Papieren KWPN veulen met moeder ander ras, hoe zit dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morganya

Papieren KWPN veulen met moeder ander ras, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 09:22

Dit verhaal speelt nog puur in mijn hoofd, maar stel nou he? :D

Stel je laat een goede dravermerrie dekken door een goedgekeurde KWPN hengst. Wat zijn dan de mogelijkheden qua KWPN papieren voor het veulen? Wordt het veulen dan B-register? En wordt de afstamming van de moeder, die wel bekend is, dan wel of niet vermeld? En hoe gaat het verder qua papieren als er met het veulen verder gefokt wordt? (Dus nakomelingen 3/4 KWPN en 1/4 draver)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:28

Flevolander

Re: Papieren KWPN veulen met moeder ander ras, hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:38

vraag me af waarom je het uberhaupt zou willen? Daarnaast moet je maar hopen er hengstenhouders te vinden zijn die hun hengst daarvoor in willen zetten..

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 09:44

Ow, dank je femmefatale1. Ik had natuurlijk zelf ook even verder kunnen kijken dan mijn neus lang is, maar kon het niet vinden. :')
Edit: Ik vind eigenlijk nog steeds alleen info over vaders van andere stamboeken, niet over moeders :=

Waarom niet als de mogelijkheid er is flevolander? Dekken met een draverhengst gaat niet, en de merrie is geen brandhout en kan zeker goede eigenschappen doorgeven. Papierloos fokken wil ik niet, dus ik zoek een mogelijkheid om toch alles vast te leggen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:58

Waarom is dekken met een draverhengst geen optie dan? Overigens zeg ook helemaal dat je merrie niks is, maar als je het dan hebt over dat je er niet "papierloos" mee wilt fokken snap ik niet waarom je de keuze maakt om met een kwpn-er te gaan willen dekken. De doeleinde van beide stamboeken liggen nogal ver uit elkaar in mijn ogen. Dus ik vroeg me af waarom je overweegt de merrie te laten dekken door een hengst van buiten haar stamboek en wat je voor doel voor ogen hebt met het veulentje.. Als het voor de verkoop is zou ik het je sowieso afraden, gezien er hoogstwaarschijnlijk amper marktwaarde voor zulke veulens is.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:10

Ik weet het antwoord niet (volgens mij idd B register, of anders nrps) maar @ Flevolander er zijn wel vaker zulke kruisingen geweest. Draver x spring KWPN kan vermogen en snelheid/wendbaarheid geven. Handig voor in het parcours.

:D Nouja dat heb ik tenminste wel eens gehoord

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:21

Idd B register, afstamming moeder komt gewoon op papier te staan, eventuele predikaten van de moeder niet...
Het veulen kan niet deelnemen aan keuringen e.d. van het kwpn (kan wel pref, pres e.d. worden). Echter is het veulen een merrie en laat je haar later weer dekken door een ggk kwpn hengst, dan komt het veulen uit deze combinatie weer gewoon in het kwpn veulenboek en kan dan deelnemen aan alle keuringen e.d.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:47

Flevolander schreef:
Waarom is dekken met een draverhengst geen optie dan? Overigens zeg ook helemaal dat je merrie niks is, maar als je het dan hebt over dat je er niet "papierloos" mee wilt fokken snap ik niet waarom je de keuze maakt om met een kwpn-er te gaan willen dekken. De doeleinde van beide stamboeken liggen nogal ver uit elkaar in mijn ogen. Dus ik vroeg me af waarom je overweegt de merrie te laten dekken door een hengst van buiten haar stamboek en wat je voor doel voor ogen hebt met het veulentje.. Als het voor de verkoop is zou ik het je sowieso afraden, gezien er hoogstwaarschijnlijk amper marktwaarde voor zulke veulens is.

@ Flevolander: Mijn eerste keus zou het ook niet zijn, ook niet om te kopen, geef ik je helemaal gelijk in. Het lastige punt is vooral emotioneel. :D Ik ben op zoek naar een nieuw paard, een merrie, omdat mijn hart meer bij het fokken ligt, dan bij het rijden. En dan bedoel ik wel fokken om te verbeteren, een leuk alround paard dat makkelijk op basisniveau mee kan komen. (dus b t/m z) Een GP topper verwacht ik niet te fokken, maar ik denk dat dat voor een particulier met 1 merrie ook geen reeële verwachting is, ongacht welk ras de merrie heeft.

En nu moet het natuurlijk net zo zijn dat het paard wat maar in mijn hoofd blijft hangen, een draver is. Een draver die niet zo geschikt is voor de drafsport wel te verstaan, want snelheid heeft ze niet, en ook geen extra gangen. Feitelijk is het paard gewoon een KWPNer om te zien. Het gaat om een lichtbruine merrie, mooie bles, 2 witte voetjes met een stokmaat van 1.61. Ze heeft iets fijner beenwerk en een langer hals dan de gemiddelde KWPNer, en een behoorlijk lang voorbeen voor een draver. Daarnaast beschikt ze over 3 goede gangen voor een rijpaard en een krachtige achterhand, maar komt dus te kort voor een draver. Ook de galop is totaal geen probleem en ze heeft een karakter van goud. De merrie is 7 jaar en heeft maar 1 of 2 koersen gelopen, die om het maar lief te zeggen, niet succesvol waren. :D Inmiddels is ze M2 dressuur en L springen. En mede door de bespiering die ze daardoor heeft gekregen is er weinig draver in te herkennen.

