Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
quarterH schreef:combi. elkaar opvoeden is goed. maar jij wilt dalijk toch een wat anders gedrag van je paard dan het kuddegedrag.
ik vind ideaal als ze met een groepje leeftijdsgenoten staan overdag op de wei maar wel dagelijks aan de hand komen.
op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!
petraaken schreef:Klopt QuarterH merk dat nu aan een 3-jarige merrie van me. Was deze in een kudde opgegroeid met weinig menselijk contact was dit nu een 3-jarige erg bazige merrie. Ze is het nu bij momenten nog en kan nog steeds goed de dramaqueen uithangen maar is nu erg goed te corrigeren. Mag er niet aan denken als deze niet dagelijks in de hand was geweest wat voor eentje het was geweest van karakter.
Ninx schreef:Een paard dat vanaf de geboorte continue in handen is geweest zou ik niet snel kopen, mijn ervaring is juist dat paarden vaak te opdringerig en vervelend maakt.
Muzefee schreef:Ninx schreef:Een paard dat vanaf de geboorte continue in handen is geweest zou ik niet snel kopen, mijn ervaring is juist dat paarden vaak te opdringerig en vervelend maakt.
Denk dat dit wel enorm afhankelijk is van de manier van werken met je dieren. In zekere zin heb je wel gelijk, maar gelukkig zijn er veel verschillende methodes.
petraaken schreef:Denk het niet. Dit is er eentje die zelf de baas van de kudde wordt als het leeftijdsgenoten zijn. Ze is zelfs de baas over haar 5-jarige halfzus die 2 jaar ouder is. Ze geeft ook niet snel op. Zo'n paarden zijn beter af als ze dagelijks in de hand zijn want anders hebben ze totaal geen respect voor de mens.
Ninx schreef:quarterH schreef:combi. elkaar opvoeden is goed. maar jij wilt dalijk toch een wat anders gedrag van je paard dan het kuddegedrag.
ik vind ideaal als ze met een groepje leeftijdsgenoten staan overdag op de wei maar wel dagelijks aan de hand komen.
op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!
Hier ben ik het volstrekt mee oneens...
Een paard dat door een groep paarden is opgevoed is vaak 'makkelijker' en vele malen socialer.
Het leert 'wijken voor druk'... door de groep, 'rangorde' door de groep...
Een paard dat vanaf de geboorte continue in handen is geweest zou ik niet snel kopen, mijn ervaring is juist dat paarden vaak te opdringerig en vervelend maakt.
Misschien dat 'de trend' anders is onder mensen met quarters... die beginnen immers met alles veel eerder.... op jongere leeftijd beleren, etc....
In mijn beleving is een paard dat door paarden opgevoed is vele malen makkelijker... Dit zie ik toch jaar na jaar wanneer het jonge spul uit de opfok komt....
Wanneer je de ruimte hebt, zou je ook zelf een 'opfokplek' kunnen realiseren door een aantal jonge dieren 'in pension' te nemen? En anders kijken naar een leuke opfok? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een gemengde groep....
quarterH schreef:op latere leeftijd merk je zo'n wezenlijk verschil tussen paarden die jong maar wat op de wei zijn gegooit en er met 2 of 3 afgeplukt zijn en paarden die van jongs af aan altijd ook aan de hand zijn geweest en ook door mensen zijn opgevoed. die weten neit beter dan dat jij gewoon de baas bent en ze zich netjes moeten gedragen. dan heb je een heel stuk minder gevechten met je paard op latere leeftijd!
Ffortuna schreef:Ninx schreef:
Hier ben ik het volstrekt mee oneens...
Een paard dat door een groep paarden is opgevoed is vaak 'makkelijker' en vele malen socialer.
Het leert 'wijken voor druk'... door de groep, 'rangorde' door de groep...
Een paard dat vanaf de geboorte continue in handen is geweest zou ik niet snel kopen, mijn ervaring is juist dat paarden vaak te opdringerig en vervelend maakt.
Misschien dat 'de trend' anders is onder mensen met quarters... die beginnen immers met alles veel eerder.... op jongere leeftijd beleren, etc....
In mijn beleving is een paard dat door paarden opgevoed is vele malen makkelijker... Dit zie ik toch jaar na jaar wanneer het jonge spul uit de opfok komt....
Wanneer je de ruimte hebt, zou je ook zelf een 'opfokplek' kunnen realiseren door een aantal jonge dieren 'in pension' te nemen? En anders kijken naar een leuke opfok? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een gemengde groep....