ijslander vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

ijslander vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:37

ik heb een paar vragen over ijslanders?

1. Vanaf wanneer mag je een ijslander veulen beginne longeren?

2. Hoeveel kost een ijslander merrie die drachtig is meestal?

3. Vanaf wanneer mag het veulen wag bij de moeder?

4. Vanaf wanneer is het veulen volgroeid?

Hopelijk kunne jullie me helpen!!
xx elise

Batlow

Re: ijslander vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:39

Veel vragen is niet specifiek ijslander. Ik bedoel, het zijn paarden alleen verschillende rassen. Dus wanneer je mag longeren, is hetzelfde bij een veulen van een ander ras. Ik kan de vragen niet beantwoorden, maar 1,3 en 4 kan je opzoeken en de 2e vast ook wel!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:40

heb ik geprobeerd maar ik heb niet veel gevonden!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:41

Oohhh oke! Dan even wachten op de juiste mensen :j

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:43

jah wachten!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:43

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:46

Hoi,

1) gewoon lekker in de begrazing zetten en paard laten zijn en met 4 jaar langzaam iets gaan doen
2) ligt eraan wat voor bloedlijn het is, door welke hengst gedekt en hoever de merrie zelf al is qua opleiding al wedstrijden gelopen , exceem ja of nee
3) Wij laten de veulens meestal tot een maand of 10 minimaal bij de moeder lopen zolang mams het volhoudt. Als het veulen een paar maandne oud is kan mams er wel al even uit voor een klein ritje asl meoder en veulen dit accepteren
4) Bij 4 kan je langzamerhand een beetje met het paard aan de hand gaan werken tegen de tijd dat ze bijna 5 zijn zadelmak gaan maken en inrijden en daarna nog lekker een winter op rust en in eht voorjaar dat ze 5 zijn weer het rijden oppakken en dan doorrijden

Groetjes genja

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:47

Afspenen kan meestal na een paar maanden en wanneer het volgroeid is, is tussen 5 en 10 jaar. Dan is het lichaam volledig ontwikkeld

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:47

Ik zou deze vragen eens op het ijslanderforum stellen. Die kunnen je vast alles vertellen uit ervaring :j

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:50

oke dankje!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:53

Op internet staat alles ;)

Fleygur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:47

Juist ja, het ijslander forum....
eigenlijk ginggen mijn nekharen overeind staan bij vraag 1 hahaha
een veulen niet longeren, lekker op de begrazing, dan ben je eind op weg.
een prijs drachtige merrie ligt ook aan de afstamming van de merrie en de afstamming van het veulen (vader).
Volgroeid is het pas met een jaar of 8 meen ik?
Maar voor die tijd kun ej natuurlijk wel beginnen met inrijden, vanaf 4 jaar licht grondwerk en zo opbouwen lijkt me een heel goede.

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:23

ijslanders worden met 5 jaar ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:14

Volgens mij worden ijslanders op een jaar oudere leeftijd ingereden!
Verder hangt de prijs héél erg van de bloedlijn af ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:17

Ligt er maar net aan door wie het paard ingereden wordt. Er zijn er zat die met 4 worden ingereden.

AMSTLVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:29

IJslanders zijn later volwassen dan andere paarden dit is zowel in hun lichaam als tussen hun oren .
Vroeger deden we echt niets met een IJslander voor hun 5de levensjaar maar tegenwoordig zie je ze steeds jonger ingereden worden .
Terwijl de IJslander toch heel anders gefokt word dan jaren geleden , waren ze vroeger 1.25 tot 1.35 schofthoogte en een sterk en kort lichaam zijn ze nu 1.40 zelfs 1.46 zelfs groter met ranke lange benen en een lange rug dus je zou denken dat ze daardoor toch minder sterk worden in hun lichaam ? en dat we juist later inrijden dan vroeger maar het tegendeel is waar .