Voor het fokken van dravers is ze dus gewoon niet geschikt, daarvoor komt ze op de cruciale punten te kort en dan hoef je het niet eens te proberen. Vandaar dat fokken met een draverhengst geen optie is, dat is bijna bij voorbaat fokken voor de slacht. Om een allround sportpaardje te fokken, is ze imo echter uiterst geschikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:53

Het ligt er maar net aan wat voor veulen je wil fokken. Als je voor een AV hengst kiest zou je het veulen zonder al te veel problemen moeten kunnen laten registreren bij het NRPS. Lijkt me dat dat een leuk endurancepaard zou opleveren bijvoorbeeld :)

KWPN is geen ras, het is een stamboek. Een allegaartje van allerlei rassen ;)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:00

@ hestejenthe: Dat weet ik, maar ik zou mocht ik deze merrie kopen, graag fokken met hengsten met wat meer massa, wat ik niet zo snel zie gebeuren met een AV. Andere NRPS hengsten gaan ben ik bang weer ten koste van de maat. En zeker ook omdat het paard er zelf uit ziet als een KWPNer, en het KWPN zelf geen ras is, zou het mooi zijn als de veulens daar geregistreerd konden worden. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:19

En een Russische arabier dan? :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:32

Bedankt voor je verhelderende reactie TS. Wat ik er uit op maak is dat de merrie nog niet in je bezit is. In dat geval zou ik er zeker nog even extra goed over nadenken. Zoals je zelf aangeeft licht je interesse meer bij de fokkerij dan bij het rijden en ik neem dus aan dat je wel de ambities hebt om zo goed mogelijke fokproducten te fokken. Vandaar dat ik de merrie keuze in in dit geval zeker bijzonder vind. Uiteraard ken ik het paard in kwestie niet maar toch zou het mijn keuze niet zijn om uit een draver een (dressuur/spring)sportpaard te willen fokken. Ik zou zelf toch te bang zijn dat de resultaten tegen vallen. En daarnaast als je er meerdere veulens uit wilt fokken neem ik aan dat je niet alle nakomelingen aan wilt houden en dan loop je tegen het probleem aan dat je de veulentjes niet of nauwelijks kwijt kan en je wellicht je eigen fokproducten in de handel ziet verdwijnen. Begrijp me niet verkeerd.. maar een paard met zulke papieren heeft vaak toch een verminderde waarden..

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is moeilijk mijn mening zo te formulieren achter een computerscherm

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 20:08

Ik heb de merrie inderdaad nog niet, juist omdat ikzelf ook twijfel over de punten die jij aanhaalt. :D
In principe is het mijn bedoeling 1 merrie-nakomeling zelf te houden en daarmee verder te fokken, keuringen te lopen en (al dan niet zelf) uit te brengen op wedstrijden om te zorgen dat ze toch zelf enige predicaten op haar naam krijgt ivm nafok daarvan. Ik heb dan nog ruimte om zelf eerst nóg een nakomeling te houden waar ik wat in zie, ongeacht of dat een merrie of hengst is. (Ja, ik heb eerder een hengst gehad :D ) Dat de nakomelingen wel verkoopbaar moeten zijn, is inderdaad een punt waar ik nog goed over nadenk. Vandaar ook mijn vragen over de registers voor evt nakomelingen uit zo'n combinatie. Maar als ik zo lees over het niet op de keuring mogen verschijnen van B-registerpaarden, lijkt deze merrie me toch niet de beste keus, omdat ik dan de helft van mijn plan al moet opgeven. En dat alleen door het draverpapiertje dat er aanhangt... Tenzij ik nog een generatie verder fok natuurlijk, maar dat is wel erg ver vooruit gokken en in dat geval kan ik beter wat langer doorzoeken naar een andere geschikte merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:16

Flevolander schreef:
vraag me af waarom je het uberhaupt zou willen? Daarnaast moet je maar hopen er hengstenhouders te vinden zijn die hun hengst daarvoor in willen zetten..

De meeste wel zolang je maar betaald.

Het wordt een register b.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:18

Morganya schreef:
@ hestejenthe: Dat weet ik, maar ik zou mocht ik deze merrie kopen, graag fokken met hengsten met wat meer massa, wat ik niet zo snel zie gebeuren met een AV. Andere NRPS hengsten gaan ben ik bang weer ten koste van de maat. En zeker ook omdat het paard er zelf uit ziet als een KWPNer, en het KWPN zelf geen ras is, zou het mooi zijn als de veulens daar geregistreerd konden worden. :)

Waarom zou je een draver merrie kopen en dan KWPN fokken??
Waarom niet een goede KWPNmerrie kopen en daar mee fokken? Lijkt me een grotere kans op een geslaagt fokproduct.