Gezocht DNA van overleden hengst.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

Gezocht DNA van overleden hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 08:48

Wie weet waar in Duitaland ik zou kunnen kijken of er van een overleden hengst DNA bewaard is geblebven. het gaat om een dekhengst die gedekt heeft tot begin 2000 . Het was een duitse GGK hengst een zoon van Samber. Welk lab of stamboek zou ik kunnen benaderen. Iemand van hier toevallig die daarmee bekend is??

Ik heb dringend die info nodig om de missing link te kunnen invullen van de stamboom van mijn jaarling. En het is een lastige zoektocht aangezien er in Nederland geen nakomelingen zijn geen DNA is opgeslagen en de hengst dus niet meer leeft.

Alvast bedankt!

Siamsmeesje

Re: Gezocht DNA van overleden hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:56

Heb je al geïnformeerd bij het stamboek waar die hengst was goedgekeurd?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:49

Ik heb geen idee waar om de juiste informatie te vragen weet alleen dat hij in Duitsland een GGK hengst was.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:50

Wat is de naam van de betreffende hengst?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:35

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:27

Het gaat omde hengst kareleen.
Zoon van samber geboren in het jaar 1974 als ik het goed heb.
Ik weet dit omdat ik samen met haar bezig ben met deze hengst.....
Alle info is dus welkom ook al lijkt het niets voor ons kan het een hoop uitmaken.....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:30

ponymens schreef:
je zou het bij Van Haeringen kunnen beheren. Die doen DNA voor Nederlandse hengsten en kunnen je misschien verder helpen.

http://www.vhlgenetics.com/vhl/

Goede optie! Zij hebben en weten wel veel. Alleen om die informatie op te mogen vragen moet je vaak toestemming van de eigenaar van het ingeleverde DNA monster hebben

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:32

ja maar het probleem is dat we geen dna hebben daarom zijn we dus op zoek om dna te kunnen krijgen......
Dus dat zou betekenen dat we geen toestemming kunnen krijgen omdat we geen dna hebben???

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:34

Nee, niet omdat je geen dna hebt, maar degene die dat dna heeft ingeleverd moet dan toestemming geven dat dat vrij toegankelijk is.
Wij hebben een keer nieuw DNA in moeten leveren omdat een vorige eigenaar, die al DNA onderzoek had laten doen, dit niet wilde vrijgeven....

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:37

Ok het probellem is dat wij geen dna hebben maar moeten hebben van nakolingen van kareleen.
De hengst is overleden en er is hier in nederland geen ndna van hem.
Of we moeten er achterkomen waar in duitslanf=d hij geregistreerd is geweest om te kijken of zij dan dna hebben van kareleen of we moeten een nakomeling van hem hebben om daar dna van te krijgen om te vergelijken met kareleen.
Snap je het nog een beetje hahahah

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:37

Even misschien een flauwe vraag maar waarom wil je DNA hebben? als het gaat om te zien of het wel echt de vader is zou je ook nog kunnen vergelijken met een familielid (als je daar makkelijker aan kan komen)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:41

ik snap je maar jullie praten denk ik om elkaar heen.

Stap 1 -> bel van Haeringen of ze het DNA hebben van de betreffende hengst (dit kunnen ze geven)
Stap 2 -> navragen of dit DNA vrij te gebruiken is of dat je toestemmingmoet hebben van degene die het heeft ingestuurd.
Stap 2.1 -> mits 2 ja is en openbaar dan heb je het DNA, is het antwoord nee dan vraag je wie de opdrachtgever toen was en probeer je die te bereiken en toestemming te vragen.

Stap 3 -> mocht via van Haeringen niets opleveren dan kan je proberen bij het stamboek waar de hengst is goedgekeurd te achterhalen of deze bij een station in duitsland bv. Dna hebben vastgelegd. Zo ja of je dit mag gebruiken.

Hopelijk heb je er wat aan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:44

Leonpat heeft een veulen van bart.
Bart is een zoon van kareleen maar nooit ingeschreven dus geen bewijs dat hi jde vader is.
Nu willen ze dna bewijs hebben zaodat het veulen kan worden ingeschreven maar aangezien er in nederland geen nakomlingen van kareleen rondlopen behalve dan bart word het een beetje moeilijk.
Bart kunnen we niet gebnruiken dus moeten we op zoek naar andere nakomelingen.
De geen gelooft namelijk niet dat kareleen ooit bestaan heeft en dat hij de vader van bart is dus we moeten dna bewijs hebben...

