fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Criiistel

fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:13

hoi bokkers,

we zijn er bijna uit dat we voor mijn nichtje de zoektocht gaan starten voor een fries paard

maar wat is jullie ervaring met friese paarden?
en hoe is het karakter van de meeste friesen?
wie kan mij er wat meer over vertellen?

hoor het graag van mensen uit eigen ervaring :)

en weet iemand toevallig ook een goede/leuke friesen stal?
of een ergens staan?

Medra

Re: fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:19

Heb twee friezen eentje van 23 en eentje van net 14
ik moet zeggen ze zijn alles twee temperament vol. De ene wat nerveuzer dan de andere.
Maar alle twee ho zo werkwillig. En ze laten niet vlug zien dat ze niet meer kunnen. Dus als je met hun aan de slag gaat moet je er mee rekening houden dat ze niet gaan tonen als het ze teveel word.
Heb in totaal al drie friezen gehad en nog nooit maar dan ook nooit heeft er een naar ons willen schoppen, bijten of iets doen om je te kwetsen. Oké om te rijden durft de ene wel eens te bokke en stijgeren. Maar gaat echt niets doen om er u af te gooien. Zijn twee schatjes en kwa omgang zou ik eerlijk geen ander paard meer willen dan een fries. Ze zijn dood braaf en eerlijk.

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:21

Medra schreef:
Heb twee friezen eentje van 23 en eentje van net 14
ik moet zeggen ze zijn alles twee temperament vol. De ene wat nerveuzer dan de andere.
Maar alle twee ho zo werkwillig. En ze laten niet vlug zien dat ze niet meer kunnen. Dus als je met hun aan de slag gaat moet je er mee rekening houden dat ze niet gaan tonen als het ze teveel word.
Heb in totaal al drie friezen gehad en nog nooit maar dan ook nooit heeft er een naar ons willen schoppen, bijten of iets doen om je te kwetsen. Oké om te rijden durft de ene wel eens te bokke en stijgeren. Maar gaat echt niets doen om er u af te gooien. Zijn twee schatjes en kwa omgang zou ik eerlijk geen ander paard meer willen dan een fries. Ze zijn dood braaf en eerlijk.

oke erg bedankt voor je reactie
hier heb ik wel wat aan :)
nog meer mensen?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:34

Moeilijk om een algemeen oordeel over friezen te geven. Je moet ook kijken naar het nieuwe type fries en het oudere type friezen (meer barok) Wij hebben 3 friezen gehad, we hebben er nu 2. De ene is echt een nieuwe type; die soms wat schrikkerig, temperamentvol en erg werkwillig en als je zijn vertrouwen wint gaat hij door het vuur voor je. De andere is een echt een wat oudere type; Geeft nooit op maar alles op z’n eigen tempo, nergens bang voor, en een beetje lomp. En die ik ervoor had zat een beetje tussen “nieuwe en oude” type in. Zo’n eerlijk en betrouwbaar paard heb ik nog nooit gehad. Nergens bang voor super lief en heel voorzichtig en gevoelig. Maar allemaal; gevoelige types, en never nooit gemeen en ze willen heel graag dingen leren.

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:39

mebianca schreef:
Moeilijk om een algemeen oordeel over friezen te geven. Je moet ook kijken naar het nieuwe type fries en het oudere type friezen (meer barok) Wij hebben 3 friezen gehad, we hebben er nu 2. De ene is echt een nieuwe type; die soms wat schrikkerig, temperamentvol en erg werkwillig en als je zijn vertrouwen wint gaat hij door het vuur voor je. De andere is een echt een wat oudere type; Geeft nooit op maar alles op z’n eigen tempo, nergens bang voor, en een beetje lomp. En die ik ervoor had zat een beetje tussen “nieuwe en oude” type in. Zo’n eerlijk en betrouwbaar paard heb ik nog nooit gehad. Nergens bang voor super lief en heel voorzichtig en gevoelig. Maar allemaal; gevoelige types, en never nooit gemeen en ze willen heel graag dingen leren.

ja ze zoeken echt een werkwillige en betrouwbare, nergens bang voor e.d

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:01

Heel veel friezen bekijken en uitproberen veel uitzoeken qua afstamming en gewoon niet te snel beslissen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:36

Dit topic komt beter tot zijn recht in het subforum BKR.
RPA-->BKR

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:42

stel je gerichte vragen maar, ik heb meerdere friese paarden en allen verschillen zij van karakter en mogelijkheden.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:28

De mijne is echt heel eerlijk, en gaat echt door het vuur voor me.
Hij is wel gevoelig.. maar wel super braaf en zal nooit een stap verkeerd zetten. :)

