welke maat shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

welke maat shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 08:16

wij willen met 2 volwassenen en 1 klein kind van bijna 6 jaar een shetje kopen mee te gaan mennen.
nu zijn we opzoek naar een shetlander rond 1 meter of het liefst nog iets groter.
vanaf welke hoogte kan een shetlander een kar trekken met 2 volwassenen en een kind?
kwa wagen waar we een beetje naar willen kijken zijn: een houten kar(waar achterin ook zitplaatsen zitten), een sulky of concours wagentje.

zou dit goed kunnen of adviseren jullie iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:20

Ik zou gaan voor een Shet rond een meter,misschien wat groter.
Kan het kindje er langer op rijden,en hij kan meer gewicht trekken dan zo'n kleintje.
Qua kar zou ik gaan voor een marathonwagen,wel duurder,maar zo fijn.
De sulky kan ik je niet aanraden,daar pas je al niet met 3 personen op,en pony's rond 1 meter staan er te dicht voor. (de sulky cavaletti dan,die heb ik,fijn karretje,maar niet voor grote pony's en meer dan 2 personen.

xElienx

Re: welke maat shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:30

tel het gewicht maar eens op.
bijvoorbeeld:
2 volwassenen; 2x80
1 kind (wat groeit) 40
wagentje 120
--------
320

ik ga er altijd vanuit dat ze 1 keer hun eigen gewicht trekken, dan kom je toch op een flinke shet uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:50

Ik men met grote maat shetlanders voor een goede tweewieler maar had achteraf toch ook wel graag een marathon/recreatiewagentje gehad waar er 2 voor kunnen (ben aan het sparen) Voor zware bospaden, strand enzo kan een dubbelspan toch wat meer trekken. Ik heb een shet van 1.00 cm en een shet van 1.07. Beide kunnen het goed doen met 2 volwassenen erop alleen voor de kar, maar dus niet door mul zand. Er rijden kinderen van 12 jaar op, dat kan nog wel een jaar, dus ze kunnen er echt lang op rijden. Ik zou dus zeker geen kleinere shets willen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:40

2 span lijkt me heel erg gaaf alleen totaal geen ervaring mee.
boven een meter wordt dus een eis.
we willen ook bosritten enzo maken dus wil wel dat het allemaal goed te doen is voor de pony zelf.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:51

booster schreef:
2 span lijkt me heel erg gaaf alleen totaal geen ervaring mee.
boven een meter wordt dus een eis.
we willen ook bosritten enzo maken dus wil wel dat het allemaal goed te doen is voor de pony zelf.

Bos is zware ondergrond...... dan vind ik 2 volwassenen en een kind in de groei voor een shet eigenlijk echt teveel van het goede.

Waarom persé een shet, en geen A/B pony? Die trekken dat nét even wat makkelijker weg, merk ik zelf ook. Heb een shetmerrie van ong. 1.03m. en een Welsh A van ong. 1.15m. met beiden dezelfde marathonwagen er achter. De Welsh trekt dit op sommige zware paden toch echt een stuk makkelijker.
Vind dat je je ook een beetje moet aan passen aan de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van een kleine pony, of je zoekeisen qua pony bijstellen.

Ik zou mijn Welsh merrie ook niet gauw met de marathonwagen, 2 volwassenen en een kind het bos in sturen. Dat ze het 'kunnen' trekken, is natuurlijk iets anders dan of het ook werkelijk goed is voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:07

Hangt er een beetje vanaf wat voor ondergrond het bos heeft. Lang niet alle bossen hebben zware zandpaden. Veel paden zijn redelijk hard of er liggen snippers op het zand, dan gaat het al makkelijker. En op (half) verharde wegen kan 1 shet het echt prima doen

Overigens hoeft een welshje niet sterker te zijn dan een shet, welshjes zijn ook vaak te heet voor jonge kinderen. Shetlanders zijn de sterkste pony's in verhouding met hun gewicht.

Darnishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:18

Ik zou voor een grote shetlander gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:26

[***] schreef:
Hangt er een beetje vanaf wat voor ondergrond het bos heeft. Lang niet alle bossen hebben zware zandpaden. Veel paden zijn redelijk hard of er liggen snippers op het zand, dan gaat het al makkelijker. En op (half) verharde wegen kan 1 shet het echt prima doen

Overigens hoeft een welshje niet sterker te zijn dan een shet, welshjes zijn ook vaak te heet voor jonge kinderen. Shetlanders zijn de sterkste pony's in verhouding met hun gewicht.

Dat hoeft inderdaad niet, maar omdat ze toch net wat hoger op de benen staan e.d. merk ik het toch wel goed het verschil, tijdens bijvoorbeeld de Paardenvierdaagse in Epe. Op vrij mulle paden waar mijn shet toch wel echt in draf of galop moest, kon mijn welsh merrie af en toe nog stappen zonder veel aan te moeten trekken.

