onmogelijk) en veel koudbloeden vinden het ook wat minder leuk. Dus dat wordt hard dan hard werken.

Als ik jou was zou ik hem een keer gaan rijden. Of heb je dat al gedaan? En ook nog wat andere paarden, dat je kan vergelijken of dit wel iets is. Misschien ook een 'normaal' rijpaard, zoals die persoon zei.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hem, heb je foto? :o

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:22

ik heb de advertentie ook gezien en vind hem superleuk.
Gewoon gaan kijken en rijden, volgens mij is hij prima geschikt voor wat jij er mee wil.
(Wel laten keuren hoor door zelf gekozen da, voordat je hem gaat kopen)
Veel plezier en succes!

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:25

Bij ons op stal hebben we ook een Shire,
Ze krijgt muesli, want ze mag geen biks.
Veel ruwvoer. Mag niet te veel appels, want dan kunnen ze dronken worden?
Niet teveel eiwitten.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:28

Gaaf paard, staat op mp niet?
Vind dat van de leeftijd erg overdreven, zo erg is het nou ook weer niet..
Een ding wil ik je wel zeggen als het klopt dat het het paard is wat ik dacht, let goed op bij Jansen van den Hout. :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:31

Idd lekker gaan kijken en uitproberen. Dat paarden minder lang leven dan pony's is wel degelijk waar, maar je kan zeker nog lang plezier hebben van een 13 jarige hoor. Kruising Shire kan natuurlijk wel erg sterk zijn, maar dat merk je vanzelf als je erop zit en stel dat je DE klik hebt dan valt er met les ook nog een heel eind te komen :)

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 00:55

@Ilovelindsey, Ik heb er nog niet opgereden of in het echt gezien. Paard staat in de richting van breda en ik woon in Katwijk aan de kust, dus je rijd er niet 1,2,3 even langs. En ik heb mijn rijbewijs nog niet dusja. Dus ik wou liever even onderzoeken of het echt verstandig is. Ik ga zeker denk even langs daar!
Of de foto's te zien springt hij wel aardig hoog wat me nog verbaasde. en voor de rest buiten rijden en in de bak.

@Ilja, ja hij staat bij jansen van den hout, wat bedoel met met goed opletten? slechte ervaringen?
Ik ga ze even na-checken.

-------
De prijs weet ik nog niet, denk het beste is om keer afspraak te maken om daar te kijken.
Aan te telefoon over een prijs hebben vind ik zelf niet echt prettig.

-------

Ik ga zeker denk even binnenkort overleggen met mijn ouders om te gaan kijken.
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/47 ... -kwpn.html

Op die link staat hij!

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:12

Hoi ik vind het ook een leukerd! Misschien verstandig om iemand mee te nemen die er verstand van heeft?! Veel succes

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:12

Ja hij is GAAFFFF!
Was mij al opgevallen toen ik laatst op de site van die stal keek.
En paard kopen is altijd risico denk ik, zowel bij handelsstal als particulier.
Je krijgt bij hun wel ruim de tijd om uit te proberen geloof ik.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:15

ziet er idd een erg leuk beest uit hoor!

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 01:25

WAARDELOOS!!
Ik zie net dat hij van de website is afgehaald! :(

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:27

Ts heeft pb!

Ik wil even toevoegen dat ik het paard ken en het echt een super leuk paard is in de omgang.
Ik ben hem als mij toenmalige verzorgpaard 10 jaar geleden uit het oog verloren en ben blij dat ik nu wel een soort van afscheid heb kunnen nemen.. Ik had werkelijkwaar geen idee waar hij was en we hebben lang gezocht. Helaas is kopen geen optie, maar het is een leuk rijpaard en lekker fris, maar wel braaf.

Ik hoop iig dat TS gaat kijken :)

Edit: ik zie je brichtje nu, ik zou wel even bellen.
Dta als hij nog terug komt dat ze jou even bellen

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:10

ik had hem even op marktplaats opgezocht, maar hij is inderdaad wel erg leuk(zoals die er uit ziet tenminste). Lijkt me een leuk paard.
Nee daar heb je gelijk in, wel beetje ver weg.

Balen dat hij niet meer op de site staat. Nog wel op marktplaats. En anders even bellen?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:15

Gewoon gaan proberen of dat je de klik hebt, zo ja laten keuren en als dat goed gaat..........lekker gaan genieten met je nieuwe aanwinst. Succes!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:26

HIj is super gaaaf en lief!! :) Je moet zeker is gaan kijken :j