[KG]Wat veroorzaakt de verschillen in bruin en vos? Agouti?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

[KG]Wat veroorzaakt de verschillen in bruin en vos? Agouti?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:59

Wat ik mij afvraag:
Kan je aan de kleur van een paard afleiden of een paard het agoutigen in homozygote of heterozygote vorm heeft?
En of een vos bijvoorbeeld het agoutigen draagt?
En is er een specifiek gen verantwoordelijk voor verschillen in bruintinten?

Wij hebben bijvoorbeeld een vosmerrie, die een hele heldere felle vostint heeft zonder veel plaatselijke kleurverschillen. (dus geen donkere plekken ofzo) Deze merrie heeft tot nu toe alleen nog maar vos of zwarte veulens gegeven icm met zwarte en voskleurige vaders. Bij haar gaan we er dan ook vanuit dat ze geen agouti draagt.
Is het correct om aan te nemen dat een zogenaamde 'vuile' vos wel agouti draagt?

En hoe zit dat bij bruin?
Kan je aan de kleur bruin zien of een bruin paard homo of heterozygoot is voor agouti?
Aan de tint, of de 'zuiverheid' van de kleur.
Wil het misschien iets zeggen als een paard hyperpigmentatieplekken heeft op onderdelen van het lichaam die normaal niet zwart horen te zijn? etc...

Ik ben hier namelijk wel heel benieuwd naar. ;)

Talishe

Re: [KG]Wat veroorzaakt de verschillen in bruin en vos? Agouti?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:59

Volgens mij kan je aan de voskleur niet zien of een paard Agouti draagt. Maar ik kan het fout hebben.
Hoe het bij bruine paarden zit vraag ik me zelf eigenlijk ook wel af. Volgens mij heeft sooty ook wel invloed op vos en bruin, maar hoe precies weet ik niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:36

Een vos kan Agouti hebben, maar zal nooit zichtbaar zijn. Agouti zorgt er voor dat een zwart paard, bruin wordt (of wel het zwart wordt naar de uiteinden gedreven. manen, staart, benen, puntje van de oren).

Je kan niet zien of een paard homozygoot voor Agouti is, dus ook niet aan de kleur/tint of vlekken.

Dus nee, een "vuile vos" wil niet zeggen dat deze agouti draagt. Je kan wél zeggen dat jouw merrie geen of maar 1 agouti gen draagt, anders nooit een zwart veulen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:52

Weet iemand waar die kleurverschillen dan wel vandaan komen?
Is er bijvoorbeeld iets zinnigs te zeggen over de overerving van de tint bruin bij bruine paarden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:04

Naar mijn weten nog niet, wordt wel vollop onderzoek gedaan.
Betreft agouti, de meeste haflingers zijn homozygoot voor agouti, en toch zijn ze soms bijna palomino achtig vos, dus nee, dit heeft hier geen invloed op

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:12

Maar haflingers zijn vaak niet egaal gekleurd?
Want dat is wat agouti doet toch? Het werkt in op de 'verdeling' van de kleurpigment in het haar.
En op sommige plekken werkt het harder in dan op andere. Waardoor de pigmentverdeling egaler blijft aan de uiteinden van je paard. (cf. zwarte benen, staart, oren, manen etc...)
Dus zou het dan onlogisch zijn als een vos die heel egaal gekleurd is, hoogstwaarschijnlijk geen augouti draagt?
En een bruine waarbij de zwarte uiteinden netjes afgelijnd zijn misschien homozygoot is?
Ik denk dan vooral aan dingen zoals hyperpigmentatie = zwart op gekke plekken, waar dan blijkbaar het agoutigen minder inwerking heeft? waardoor ik het in heterozygote vorm zou vermoeden?
Of countershading etc...
Dus niet zo zeer de donkerheid van de vos/bruin tint maar wel de egaliteit?

T'is maar een idee hoor :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:25

Nee, dat heeft niks met agouti te maken. Haflingers dragen weer een ander gen, het flaxen gen, wat eigenlijk precies omgekeerd werkt ten opzichte van Agouti. Flaxen bleekt manen, staart en sokken, agouti bleekt juist het lichaam.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:36

Maar je maakt het nu wel erg ingewikkeld met die haflingers en die extra genen.
Dan zit je nog met mogelijke extra interacties. ;)

Als je het simpeler houdt.
Neem nou mijn bruin-voorbeeld:
Agouti zorgt dus voor een specifieke verdeling van het pigment binnenin het haar op het lichaam waardoor het uitzicht bruin wordt.
Voor één of andere reden (warmte?) werkt dit minder door in de uiteinden van een paard. En vandaar blijven die regio's zwart.
Maar stel nu dat je een paard hebt met zwarte plekken middenin de bruine regio's. Op die plekken 'faalt' dan blijkbaar dat agoutigen?
Zou dat 'falen' dan niet mogelijk eerder gebeuren als je er maar eentje hebt ipv 2?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:38

Je bedoelt bijv een Bend'o spot?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:42

Mogelijk :j
Maar je hebt nog zulke dingen die misschien geen specifieke naam hebben...
Een zwarte veeg in het bruin bijvoorbeeld, alsof iemand een verfborstel heeft genomen en uitgeschoven is. etc...