Momolover het kwpnstamboek weet niet waar kareleen gestaan heeft anders hadden we waarschijnlijk de info al gehad aangezien leonpat contact heeft gehad met het stamboek.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:49

meisje2000 schreef:
Het gaat omde hengst kareleen.
Zoon van samber geboren in het jaar 1974 als ik het goed heb.
Ik weet dit omdat ik samen met haar bezig ben met deze hengst.....
Alle info is dus welkom ook al lijkt het niets voor ons kan het een hoop uitmaken.....

Weet je wel zeker dat deze Kareleen uit 1974 is? Samber is namelijk in 1976 geboren, dus zou dan onmogelijk zijn vader kunnen zijn.
Of begrijp ik je soms verkeerd? ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:52

sorry moet 1992 zijn was even in e war.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:54

MizzMontana schreef:
ponymens schreef:
je zou het bij Van Haeringen kunnen beheren. Die doen DNA voor Nederlandse hengsten en kunnen je misschien verder helpen.

http://www.vhlgenetics.com/vhl/

Goede optie! Zij hebben en weten wel veel. Alleen om die informatie op te mogen vragen moet je vaak toestemming van de eigenaar van het ingeleverde DNA monster hebben

Als ik het goed begrijp kunnen zij dus ook voor je nakijken of er nog dna is van deze hengst.
Ik kan het namelijk niet vinden op hun site alleen dingen over aangeleverde dna en dergelijke

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:59

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:03

Ja, dat is nogal een verschil :)
Die Kareleen heb ik inderdaad ook gevonden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal wel hengsten boven water kan krijgen als ze goedgekeurd zijn. Maar van deze is het moeilijk. Je zou eens kunnen informeren bij het ZfDP, die keuren vaak gekleurde hengsten goed als ze voldoende kwaliteit hebben.

En anders inderdaad eens de fokker proberen. Mogelijk dat die weet wat er met de hengst gebeurd is, en dat daar misschien nog familie aanwezig is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:10

@meisje2000 Als er van hem ooit DNA door hun is afgenomen kunnen ze dit inderdaad nakijken, ik zou ze bellen en informatie opvragen, anders weten ze bij van Haeringen misschien wel contact gegevens van Duitse DNA databases voor paarden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:41

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 07:52

Oh zie nu pas dat er heel veel gepost is in mijn topic!:-)) BEdankt voor het meedenken! Ook meisje 2000 die volgens mij een halfzus van Bart heeft.
Het is zo dat van Haeringen nu een reconstructie van DNA aan het maken is om aan te tonen dat Bart de zoon is van Kareleen. Dit schijnt goed te kunnen , beter nog dan een familielid te vergelijken met DNA.
Daarmee kun je met een grote mate van zekerhei zeggen dat Bart de zoon is van Kareleen.Ik heb bij de nakomelingen Kareleen niet kunnen vinden, het probleem was ook al die tijd dat er over deze hengst vrij weinig aanknopingspunten te vinden zijn en hij de missing link was in de stamboom. Ik heb goed hoop dat dmv het DNA van de ouders van Kareleen(Samber x ureen) het vaderschap kan worden aangetoond.
De makkelijkste weg zou zijn via DNA van Kareleen zelf, maar dat is bij mijn weten in Nederland niet beschikbaar. In Duitsland naar alle waarschijnlijkheid wel aaangeizne hij daar nog een aantal jaren gedekt heeft. Maar als het goed is, is er hoop door de reconstructie..!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:38

Ik heb inderdaad het halfzusje van bart.
Zij is een volle fries van elf jaar en dus van 2000 en bart is van 2001 dus een jaar jonger.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:05

Nog een punt om te onderzoeken:
Als Kareleen naar Duitsland geexporteert is dan moet hij 'aangemeld' zijn met gegevens van van waar hij afkomstig was, naar wie hij ging, zijn afstamming enz enz.
Als je contact kan maken met zijn eigenaar in Duitsland dan hebt je misschien meer aansluitingen.
Andere contact mogelijkheden: ruiterklub in de beurt van waar hij zou hebben gestaan in Duitsland, de Pinto Forum in Duitsland, pinto fokkers aanschrijven die in de beurt zijn van waar hij heeft gestaan in Duitsland.....

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:01

Ja en dan rijst de vraag waar stond hij aangemelden waar in duitsland want we weten niet wie de eigenaar was.
Het enige wat we weten is dat hij in duitsland heeft gestaan en dat hij ook daar is overleden maar ook het stamboek in nederland kan ons geen opheldering geven.
Ik ben ook al bezig op duitse forums om te kijken of iemand hem daar kent of kende en of er iemand is die weet waar hij toen heeft gestaan of ingeschreven stond en noem maar op.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:10

Misschien een andere richting: is hij 'gebruikt' in de sport? Zo ja, dan zou hij in Nederland of/en in Duitsland een 'sport registratie nummer' moeten hebben. Sport bonden in Duitsland (mennen, dressuur???) contacteren?