Welsh a kopen, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Welsh a kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:49

Hallo :wave:

Ik ben eens rustig aan het rondkijken, want ik wil graag een Welsh pony gaan kopen om mee te mennen! :)

Echter heb ik nog nooit een eigen pony gehad. Rijd al sinds mijn 7e paard en heb altijd verzorgpaarden gehad, dus het is niet zo zeer dat ik geen verstand heb van een paard houden, ik heb alleen geen flauw idee waar ik op moet letten bij het kopen ervan!

Ik heb gekozen voor het ras Welsh omdat ik het leuke, sierlijke en werklustige ponys vind. Ook hoor van veel mensen dat ze het leuk doen voor de kar. Ik wil gaan voor een merrie met papieren (wie weet kan ik er dan ooit nog een tweespan van maken ;)), het liefst al beleerd voor de wagen en max een jaartje of 8. Ook lijkt het me leuk om er een keer mee naar de keuring te kunnen.

Wat raden de welsh houders/fokkers van bokt me aan? Zijn er dingen waar je speciaal op moet letten? Zijn er mensen waar je absoluut geen welsh moet kopen en mensen die jullie me juist aan kunnen raden? :)

Er is geen haast bij. Als er iemand toevallig bij mij in de buurt woont en het leuk vind om mee te gaan kijken bij ponys lijkt me dat ook erg gezellig! Ik moet nog een hoop leren, dus alle hulp is meer dan welkom! :D

Letsdunit

Re: Welsh a kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:52

Heb je al ervaring met mennen ?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:54

Ik ben in het bezit van mijn menbewijs, en men al jaren met een Belgisch trekpaard :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:15

Verder niemand?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:54

Wat wil je er verder mee gaan doen, alleen mennen? Anders zou je ook kunnen kijken voor een grotere.
Wil je een jong of al een wat ouder dier, kijk of hij correct op de benen staat, koel in het hoofd etc etc.
Waar en hoe ga je hem houden?

Verder zitten er op dit forum genoeg mensen die welshjes verkopen of weten waar je ze moet kopen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 21:08

Alleen mennen en misschien een beetje VD. Leeftijd staat in mijn openingspost, en de stalling is ook al geregeld.
Naar die mensen ben ik dus opzoek, hoop dat die reageren! :)

martijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:14

ik men zelf met een engelse Templedruid pony, en dit zijn er makkelijke pony's.
ze kunnen goed bewegen en leren erg snel, ook met betuigen zijn ze erg makkelijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:20

Ik kan je iig de fokker van mijn pony aanraden :D Freedom stud :) Zijn hele leuke mensen, weet niet of ze op t moment iets hebben staan maar je kunt altijd even bellen natuurlijk :) Verder zou ik het niet zo gauw weten.. Mijn pony kocht ik als veulen, ik viel als een blok voor het meest arrogante veulen :D waar je op moet letten.. Tsja, zorg dat je de pony ziet lopen en maak wat rare sprongen om te kijken hoe de pony reageert, zeker voor mennen is een koel karakter erg fijn natuurlijk :j Succes met zoeken iig, leuk!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:50

Hier ook 3 welsh pony's die straks voor de kar gaan. Waar je op moet letten? verkeersmak vind ik altijd een goed punt en rustig in de omgang, maar toch gas kunnen geven wanneer het moet, dus ze moeten wel weten te doseren. Ik heb ook een pony bij freedom weg, erg fijne merrie om mee te werken en erg mak. verder heb ik nog een hengstje uit engeland en een 3jarige merrie lopen die uit dezelfde lijnen komen, welke ik erg fijne pony's in de omgang en met werken vind. wil je verder nog een kleurtje? hoeveel ervaring en ook wedstrijdervaring,...
Je kan eventueel ook even kijken op de site van het stamboek www.nwpcs.nl, daar worden ook pony's te koop op aangeboden.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:48

Bedankt voor de tips allebei! Ik ga eens kijken op de site van freedom kijken! Elke kleur behalve bont is goed, ben gek op hoge sokken en schimmels vind ik ook mooi. Dus dat maakt me eigenlijk niet echt uit.
Ga ook even op de site van het stamboek kijken, weten jullie of er binnenkort nog open dagen oid zijn in de buurt van zuid holland? :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:53

Bont mag ook niet bij een Welsh, dus dat scheelt!
Mennen hier met schimmeltjes, A-Welsh, merries van nu 15 en 5 jaar, zelf beleerd, in enkel en dubbelspan. Stal Zoet, Wezep zou je vast ook verder kunnen helpen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:28

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:02

hoi,

mijn vader en ik hebben een welsh b pony te koop staan (1.21m)
is denk ik ongeveer 13 jaar(moet ik nog ff nakijken in haar paspoort) oud heeft alleen geen papieren.
kan onder het zadel en heeft in 2 span gelopen.
heeft ook nog een veulen gehad uit 'een ongelukje'.
ze is alleen af en toe wel eigenwijs.

fototje

Afbeelding

voor meer info PBtje graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:05

waarom niet een iets groter paard? :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:25

Moet het perse een beleerde merrie zijn? Ik heb eventueel nog een bruine merrie van 6/7 jaar met Engelse papieren. Is onbeleerd, maar wel super braaf en mak. Heeft paar keer met een kindje op haar rug gelopen. Is bomproof. Ik zit niet ver van jou, ik zit in Abcoude.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:40

tip neem hem eerst op proef zo weet je zeker dat de pony niets heeft!!!!
zou niet zo leuk zijn als je ineens een zieke pony hebt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:57

kijk vooral goed naar het karakter.ook zou ik even met de pony gaan wandelen om te kijken of hij goed verkeersmak is en ook niet bang van koeien is wat ook vaak is.
als je hem op proef mag is dat helemaal fijn.is hij beleerd voor de wagen ga hem meerdere malen uit proberen.laat hem voor verkoop eventueel keuren door jou eigen da

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 10:22

Hee, bedankt voor de reacties, maar heb inmiddels al 2 palomino welsh merries :) topic is al vrij oud ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:59

Even opletten voordat je in een oud topic als dit reageerd dus ;).