Dat shetlanders 'de sterkste pony's zijn' wordt helaas soms toch ook teveel uit verband getrokken. Getuige bijv. de vele topics van grote tienermeiden op een klein shetje 'want ze kunnen zelfs volwassenen dragen!'. Tsja... :=

Een beetje grote shet komt niet eens aan de 300 kg (ja met flink wat overgewicht, maar dat moet er weer vanaf getrokken worden) dus dat zal toch wel heel snel aan de max zitten qua gewicht allemaal.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:32

shetlander heeft meer ons voorkeur omdat het ook uitstekende kinderpony's zijn.
welsh trekt me ook alleen dacht ik dat een grote shetlander meer kan hebben dan een welsh.

edit: hier in de bossen goed begaanbare paden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:39

als je met zo veel man wilt rijden zou je misschien naar een kleine ijslander/fjord/haflinger kijken van rond de 130/135cm.wij rijden zelf met een welsh X tinker van 130cm met een recreatie marathonwagen van rond de 125/135kg en zitten hier dan met 2 man op van 55kg en onze honden soms dat is dan nog 40kg extra.dat is dan 275/285kg als we gaan wij gaan over verhard en onverhard,hier zijn geen echte zandpaden maar wel enorme heuvels,en dan vind ik dit echt de max voor onze pony soms helpen we haar zelfs en stappen even af,als het enorme hellingen zijn met losse stenen,het is een super harde werkster.dus ik denk zeker dat je moet gaan kijken wat je wilt gaan doen en wat je kar weegt zeer belangrijk anders geen shetlander nemen.ik heb ook met een shet hengst gemend van 1m met cavelleti,hij was ook een harde werker en met 2 man ging hij ook super maar het moest niet zwaarder zijn met de heuvels hier.dus bedenk je eerst goed wat je wilt en zoek daar een pony bij,want het moet ook leuk blijven voor de pony.succes

shetten uitstekende kinder pony denk dat je je daar al flink in vergist

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:40

gewoon een grote kopen

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:33

keona schreef:
als je met zo veel man wilt rijden zou je misschien naar een kleine ijslander/fjord/haflinger kijken van rond de 130/135cm.wij rijden zelf met een welsh X tinker van 130cm met een recreatie marathonwagen van rond de 125/135kg en zitten hier dan met 2 man op van 55kg en onze honden soms dat is dan nog 40kg extra.dat is dan 275/285kg als we gaan wij gaan over verhard en onverhard,hier zijn geen echte zandpaden maar wel enorme heuvels,en dan vind ik dit echt de max voor onze pony soms helpen we haar zelfs en stappen even af,als het enorme hellingen zijn met losse stenen,het is een super harde werkster.dus ik denk zeker dat je moet gaan kijken wat je wilt gaan doen en wat je kar weegt zeer belangrijk anders geen shetlander nemen.ik heb ook met een shet hengst gemend van 1m met cavelleti,hij was ook een harde werker en met 2 man ging hij ook super maar het moest niet zwaarder zijn met de heuvels hier.dus bedenk je eerst goed wat je wilt en zoek daar een pony bij,want het moet ook leuk blijven voor de pony.succes

shetten uitstekende kinder pony denk dat je je daar al flink in vergist

we hebben besloten om voor een lichte concours wagentje te gaan kijken als we een shetlander gevonden hebben.
we proberen een zo groot mogelijke shetlander te zoeken die grof kwa bouw is.
met heuvels op enzo zijn we niet beroerd om even af te stappen ofzo.
mijn zoontje van 5 zal maar heel af en toe mee gaan en als die mee gaat is het meer verharde weg ritjes.
mochten we merken dat het toch te zwaar is voor de pony zullen we overgaan naar 2 span.

ik heb veel shetlanders en welsh pony's om me heen gehad en ik zet me kind liever op een shetlander dan een A welsh maar ieder zijn eigen mening erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:14

Kruising dan?
Er zijn genoeg Shetlanders gekruist met iets groters. :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 18:38

we zijn vandaag ergens wezen kijken en morgen gaan we haar ophalen.
Ze is 105 en lekker grof gebouwd

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:45

Gefeliciteerd!!
&& veel plezier!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:24

gefeliciteerd en we willen natuurlijk foto's zien

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:56

dank jullie zal morgen foto's maken als het weer mee zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:20

Dat is snel!
Gefeliciteerd :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 07:10

de gene die er bij staat is 184 ong en heeft erg lange benen
Afbeelding
Afbeelding
ze is zwart met appaloosa kenmerken.
105 cm groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:51

Leuk!
Hoe oud is ze?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 10:50

8 jaar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:01

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Leuk paardje, die zal het vast leuk gaan doen voor de wagen! Is ze ook al beleerd voor de wagen trouwens?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 07:40

dank je.
ze heeft een aantal keer gesleept meer nog niet.
heb vroeger meerdere paarden beleert voor de wagen dus verwacht geen problemen.
ze is ook erg braaf en nieuwschierig voor alles.
we hebben zaterdag voor het eerst een zadeltje erop gehad ( kent ze ook nog niet en moesten passen want had een nieuwe gekocht) en daar reageerde ze ook niet op soms keek ze wel van wat zit er op me rug maar meer niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:41

leuke pony alleen jammer dat ze zo weinig manen en pony heeft.veel plezier met haar