Kan mijn merrie drachtig zijn ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Kan mijn merrie drachtig zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:49

Halloo

rond januari 2011 heb ik een shetlandmerrie erbij gekocht . zij is van 17-6-2009 dus nu 2 jaar .
het was me al opgevallen dat ze steeds een wat dikkere buik kreeg ,heb haar nog ff goed ontwormd want dacht dat het mischien daar aan lag . nu schoot me ineens te binnen dat ze bij de vorige eigenaar altijd bij een shetlandhengst heeft gestaan .
is het mogenlijk dat mijn merrie drachtig is ? dus dat ze gedekt is op 1 jarige leeftijd ?
vandaag toen ik haar poetste vond ik haar buik er tog echt wel uitzien alsof er een veulen in zit . toen maar ff bij het uier gekeken . er zitten wel witte dopjes op ( maar dat kan ook viezigheid zijn ?? ) this in iedergeval wit/geel achtig .
ik heb ooit gehoort dat merries rond 1 jaar al vruchtbaar zijn ,maar klopt dit ?
maar hoe groot is die kans dat ze drachtig zou zijn ?

als iemand wat weet hoor ik dat graag .
Laatst bijgewerkt door XxSultanxX op 13-08-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:50

1 + 1 = .....

scannen is zeker weten!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:10

maar komt het vaak voor dat ze al zo vroeg drachtig zijn ? ik laat ook zkkr wel de dierenarts langskomen .
maar vraag me gewoon af of dit mogenlijk kan zijn of dat ik gek ben geworden :Y)

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:33

het kan wel dus maar wachten op de dierenarts.

InekeH87

Re: Kan mijn merrie drachtig zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:35

Ik TEM even, dit moet naar de kraamstal.

TS het is handig als je een paar foto's plaatst van de buik en het uier. Hoewel wij niet kunnen scannen met onze ogen kunnen we wel een schatting maken hier op het forum.
Hoe lang zou ze nu minimaal drachtig moeten zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:12

F-AM --> KS

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:13

het is zeker wel mogelijk.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:20

Ik weet wel zeker dat het kan!! Bij mijn oude verzorgpony's stond ook een shet, deze mensen hadden haar gekocht met anderhalf/twee jaar, en omdat ze al vrij groot was vonden ze dat ze met 2 jaar wel al bij de hengst kon. Na een paar dagen bij de hengst werden ze opeens gebeld... ja, je kunt Fryda komen ophalen hoor, er staat een veulen naast!

... euh, dat is wel heel snel XD maarja die had altijd in een kudde met hengst gestaan en is dus wel met 1 jaar al gedekt.

Ik weet dat dit een verhaal is waar je je vraagtekens bij kan zetten, maar zo hebben ze het mij verteld :'')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:21

Mijn merrie heeft al sinds ze net 1 jaar was een keurig regelmatige cyclus, het kan dus zeker. Even overleggen met de DA lijkt me het handigst.

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:59

ik zou ook even overleggen met de veearts, kan inderdaad prijs zijn

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:37

Zou inderdaad ook de dierenarts erbij halen, en zonodig laten scannen

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:42

Ik ben wel benieuwd naar foto's. Wij hebben hetzelfde met onze shetlandmerrie, ongeveer zelfde leeftijd, dikke buik, goed ontwormt, staat niet vol in het gras.
Dierenarts dacht puur op uiterlijk dat ze inderdaad al in de laatste fase van de dracht was, maar met scannen was er niks te zien.
Gelukkig maar, rond de 2 jaar is wel erg jong, maar die dikke buik is nog niet weg :n

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:31

je weet het nooit zeker.. even laten scannen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:35

Ik heb een maandje op een stoeterij gewerkt waar de veulens tot ongeveer 1 jaar samen stonden, en daarna werden ze gescheiden. Dit omdat ze het liever voor waren, en er soms wel eens een vroege vogel bij is.. Plus dat soms bij dieren van het andere geslacht die bij elkaar staan en die elkaar heeeel leuk vinden de hormonen al iets vroeger op kunnen spelen ;).

Heb hier een vergelijkbaar geval, met vier gerbils. Bij pony's gaat het gelukkig niet zo snel :P

Weet je intussen al meer?