Verschil tussen de boeken van Johannes en Otto Schweisgut?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Verschil tussen de boeken van Johannes en Otto Schweisgut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:48

Ik ben geinteresseerd in het boek Haflinger Horses van Otto Schweisgut uit 1988 ( http://www.haflinger-tirol.com/oscommer ... ucts_id=39)
Toen ik hem op internet wilde bestellen, kwam ik ook het boek Halfinger - Das goldene Pferd mit dem goldenem Herz tegen: http://www.haflinger-tirol.com/oscommer ... ucts_id=37
Dit boek is van Johannes Schweisgut, de zoon van Otto, en is uit 2005.

Bij de beschrijving van de boeken staat hetzelfde.

Weet iemand wat het verschil is tussen deze boeken?
Is die van Johannes de nieuwere versie van die van Otto?
En welk boek is beter?

Het boek van Otto vind ik namelijk erg mooi, omdat je alle hengstenlijnen terug kan voeren naar Folie 1874.
Als dat met het boek van Johannes op net zo'n duidelijke manier kan (alleen dan ook met nieuwere hengsten van na 1988) wil ik deze graag kopen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Morganya

Re: Verschil tussen de boeken van Johannes en Otto Schweisgut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:32

Het boek van Johannes bevat de hengstenlijnen als bijlage op posterformaat. (1 poster per lijn), in het boek van Otto zijn ze gewoon als extra pagina's verwerkt. En in het boek van Johannes staan meer hengsten (want er zijn tussen 1988 en 2005 aardig wat bijgekomen :P ) Dat is het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken en ik heb ze beide. (naast de prijs, want die van Otto is 69,95 en die van johannes 105 euro incl verzenden) Ik heb trouwens het boek van Johannes uit 2005 en die van Otto uit 1998.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:57

Bedankt!! Super om iemand te treffen die ze allebei heeft!

Vind jij één van de twee beter of fijner in gebruik?
Ik heb nu die van Otto te leen, maar als ik er toch geld aan ga uitgeven, wil ik het liefst de nieuwste in verband met alle nieuwe hengsten inderdaad :)

Kan je in het boek van Johannes ook makkelijk 'terug werken' naar Folie 1874?
En staat in het boek van Johannes ook de hele voorgeschiedenis zoals dat in het boek van Otto staat?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:14

Ik persoonlijk heb liever boek van Otto :Y) Ook omdat ik al die posters geen doen vind :D
Qua inhoud heb ik geen verschil kunnen vinden. Als je Otto's boek te leen hebt kun je zien dat bij sommige lijnen staat "zie pagina *" en je moet naar een andere pagina. Bij het boek van Johannes hoeft dat dus niet, omdat een poster veel groter is dan een blz uit otto's boek :D

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:30

Precies, die posters vind ik ook lastig werken ;-).
De reden waarom ik wel beide boeken wilde hebben is omdat er ook een aantal "stutenfamilien" ofwel moederlijnen instaan vanaf Ohast tot aan de verschijnsdatum van het boek :D.
In het boek van Otto staan de merrielijnen van Albina-Lucy 8/I en Bessi-Fanni 310/III (dat zijn 2 merries die behoorlijk wat invloed op het ras hebben gehad via hun nakomelingen). In het boek van Johannes staan wat meer merrielijnen (Dagmar-Mizzi 219/II, Alma-Liesl 1/I, Bosna-Fanni 20/I, Marietta St-2/A365/III en Adelgundis 1524/T).
Stel dat er ooit nog een boek komt, dan zou ik die ook willen hebben vanwege de merrielijnen ;).

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:50

Verrek, das waar ook. :+ Ik had alleen die van albina-lucy nodig, daarom ben ik die anderen zo weer vergeten. :Y)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 23:27

Wat raden jullie me aan? Mijn gevoel neigt, ondanks de onhandige posters en de prijs, toch naar het nieuwste boek, omdat die meer up to date is (en er dus blijkbaar ook merrielijnen in staan :) )
maar ik merk aan jullie dat jullie enthousiaster zijn over het eerste :D
Waar doe ik goed aan?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:54

Waar heb je het meeste intresse in? Heb je zelf een oostenrijkse merrie?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:26

Ik heb een Star merrie. Star is de eerste nederlandse hengst, zijn vader is oostenrijks.
Ik weet dat ik dan genoeg heb aan het boek van Otto, maar een versie waar ook nieuwere hengsten in staan, is natuurlijk ook heel leuk :)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:24

Kijk anders eens of je ergens ook die van Johannes in kunt kijken. Dan krijg je een beetje een idee van die lastige posters :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:37

Dat is wel een goed idee, ja..
Maar waar? :)
Ik ga nadenken!

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:41

Die van mij ligt op zolder, maar misschien kan Jossie eens een foto maken van het formaat?