Winterdeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loveyrsa

Winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 09:33

Heee iedereen,

Mijn zusje en ik willen deze winter onze fjord een winterdeken op doen, aangezien wij wedstrijd rijden en vorige winter was ze z'n pluizebol dat we haar gewoon niet netjes kregen.
Mijn vragen zijn:

*Rond welke tijd moet je beginnen met een deken op te doen?
*Kan je ook je regendeken op doen en gedurende de winter en gewoon onderdekens onder leggen? Of moet je persee een winterdeken hiervoor gebruiken?

Groetjes Anke!

Nies_

Re: Winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:20

Als ik naar mijn fjord keek had ik een maand geleden al moeten beginnen met dekens :D Laat dr gewoon nog een maand of 1,5-2 zonder deken staan en dan scheren.. Is ook geen beginnen aan om die vacht tegen te houden, je moet eigenlijk al dekens op hebben als ze hun eerste haren verliezen (is al geweest bij mij) en dan nog is die vacht nauwelijks tegen te houden denk ik.

J0ortje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:27

Ik doe altijd zo:
Of geen deken, en de vacht zn werk laten doen,
OF wel een deken maar dan scheer ik hem. (ik doe altijd het laatste) en dan meestal rond eind oktober, begin november.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:44

Het haar groeit doordat de dagen korter worden (licht), dus dekens (=warmte) helpt niet.
Je zou dan kunstdaglicht in je stal moeten hebben en dat lang aanlaten, om haargroei tegen te gaan. Maar dat is denk ik niet te doen.
Ik zou hem dus lekker scheren als het nodig is (half oktober).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:45

mijn fjord kweekt gelukkig niet zo'n dikke vacht. ik begin met dekens in het najaar als de dagen natter en vooral kouder worden.

ik heb dan een deken van 150/200 grams zo ongeveer. als het dan echt flink kouder wordt,heb ik een 300 grams. en in de periode dat het zo extreem vroor,heb ik een korte tijd een 475 grams opgehad,al was die erg dik.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:44

Je hoeft de vacht toch niet helemaal tegen te gaan of eraf te scheren, ik doe 0gr of 150gr op al naar hoe koud het is. De vacht blijft dan mooi plat en een stuk schoner en in mijn geval droog. Bij ons blijven ze dan ook 24h buiten dmv een inloop stal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:53

dat vind ik dan zelf weer helemaal niks,dan leg je de vacht plat waardoor die geen werking meer heeft,maar dan doe je er ter compensatie een dunne deken op. dan zou ik niks op doen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:30

Snoevie schreef:
dat vind ik dan zelf weer helemaal niks,dan leg je de vacht plat waardoor die geen werking meer heeft,maar dan doe je er ter compensatie een dunne deken op. dan zou ik niks op doen

Maar dan zijn ze steeds kleddernat als je wilt rijden of zitten onder de drek, omdat ze bij altijd buiten kunnen komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:07

Tuurlijk,maar dan hebben ze het wel koud als je de vacht platdrukt met een 0 grams deken

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:44

Pontun laat ik altijd scheren. Hoe kouder het wordt hoe dikker de deken..