[TI] Manen bijten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Manen bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:33

Dit jaar zijn er weer een aantal veulens geboren, Maar nu zijn ze sins kort weer begonnen met het bijten aan de manen en staart van de oudere merrie's... hele vlechten worden er gewoon van af gebeten.
Hebben jullie een manier om dit tegen te gaan?
We hebben al zo een spuitbus met antibijt wat we op de manen en staart spuiten maar het werkt gewoon helaas niet.

flettie

Re: Manen bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:58

Het enige wat ooit hielp tegen het staartbijten van mijn toenmalige verzorgpaard (wat door een weidegenootje werd gedaan) was: teer in de staart smeren :=
Dit heb ik gelukkig maar 2-3 keer hoeven doen en sindsdien bleef de ander er van af. Voordeel was ook mijn verzorgpaard was een KWPN-er met dunne en donkere staart dus die teer was er zo weer uitgewassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:42

kijk hier even:
[OPG] staartbijten tijdelijk of slechte gewoonte die blijft

fayah heeft het heel kort bij kelly gedaan,maar bij haar was het toch verholpen door hooi bij te voeren op het land waardoor ze meer ruwe celstof had.
het gras was vrij kort en fijn en blijkbaar wilde ze het tekort opvullen door kelly's voorpluk op te eten :+
goed ontwormen tegen spoelworm kan ook helpen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:36

dutch heeft het ook gedaan, paar keer met antibijt spray in de staart en manen gespoten. toen heeft hij het afgeleerd.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:33

Heb je een liksteen in de wei/stal? Dit kan misschien ertegen helpen. Mijn merrie stond met haar 1e veulen in een grote kudde zonder liksteen en haar veulen heeft toen een flink stuk manen en staart afgebeten. 2e Veulen is geboren in een kleine kudde, en heeft altijd de beschikking gehad over een liksteen (waar hij ook goed gebruik van maakte), en dat veulen heeft nooit lopen knagen. Ik heb wel eens gehoord dat veulens manen/staart bijten ivm een gebrek aan iets.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:40

flettie: Ik ga teer dan toch maar eens proberen, ben alleen heel bang dat het er niet meer uit wil heb namelijk een witte staart.

ellepel: De paarden staan 24/7 buiten en krijgen sochtends en savonds hooi bij, denk dus niet dat dat het probleem is.

_janet_: Al geprobeerd maar helaas zonder succes.

Angeliekje: Liksteen hebben we ookal en daar maken ze goed gebruik van.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:53

Het enige wat ik weet is dat een veulen, zonder veulen vriendjes, gaat manen en staart vreten bij de mamma. Ik zie dat als verveling ???
En daarnaast kan het ontwormen met pyrantel tegen de spoelworm nooit kwaad.
Ik ga volgend jaar mijn veulens dan ook ontwormen met een shotje Yvermectine en een shotje Pyrantel, vanaf 10 dagen, en dan om de 6 weken.