Brandmerk in de vorm van hoofdletter H??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mini1970

Brandmerk in de vorm van hoofdletter H??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:59

Pasgeleden ontdekte we op de rechterbil van de 13-jarige c-pony van mijn dochter iets wat veel weg heeft van een brandmerk. Het is nogal vaag, alleen te zien als het licht er op een bepaalde manier op schijnt. Het lijkt me geen litteken, het is duidelijk een hoofdletter H, rare vorm voor een litteken dus. Pony is papierloos, dus geen afstamming bekend. Iemand een idee of het een brandmerk kan zijn en welk stamboek die brandmerken destijds gebruikte? Alvast bedankt :)

anoniem45673

Re: Brandmerk in de vorm van hoofdletter H??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:02

Het zou inderdaad een brandmerk kunnen zijn, op de bokt wiki staan wat voorbeelden http://www.bokt.nl/wiki/Brandmerk. Hannoveren en Holsteiners gebruiken een 'H' als brandmerk, maar dit is niet een gewone 'H', maar zit wel iets van versiering aan (zie de wiki). Een hoop stamboeken gebruikten vroeger brandmerken en sommige doen het nog steeds (niet in NL geloof ik). Vaak is het ook niet enkel een letter, maar staat er ook een cijfer bij.

mini1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:11

Thanxx! Heb gelijk even gekeken, het lijkt als 2 druppels water op de H van Hannoveraan, maar dan zonder cijfers. En het zit ook niet op de bil, maar veel lager, meer richting het schenkelbeen.Maar ja... Hannoveraan?? Het is een c-pony :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:30

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:40