Welke hengst voor mijn Ixion*Principaal merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Welke hengst voor mijn Ixion*Principaal merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:49

Nadat mijn paard een maand of twee geleden voor de tweede keer geopereerd is (blessure aan de kogel) en het de vraag is of we met haar weer kunnen gaan doen wat we graag zouden willen, ben ik van plan om volgend jaar een veulentje van haar te gaan fokken. Dit is iets wat ik al heel lang graag wil, maar nu ook echt wil gaan uitvoeren. Het veulentje is voor mezelf en bedoeld als opvolger van mijn merrie. Aangezien ik echt helemaal geen verstand heb van hengstenkeuze en toch wel graag "verstandig" wil fokken heb ik het KWPN gebeld voor een advies voor hengstenkeuze. Ik heb daar nog geen advies van gekregen, maar dat zit er wel aan te komen.

Verder weet ik dat er hier heel wat mensen met verstand van fokken zitten, en die wil ik dan ook graag om hulp vragen!

Mijn merrie is nu 16 jaar en heeft in 1999 en 2002 een veulen gehad (niet bij mij). Het merrieveulen van 2002 is van Elcaro en een prachtig paard geworden. Helaas vind ik dat Elcaro te klein fokt, anders had ik daar misschien wel voor gekozen.

Mijn merrie:

Ixion*Principaal (veel bloed dus)
16 jaar
1.67 m
M2 dressuur, B/L springen, L SGW startgerechtigd

Mijn merrie heeft een goede galop, een erg goede draf en een heel slechte stap. Verder heeft ze veel bloed, wat super is voor de SGW, maar soms in de dressuur wel wat moeilijk wordt.

Wat zou ik graag willen fokken:

Ik wil graag een veelzijdig paard fokken. Hierdoor nijg ik ook eerder naar een springhengst dan naar een dressuurhengst. Ik heb een tip gekregen om eens naar een hengst als Kigali te kijken, maar ik kwam op internet tegen dat daar geen sperma meer van te krijgen is. Ook zou ik graag een wat groter paard willen fokken, in ieder geval zeker niet kleiner dan mijn merrie nu zelf is.

Wat wil ik aan jullie vragen:

Kunnen jullie mij vanaf de foto's (begrijp dat dat heel lastig is) wat vertellen over de sterke en zwakke punten van het exterieur van mijn merrie? Zodat ik weet welke punten eventueel verbeterd zouden kunnen worden? En hebben jullie een tip voor een hengst die wel eens een goede combinatie zou kunnen vormen met mijn merrie?

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Een dressuurfoto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RDNTATVC.jpg

Een crossfoto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PSJDHUXI.jpg

Ik ben heel benieuwd, en mocht ik nog informatie vergeten zijn, laat het gerust weten!

martinev

Re: Welke hengst voor mijn Ixion*Principaal merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:42

Hm, jammer, niemand wat suggesties voor mij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:52

Jouw merrie heeft een heel mooi front,mooie lange hals die goed ontwikkeld is.keeluitsnijding is iets zwaar maar niet storend vindt ik.Haar schoft zou wat beter ontwikkeld mogen zijn en haar middenstuk lijkt wat verzonken.Achterbeen lijkt een beetje steil,maar ook weer niet storend.Bij haar voorbeen lijkt ze iets onderstandig te zijn en een beetje bol in de knie'en.Maar om een hengst te adviseren moet ik echt weten wat er verder achter zit om gelijke genen te vinden zeg maar.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:54

Weet dat Tygo x Ixion mooie en goede paarden geeft. Wie weet is het ook wel iets voor die van jou.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:12

Bedankt voor jullie reacties!

@ Elisa2: kun je wat met haar stamboom? http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=145008

@ Dwyne: bedankt, ik ga eens kijken!

Edit: Dwyne, ik ben eens gaan kijken bij Tygo, ziet er goed uit, al is hij niet zo groot. Ik zag ook dat je zelf vorig jaar een Tygo*Ixion veulen te koop had. Is die inmiddels verkocht, of heb je misschien nog wat latere foto's?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:49

Het veulen is niet verkocht, eigenaar heeft besloten haar te houden tot ze 3 is. Hoe ze er nu uitziet kan ik je niet vertellen, ze staat in een natuurgebied in de opfok. Vond het zelf een heerlijk veulen, leuk karakter en nergens bang voor!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:35

Wat dacht je van Kasparow??

