Flevolander schreef:Waarom is dekken met een draverhengst geen optie dan? Overigens zeg ook helemaal dat je merrie niks is, maar als je het dan hebt over dat je er niet "papierloos" mee wilt fokken snap ik niet waarom je de keuze maakt om met een kwpn-er te gaan willen dekken. De doeleinde van beide stamboeken liggen nogal ver uit elkaar in mijn ogen. Dus ik vroeg me af waarom je overweegt de merrie te laten dekken door een hengst van buiten haar stamboek en wat je voor doel voor ogen hebt met het veulentje.. Als het voor de verkoop is zou ik het je sowieso afraden, gezien er hoogstwaarschijnlijk amper marktwaarde voor zulke veulens is.
@ Flevolander: Mijn eerste keus zou het ook niet zijn, ook niet om te kopen, geef ik je helemaal gelijk in. Het lastige punt is vooral emotioneel.
Ik ben op zoek naar een nieuw paard, een merrie, omdat mijn hart meer bij het fokken ligt, dan bij het rijden. En dan bedoel ik wel fokken om te verbeteren, een leuk alround paard dat makkelijk op basisniveau mee kan komen. (dus b t/m z) Een GP topper verwacht ik niet te fokken, maar ik denk dat dat voor een particulier met 1 merrie ook geen reeële verwachting is, ongacht welk ras de merrie heeft.
En nu moet het natuurlijk net zo zijn dat het paard wat maar in mijn hoofd blijft hangen, een draver is. Een draver die niet zo geschikt is voor de drafsport wel te verstaan, want snelheid heeft ze niet, en ook geen extra gangen. Feitelijk is het paard gewoon een KWPNer om te zien. Het gaat om een lichtbruine merrie, mooie bles, 2 witte voetjes met een stokmaat van 1.61. Ze heeft iets fijner beenwerk en een langer hals dan de gemiddelde KWPNer, en een behoorlijk lang voorbeen voor een draver. Daarnaast beschikt ze over 3 goede gangen voor een rijpaard en een krachtige achterhand, maar komt dus te kort voor een draver. Ook de galop is totaal geen probleem en ze heeft een karakter van goud. De merrie is 7 jaar en heeft maar 1 of 2 koersen gelopen, die om het maar lief te zeggen, niet succesvol waren.
Inmiddels is ze M2 dressuur en L springen. En mede door de bespiering die ze daardoor heeft gekregen is er weinig draver in te herkennen.
Voor het fokken van dravers is ze dus gewoon niet geschikt, daarvoor komt ze op de cruciale punten te kort en dan hoef je het niet eens te proberen. Vandaar dat fokken met een draverhengst geen optie is, dat is bijna bij voorbaat fokken voor de slacht. Om een allround sportpaardje te fokken, is ze imo echter uiterst geschikt.