Snel invallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Immelicious

Snel invallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:38

Wally(haflinger 6 jaar) heeft dit jaar wat problemen op gewicht te blijven. Hij heeft een tijdje gewoon 24/7 op de wei gelopen waarbij ze elke dag ong 5 bij 2 meter gras bijkregen met 7 paarden(hoog gras van 20 cm) maar hij reageert ontzettend heftig op het gras en krijgt vreselijke jeuk. Nu staat hij dus noodgedwongen op het kaalste stuk wat we hebben, hier is het alleen groen, maar wel kort.
Hij was op de vollere wei al niet echt dik, had hooguit een dikke buik die na een half uurtje rijden ook weer normaal was. Nu staat hij dus op het kale stuk en krijgt elke dag een klein pak hooi bijgevoerd en nog 2 scheppen muesli van pavo (nature's best) maar toch is hij steeds ingevallen als ik hem weer ga voeren.
Snap er niets van, normaal is hij makkelijk te dik maar dit jaar krijg ik hem maar niet gevuld.
Wormen heeft hij niet, heb zijn mest al een aantal keer gecontroleerd en hem uit voorzorg met een "grote"wormenkuur ontwormd.
Graag wil ik weten wat jullie hiermee zouden doen? Hij is verder wel opgewekt en hoest niet, temperatuur is ook normaal. Heb hem nu met veel regen onder een regendeken staan zodat hij geen kou heeft en daardoor gewicht verliest. Ik train ook niet bijzonder veel anders als vorige zomer, gaan regelmatig op buitenrit van ca 2 uur waarbij we veel stappen en draven en half uur dressuurtraining als ik in de bak rijd. Hij krijgt na n lange buitenrit altijd extra eten.

Pien28

Re: Snel invallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:40

Eén plak hooi lijkt mij erg weinig per dag.
Heb je niet de mogelijkheid om hem verdeeld over de dag wat vaker hooi bij te (laten) voeren?
Staat hij nu alleen en maakt hij zich druk omdat hij niet in de groep of bij z'n maatje staat?

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:45

Hij krijgt een pak hooi per dag,niet een plak haha, hij loopt altijd met minstens 1 ander paard en de anderen staan ernaast in de wei

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:52

Hou in elk geval in de gaten dat je hem de regendeken niet op doet als het wat frisser is. Paarden houden zich warm door hun haren op te zetten en zo warmte vast te houden. Met een deken kan dit niet, en ik neem aan dat je er een ongevoerde deken op hebt liggen. Die beschermt dus alleen tegen regen en houdt hem niet warm. Doordat hij zijn haren niet omhoog kan zetten, kan hij het juist kouder krijgen. Het voer dat je hem geeft lijkt me prima in orde en de arbeid ook. Zonder gras is het natuurlijk logisch dat hij dunner is dan andere jaren. Weet je zeker dat hij té dun is? Dat het niet zo lijkt door het verschil? Heb je een foto ter illustratie misschien? :) Drinkt hij genoeg? Maw: heeft hij de hele dag koud water tot zijn beschikking? Door te weinig drinken vallen paarden ook in. Warm of lauw water (door de zon misschien?) verminderd de eetlust.

Wat je zou kunnen overwegen, geef hem eens vitaminestoot. Ik ben erg te spreken over Pavo multivit :j
Daarnaast zou je een tandarts kunnen bellen om zijn tanden te controleren, en misschien toch eens mestonderzoek laten doen door de DA.
Als dit alles niets opleverd, krijg je paarden goed op gewicht door maisvlokken bij te voeren. Dit werkte bij mijn hengst erg goed. Maar of dat ook een oplossing is bij een paard dat jeuk krijgt van op het gras staan...? Waarop in het gras reageerd hij zo heftig? Misschien de mais eens overleggen met een DA. :j

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:39

Hij krijgt alleen zijn deken op wanneer het erg veel regent, hij staat dan vaak te rillen. Hij heeft een deken met fleecevoering, hij is niet helemaal 0 grams.
Hij heeft een lichte vorm van zomerexceem die duidelijk word getriggerd door vers gras. Zijn jeuk is namelijk pas verergert nadat het gras weer begon te groeien (na die hitte van het voorjaar)
Hij heeft vorig jaar helemaal niet op de volle wei gelopen dus dat zal het verschil niet maken denk ik.
Het is niet zo dat hij echt mager is hoor, maar echt de ingevallen flanken.
Hij krijgt het hooi meestal over 2x per dag zijn brokken 1x per dag.
Heb 2 foto's, 1 van gisterenavond en 1 van deze ochtend daar zie je duidelijk wat ik bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga eind deze maand verhuizen waar hij wel 2x per dag brok+hooi krijgt en geen weidegang meer. Op deze stal moet ik in de zomer alles zelf doen dus ook extra voeren. Ik kan gezien mijn werk niet vaker gaan helaas :(