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 18:38

Ik ga hem even bekijken, heb je een onderbouwing waarom je denkt dat het een goede combinatie is met mijn merrie?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:40

Kasparow is een hele veelzijdige hengst. Hij fokt groot. Geeft veulens met vriendelijk karakter en rustig. Verder doet deze hengst het goed met bloed in het paard.
Enige wat hij niet kan veranderen is de hals, maar die zit bij je merrie wel goed

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:49

Heb Kasparow even opgezocht en het is inderdaad wel een heel veelzijdige hengst. Ik heb eigenlijk niet verder gekeken dan KWPN en niet gedacht aan een Trakehner. Zie dat hij erg goede cijfers kreeg voor zijn gangen en zelfs een 10 voor zijn stap, dat kunnen we wel gebruiken!

Ben heel benieuwd wat anderen van deze combi vinden!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:09

Ik zie trouwens dat je uit Soest komt. Ik heb een nakomeling van hem. Een 4 jarige merrie. Mocht je deze een keer willen zien, dan kan het. Mijn paard staat vlakbij de Biltseweg.

De stap geeft hij heel goed door!!!!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:14

Oh wat leuk! Dat ga ik zeker in gedachten houden! Ben benieuwd, bedankt voor het aanbod!

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:47

En mocht je nog een nakomeling van Kasparow willen zien, mijn zusje heeft er ook een en die staat in Tull en 't Waal (vlakbij Nieuwegein). Als je hier zoekt op Sonnie81 kom je ook wel foto's van haar Under Pressure tegen..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:53

Ik ben 3 keer bij Kasparow op stal geweest en als ik de wensen van jou zien en het paard erbij, dan zou ik, als je niet perse KWPN wil, dan zou ik voor hem gaan!
Je kunt ook zo langs om bij hem te kijken. Het zijn hele fijne mensen. Gewoon even bellen!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:31

Diaantjev schreef:
En mocht je nog een nakomeling van Kasparow willen zien, mijn zusje heeft er ook een en die staat in Tull en 't Waal (vlakbij Nieuwegein). Als je hier zoekt op Sonnie81 kom je ook wel foto's van haar Under Pressure tegen..

Afbeelding

Under Pressure en Crystal Diamond :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:14

Duidelijke Kasparow zeg!!!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:22

Ja hé en dat komt Crystal Diamond (van mij) nog wel uit een gelderse merrie hahaha. Ik zeg goed gelukt!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:25

Bedankt voor jullie reacties, gave foto zeg! En inderdaad, goed gelukt! Ik ga morgen het KWPN nog even bellen voor advies, maar houd Kasparow ook zeker in gedachten. Zou heel goed kunnen dat ik nog een keer gebruik maak van de aanbiedingen om de nakomelingen te komen bekijken!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:28

Cryssie schreef:
Ja hé en dat komt Crystal Diamond (van mij) nog wel uit een gelderse merrie hahaha. Ik zeg goed gelukt!

Pas op he!!! Niets mis met Gelderse merries!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:34

Hahaha excuus. Er is ook zker niets mis met ze, maar voor mij nooit meer een Gelderse. Nu heb ik een halve, maar ben erg blij dat ze meer Trakhner heeft dan Gelders. Tenzij ze boos is, dan komt het er echt uit hahaha

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:41

Wat vind je jammer aan het Gelderse dan?
Ik heb altijd, wat ik noem, gewone KWPN-ers gereden, maar merk met mijn ruin geen verschil.
Alleen dat hij meer beweging heeft, dan de gemiddelde goede KWPN-er.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:38

Je bent altijd welkom hoor!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:43

Martine, ik heb uit mijn merrie ook een hele leuke Kasparow gefokt (nu 4,5 mnd). Super karakter en de 10 voor de stap was ook voor mij 1 van de redenen om voor Kasparow te kiezen :)
Succes!

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:43