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:43

Foto?
Of bedoel je gewoon een donkerbruine die niet overal gelijk gekleurd is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:51

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:23

Er is bij agouti geen uiterlijke verschil in homo- of hetrozygoot. Agouti drijft het zwarte pigment weg waardoor het rood wordt wordt (en zet je hier weer een gen overheen wat enkel rode haren aantast zoals creme dan tast dat weer enkel die 'nieuwe' rode haren aan en niet de zwarte, denk aan buckskin)

Wel heb je binnen agouti ook nog verschillende mutaties die ervoor zorgen dat het zwart tot bepaalde punten weggedrukt wordt, deze zorgen voor verschillende bruintinten en testen genetisch allemaal positief voor agouti, voor zover bekend zijn er op uiterlijk 3 verschillende agouti mutaties waarvan enkel de '(seal) brown' mutatie, het gene wat een donkerbruin of zwartbruin paard maakt, daadwerkelijk door middel van een dna test te onderscheiden is van het algemene agouti is. Daarnaast heb je dan nog bay, gewoon bruin, dus met een rood lichaam en zwarte benen ed. en de minst voorkomende variant 'wild bay' welke in het meest extreme geval sterk op vos kan lijken omdat het zwart zo ver is weggedrukt dat het nauwelijks zichtbaar is.

Daarnaast is sooty van grote invloed op de meeste tintverschillen, de voorbeelden die je geeft van hyperpigmentatie zijn alletwee het resultaat van sooty, bij de vos van onderaf verspreid, donkere benen, lichte bovenlijn, bij de bruine van bovenaf verspreid, dus juist een donkere bovenlijn, wat erg op wildkleur kan lijken. En ook hier zullen verschillende mutaties van hetzelfde gen een rol spelen. Dat donkere voetje van die vos is denk ik gewoon een defect in het dna op die plek, of een ophoping van pigment maar niet iets wat erfelijk is.
Sooty gooit gewoon overal donkere haren doorheen, ongeacht de basiskleur en zelden egaal verspreid.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:34

Ik ben me er van bewust dat dit al een wat ouder topic is, maar dit topic gata echt exact over waar ik me a een tijdje wat over af vraag. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben op het gebied van genetica over de kleur en de zwarte vlek op de bil van dit crossmonster:
Afbeelding
(iets weerkaatsing op de foto maar zwarte vlek toch duidelijk te zien)
Standfoto van de andere kant:
Afbeelding

Hij is dus donkerbruin, zeker in de winter is hij ongeschoren heel mooi donkerbruin bijna tegen het zwarte aan, maar geschoren en helemaal in de zomer heeft hij bijna een soort oranje-achtige kleur op zijn romp.
Ik ben vooral benieuwd naar die zwarte vlek, want die heb ik nog nooit bij een ander paard gezien of van gehoord en lijkt ook niet op zo'n Bend'or spot :) .

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:28

Mijn merrie heeft het ook, ook op haar achterhand rechts. In een vorm van een hartje, in de zomer heel duidelijk zichtbaar in de winter is ze zo donker dat de vlek bijna weg valt.

Maar het is gewoon een bend-or-spot, kan alle vormen en grote hebben. Verder is ze gewoon (zwart) bruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:43

@Eef-bam: je paard is bruin (niet zwart-bruin) met daarbij Sooty over de bovenlijn. Vlek op bil zou Bend d'Or spot kunnen zijn maar ook misschien verder uitwerking/concentratie van sooty net op die plaats.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:25

Peterina schreef:
@Eef-bam: je paard is bruin (niet zwart-bruin) met daarbij Sooty over de bovenlijn. Vlek op bil zou Bend d'Or spot kunnen zijn maar ook misschien verder uitwerking/concentratie van sooty net op die plaats.

Als je dat op mij doelde, mijn paard is zwart-bruin niet deze.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:58

Quir schreef:
Peterina schreef:

Paard op de foto's en paard in je profiel is bruin. Niet zwart bruin. Dat is namelijk zo donkerbruin dat het bijna niet van zwart te onderscheiden is :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:56

mariettek schreef:
Quir schreef:

Paard op de foto's en paard in je profiel is bruin. Niet zwart bruin. Dat is namelijk zo donkerbruin dat het bijna niet van zwart te onderscheiden is :)

MIJN paard is wel degelijk zwart bruin, overigens kan je niet eens foto's van haar zien. Die staan niet in mijn profiel. :+
Paard van de TS is geen zwart bruine, maar daar doelde ik dus niet op.

Edit: Niet paard van TS, maar wat hier boven staat.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:59

Bij vos is agouti inderdaad nooit zichtbaar. De verschillen in bruin worden wel veroorzaakt door agouti. Er zijn drie varianten van agouti die een andere bruinkleur geven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:03

Niet zo zeer een andere bruinkleur maar in twee van de gevallen wel verschillen in de expressie van de aftekeningen (zwart benen).

De 'tint' van de kleur bruin is afhankelijk van velen factoren ... niet allemaal genetisch, maar ook wat gebeurt in uterus, voeding, klimaat, gezondheid.

Jaar op jaar kan een 'bruin' gekleurde paard een andere tint hebben naar verlang de inwerking van externe (en interne) factoren.