Het beste voor een veulen is in een kudde opgroeien en het liefs gewoon in de natuur en dan eigenlijk toch wel tot hun 4de en daarna kan je best iets gaan oefenen , beetje wandelen , naast de fiets , halthouden en aanstappen of handpaard maar verder niet te veel gaan oefenen want ze blijven heel jong [ jonger dan andere paarden ] tussen hun oren .
De verwachte levensduur van een IJslander is daar in tegen ook minstens 25 jaar dus als je in het begin geduld hebt dan heb je later langer plezier van .

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:49

AMSTLVN schreef:
IJslanders zijn later volwassen dan andere paarden dit is zowel in hun lichaam als tussen hun oren .

Niet helemaal juist. Alles paarden(rassen) zijn pas lichamelijk en geestelijk volwassen tegen de tijd dat ze zeven zijn. De ijslander is één van de weinige rassen waarbij het gemeengoed is om ze langer te laten staan, dan tot 3 / 3,5 jaar. Daarom houden ze het doorgaans langer vol en eindigen ze niet op jonge leeftijd bij de slager.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:10

Refagreni schreef:
AMSTLVN schreef:

Niet helemaal juist. Alles paarden(rassen) zijn pas lichamelijk en geestelijk volwassen tegen de tijd dat ze zeven zijn. De ijslander is één van de weinige rassen waarbij het gemeengoed is om ze langer te laten staan, dan tot 3 / 3,5 jaar. Daarom houden ze het doorgaans langer vol en eindigen ze niet op jonge leeftijd bij de slager.

Dit vind ik wel een heel heldere uitleg!
Maar wat zou de reden zijn van het op jonge leeftijd inrijden van een paard dan zijn?
Zijn het dan alleen de' Ijslandermensen' die het geduld kunnen opbrengen om te wachten tot het paard wat meer is doorgegroeid?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:33

Misschien juist omdat ze nog niet zo sterk zijn? Dat ze zich makkelijker overgeven? Geen idee eigenlijk.

Weet niet of er nog meer rasverenigingen zijn die de inrij-leeftijd hoog in het vaandel hebben staan, maar er zijn vast wel meer mensen die een jaartje langer wachten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:21

Volgens mij staan Lippizaners ook bekend als laatrijp. Of dat ook zo is, geen idee. Misschien heeft het simpelweg te maken met het feit dat lippizaners doorgaans klassiek opgeleid worden en daar hoort bij dat je een paard de tijd geeft die het nodig heeft, en dus ook later begint met rijden.

Het lijkt mij eigenlijk logisch dat warmbloeds juist relatief later volwassen en volgroeid zijn dan pony-achtigen, gezien de enorme lichamelijke groei die ze moeten doormaken. Dus eigenlijk heel onlogisch om daar al op te gaan zitten als ze nog maar 2,5 of 3 jaar oud zijn. Wat ik ook minder vindt, is dat een warmbloed vaak vanaf het moment dat ie onder het zadel komt, min of meer permanent in training blijft. Het is niet de gewoonte om jonge warmbloeds na de eerste basistraining lekker een halfjaar met leeftijdgenoten in de wei te zetten alvorens de training te hervatten. Zal wel te maken hebben met traditie, en ook met economische belangen.

Overigens worden op IJsland paarden tegenwoordig ook steeds vroeger ingereden; vaak al wanneer ze 3,5 jaar zijn.
Ik heb hier gemengde gevoelens over. Aan de ene kant kan het m.i. geen kwaad om een 3,5 jarige IJslander eventjes aan het zadel en hoofdstel te laten wennen, even een paar keer een ruiter erop te zetten, wat basisdingetjes te trainen en hem dan weer een hele tijd vakantie te geven. Mits het een gezond, goed ontwikkeld paard is en geen pierig mager ding. Aan de andere kant: het zijn vaak geen lichtgewichten die deze paarden inrijden, en dan vraag ik me af of het niet toch snel leidt tot verkeerde belasting. Zelf wacht ik liever tot ze 4 à 4,5 jaar zijn.

sifjeiscool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:31

Mijn IJslanders zijn ingereden toen ze 4 jaar waren.
En ze werden gelongeerd toen ze bij de moeder weg gingen.
Maar eigenlijk is het bijna het zelfde als bij een normaal paard/pony