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:13

Dat is inderdaad wel gek. Misschien is een bloedonderzoek laten doen een uitkomst? als hij iets onder de leden heeft zou dit uitsluitsel kunnen geven.
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat hij bloedwormen heeft (bij symptomen bloedwormen staat ook gewichtsverlies).
Ik hoop iig dat hij snel weer beter wordt! :(:)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:18

mijn pony was na ziekte heel erg ingevallen en ook afgevallen...ik voer hem wat maisvlokken bij en klinkt heel raar ik geef hem merriebrok..aanbevolen door pavo en dierenarts om ze weer op gewicht te krijgen..moet je wel rustig aan opbouwen en daarna afbouwen! verder kreeg hij gras mix van hartog en wat lucerne van hartog erdoor...
nu hij op gewicht is geef ik alleen de gras mix en de lucerne nog en strooi daar wat merriebrok doorheen ( klein handje om de brok op te maken )
na check van de tandarts en een wormenkuur is hij weer helemaal de oude!
succes

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:42

Ik vind hem op de foto's niet te mager.
Maar voor 6 jaar zou het niet misstaan als hij iets meer vlees op zijn lijf heeft.

De muesli die je hem nu geeft gaat hij ook niet dikker van worden,
Maar ik begrijp dat je voer zoekt waarvan hij dikker wordt en geen jeuk gaat krijgen?

Kan je haf ook wat meer energie gebruiken of is hij fris zat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:51

Ik vind idd zijn flanken te veel opgetrokken. Ze zeggen wel eens, krachtvoer om de vlees op de ribben te krijgen en ruwvoer om de flanken gevuld te krijgen.
Maar goed hij krijgt al een pak hooi per dag.
Ik zou inderdaad eens laten kijken naar zijn gebit of hij misschien haken heeft of iets anders aan zijn gebit en toch eens een da bellen om uit te sluiten dat hij verder niets onder de leden heeft.
Ik zou dus eerst het een en ander uitsluiten, eer je compleet je voerbeleid gaat omgooien, vooral omdat het niet typisch is voor je paard om zo mager te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:51

Jeuk en muesli gaat vaak niet samen, te veel suiker en dat veroorzaakt vaak weer jeuk.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:38

doei schreef:
Ik vind hem op de foto's niet te mager.
Maar voor 6 jaar zou het niet misstaan als hij iets meer vlees op zijn lijf heeft.

De muesli die je hem nu geeft gaat hij ook niet dikker van worden,
Maar ik begrijp dat je voer zoekt waarvan hij dikker wordt en geen jeuk gaat krijgen?

Kan je haf ook wat meer energie gebruiken of is hij fris zat?

Hij heeft last van zomerexceem en teveel suiker verergert zijn klachten idd. Hij zou met rijden wat feller mogen, al is hij buiten en op ander terrein fit genoeg. Meer dat hij thuis in de bak makkelijk sloom is.
Verder is hij helemaal zichzelf, haalt flauwe streken uit en is gewoon zijn eigen boeverige zelf.
Het is dus puur dat hij wat aan mag komen en evt wat extra energie met rijden zou mogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:40

Ik heb ook een eczemer en muesli is uit den boze. De ponybrok van subli gaat een stuk beter trouwens.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:46

Mindim schreef:
Ik vind idd zijn flanken te veel opgetrokken. Ze zeggen wel eens, krachtvoer om de vlees op de ribben te krijgen en ruwvoer om de flanken gevuld te krijgen.
Maar goed hij krijgt al een pak hooi per dag.
Ik zou inderdaad eens laten kijken naar zijn gebit of hij misschien haken heeft of iets anders aan zijn gebit en toch eens een da bellen om uit te sluiten dat hij verder niets onder de leden heeft.
Ik zou dus eerst het een en ander uitsluiten, eer je compleet je voerbeleid gaat omgooien, vooral omdat het niet typisch is voor je paard om zo mager te zijn.

