koehakkige stand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annebet_

koehakkige stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 15:43

Hoi allemaal,

ik heb een amerikaans hengstenveulen op het oog.
Nu, hij lijkt achteraan een beetje koehakkig te staan. Echt maar minimaal. Kan het zijn dat dit nog bijtrekt uit zichzelf?
En indien dit niet het geval is, kan dit door een hoefsmid bijgewerkt worden?
Het is dus echt niet zo dat zijn voetjes extreem naar buiten gedraaid staan hoor, het is maar heel lichtjes :)

Alvast bedankt

Xiniee

Re: koehakkige stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:47

Bij sommige paarden moet je hier voor oppassen, zoals arabier. Der zijn hoefijzers die dit lichtjes kunnen bewerken, maar die kosten veel. Laten keuren en vragen of het ernstig is of niet zou ik doen :-)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:53

Xiniee schreef:
Bij sommige paarden moet je hier voor oppassen, zoals arabier. Der zijn hoefijzers die dit lichtjes kunnen bewerken, maar die kosten veel. Laten keuren en vragen of het ernstig is of niet zou ik doen :-)

Puur nieuwsgierigheid hoor, maar waarom moet je daar specifiek bij sommige paarden(rassen) voor oppassen?

Ik ken meerdere rijpaarden en pony's die in lichte mate koehakkig staan en dat zijn hele gezonde dieren (röntgenlogisch goed gekeurd). De smid kan het bij een jong paard wel een beetje corrigeren, maar ik geloof niet dat het helemaal 100% recht te zetten is.
Als ze wat ouder zijn moet de smid gewoon wat vaker langs komen om scheef afslijten te voorkomen. Verder heb ik er nooit nadelen aan kunnen vinden (behalve dat het op keuringen als minpunt gezien kan worden).

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:28

Ik bedoel daarmee paarden waar me je echt gaat trainen, Bv met een arabier in de endurance moeten z'n voetjes hellemaal recht staan natuurlijk. Maar recreatief is dit geen probleem hoor.

Grtjs

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:13

Mijn minis zijn ook wel iets koehakkig maar de hoefsmid kan er veel mee doen, moet je wel een goeie hebben

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:17

Koehakkig is de originele stand van de achterbenen van een paard.
Je ziet dit standaard voorkomen bij zebra's, en andere wilde paarden
Bij koehakkigheid staan de hoefjes wel nog recht naar voren.
Maar omdat wij dat niet mooi vinden, wordt koehakkigheid er uit gefokt.
Staan de achterhoeven ook nog naar buiten gedraaid, dan heb je de Franse stand, dit is minder goed.