Voor mij is het sowieso eens een fries altijd een fries. ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:48

heb 6 friezen gehad maar ook andere, wegens lichamelijk omstandigheden weg moeten doen, maar als ik weer een paard aanschaf word het weer een fries waarom? heel simpel
ze zijn eerlijk goed gevoel voor hun baas, als je hun hart heb veroverd doen ze alles voor je ik kon zonder touw met ze wandelen ook met de hengsten stuk voor stuk betrouwbaar, 2 merries die iik had waren het moderne type , het verschil wat ik merkte is dat hun actiever met rijden waren maar die andere juist meer het showbloed inzich hadden, ze genieten er ernorm van als ze het goed doen en je ze daarvoor beloont ontzettend makkelijk in omgang maar wel leuk dus af en toe halen ze ook wel een lolletje met je uit , ze zijn opzich best speels , hun karakter overtreft naar mijn mening echt alles , veelzijdig inzetbaar , of uren tuttelen, maar in de sport presteren ze ook goed de een is wat makkelijker aan te leren en de een heefd even een drempeltje aar als ze eenmaal snappen dan heb je werkelijkwaar een pracht onder je kont ,
uuhm ik kan nog 100 en uit vertellen , maar denk dat dit genoeg is

wel verdienen hun meer aandacht aan de onderbenen zoals bij de sokken en hoeven , maar met goede verzorging hoef dit geen punt te zijn
veel succes

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:03

Tja, niet een fries is gelijk kwa karakter. Ik heb vele friese paarden gereden. Vuurvreters, lomperds, coole, luiaarden en echte werkers.
Mijn eigen fries is de grootste schijterd die ik ken. Niet echt prettig in het werk. Je moet gewoon inderdaad verschillende friezen proberen en dan voor degene gaan waar jij een fijn gevoel bij hebt
Ik weet niet waar je woont maar ik kom wel eens op een stal waar allemaal friezen te koop staan. Dit is in Bornwerd. Dat ligt in het noorden van Friesland

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:30

En goed op exceem e.d. letten! Voor zover je dat kan zien.

Heel veel succes met zoeken, friese paarden zijn erg fijn in de omgang en rijden en, en, en...!

chantyyy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:39

Ik vind friezen altijd erg fijn omdat ze naar mijn ervaringen een rustig en koel karakter hebben ,

Inderdaad goed letten op exceem en mok , en wat ook een Friese eigen schijnt te zijn is dat ze wat sneller last hebben van de knieën ( denk Aan achterbenen die op slot schieten )

Heel veel pleZier met de Zoektocht

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:40

Over het algemeen zijn friezen leuke, vlotte paarden (tenminste die bij ons op stal dan)

Marlot_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:33

Ik raad het zeker aan om een fries te nemen! Wel zou ik kijken wat je doel is kwa rijden.. Wil je recreatief, wedstrijd gericht etc.. Zo kun je opzoek gaan naar de juiste fries! Het zijn ( de meeste dan!) echt maatjes voor het leven!

xMarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:38

Ik vind friezen ook altijd mooi! Helaas zijn ze erg prijzig....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:39

ik kan het aanraden om een fries te nemen, ze zijn over het algemeen erg cool in het hoofd, al kan die ik rij wel wat anders vertonen..

maar je kunt net als bij de andere paarden naar grofweg boeren paarden gaan kijken, bloederige paarden, en paarden die in de categorieën daartussen zitten..

liene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:44

eerst had ik een fries gekocht die was helaas bang voor trekkers , ik dacht aaaaah dat leer ik hem wel af hier met al die trekkers zo lang je er niet op zat ging het ook nog wel goed ,als je er langs wou
maar als je er op zat ging hij met je op de loop
toen heb ik uit valkenburg van een stoeterij een fries gekocht een drie jarige en die heb ik nu een jaar
en daar gaat het super mee nergens bang voor
hij is wel heel nieuwsgierig als ik langs een container loop stop hij zo zijn hoofd erin
maar zo lief hij heeft mij echt het vertrouwen in het rijden weer terug gegeven
het is soms net een groot kind nog maar hij groeit nog steeds in de lengte en in de breedte
ha haa ha
ik doe hem voorlopig niet weg , wat een super beest
ze hadden in valkenburg wel gelijk , dit was echt een paard voor beginners en dat is hij
gr erma

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:44

Ik zag een fries en ze had me meteen mee gepikt hoor, ja wat een geweldige dieren.
Ik ben ook opzoek naar een fries ;)
Maar misschien kun je toch een iets minder krachtig paard kopen, ik weet niet, maar de fries op onze manege trekt mij nogal een aantal keer in de les echt letterlijk uit het zadel, ja echt gewoon aan d'r been krabbelen ofzo en dan zjoef, ga ik weer heen, en als ze willen dan gaan ze hoor, de galop wilde namelijk vandaag niet goed lukken en daarna probeerde ze steeds aan te galopperen ik heb wel 10 minuten met langere teugels moeten draven om haar nog rustig te houden..
Maar je moet geluk hebben he?
Een beginners pony ras Welsh kun je treffen, een fjord kun je treffen, maar een fries ook..
Ik weet niet hoe oud ze is, maar voor een angstige ruiter zeker geen fries kopen! Friezen ogen namelijk altijd groter en krachtiger ;)