Ik heb een testset besteld om een wormenbesmetting 100% uit te sluiten, komt daar niets uit ga ik een keer bloed laten afnemen. Zijn tanden zijn in het voorjaar nog gedaan, dus dat zal nu het probleem niet zijn lijkt me. Dit word jaarlijks nagekeken en hij heeft zelden haken oid.
Nu moet ik erbij zeggen dat het geen verse pakken hooi zijn, maar wat oudere (mag nu geen nieuwe baal openen) over 2 weken gaat hij naar een nieuwe stal daar word wat beter hooi gevoerd 2x daags.
Ben nu afhankelijk van mijn eigen werktijden, waardoor ik dus onregelmatig voer. Dit gaat straks gewoon 2x per dag (zomer en winter) gedaan worden op vaste tijden door de nieuwe staleigenaar.
Ik heb muesli van pavo (nature's best) omdat hier zo weinig mogelijk suikers en melasse e.d. inzit.
Kun jij me ander krachtvoer aanraden? Zo ja hoor ik het graag, ben constant op zoek naar dé oplossing voor zijn gewicht,pit en jeuk :+

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:47

Mindim schreef:
Ik heb ook een eczemer en muesli is uit den boze. De ponybrok van subli gaat een stuk beter trouwens.

Zie nu je berichtje pas :o Hoeveel voer jij van de ponybrok? Kan dit ook 2x per dag een kilo gevoerd worden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:54

jou haf ziet er nog niet te mager uit, maar heeft wel opgetrokken flanken.
Ben je zeker dat hij genoeg drinkt en geen pijn heeft?

Misschien toch iets zoeken dat iets eiwitrijker is (tenzij hij hier ook van gaat schuren), want er mogen ook wel wat spieren bij op...

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:12

bespiering is altijd al ons grote punt geweest, hij is ontzettend lang puppy geweest en begint nu pas een beetje "body"te krijgen. Hij staat nu in dressuurtraining en we rijden veel buiten.
Hij drinkt goed, plast goed en is onlangs nog nagekeken door een da/masseuse.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:54

Kijk qua spier supplement heb ik mijn haf 2 maanden equitop myoplast gevoerd (in de aanbieding bij paardendrogist)!
Dat heeft de bespiering echt heel erg goed gedaan en krijg ook veel reacties op hem. Je moet er natuurlijk wel naast trainen...
Hij mocht ook meer vetjes krijgen en dat kreeg hij door 1 a 2 maanden de basisbrok van Vente te voeren (standaard voer bij ons op stal).

Vanaf hier moest hij niet meer dikker, maar ook niet dunner.
Maar ook iets energierijks...

Nu voer ik hem 1,5 kilo Kentucky Lite http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... E%20NL.pdf
en o,5 kilo sportmuesli http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... i%20NL.pdf

In jullie geval zit je daarmee qua exzeem en energie goed, maar dit gaat niet dikker maken.

Dus uit eigen ervaring zou ik je hafje dikker maken met een basisbrok en eventueel een ondersteunend supplement voor de spieropbouw.
En van daaruit naar iets zoeken wat het gewicht stabiel gaat houden...

Overigens heeft mijn haf onbeperkt gras of drooghooi.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:09

doei schreef:
Kijk qua spier supplement heb ik mijn haf 2 maanden equitop myoplast gevoerd (in de aanbieding bij paardendrogist)!
Dat heeft de bespiering echt heel erg goed gedaan en krijg ook veel reacties op hem. Je moet er natuurlijk wel naast trainen...
Hij mocht ook meer vetjes krijgen en dat kreeg hij door 1 a 2 maanden de basisbrok van Vente te voeren (standaard voer bij ons op stal).

Vanaf hier moest hij niet meer dikker, maar ook niet dunner.
Maar ook iets energierijks...

Nu voer ik hem 1,5 kilo Kentucky Lite http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... E%20NL.pdf
en o,5 kilo sportmuesli http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... i%20NL.pdf

In jullie geval zit je daarmee qua exzeem en energie goed, maar dit gaat niet dikker maken.

Dus uit eigen ervaring zou ik je hafje dikker maken met een basisbrok en eventueel een ondersteunend supplement voor de spieropbouw.
En van daaruit naar iets zoeken wat het gewicht stabiel gaat houden...

Overigens heeft mijn haf onbeperkt gras of drooghooi.

Vanaf 5 september gaat hij naar een stal waar hij wel 2x per dag goed hooi krijgt (uit grote baal) dus dan zou denk ik het voer wat jij omschrijft wel in zijn voerschema passen. Ben ook echt blij als ik straks op de nieuwe stal terecht kan, scheelt me een hoop stress :(
Ik ga me eens laten informeren over het voer wat jij me beschrijft, en vergelijken met het huidige voer qua eiwitten e.d. als het gunstiger is ga ik meteen om natuurlijk. Hoe minder suikers en eiwitten hoe beter voor hem!