Verschikkelijk zweten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendie1992

Verschikkelijk zweten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:07

hallo bokkers, ik heb een vraag.
Zoals hier boven staat, zweet mijn fjordje verschikkelijk op het moment. Ben vandaag naar buiten geweest, gewoon simpel rustig stapritje gemaakt. Na 5 min lopen zweette hij al! Toen ik terug was van het stap ritje was hij van top tot teen bezweet. T zweet droop van zijn lichaam af! Niet gewoon een beete klam, nee echt zijk en zijk nat.

Hij staat nu iederedag op het land. Zweten jullie paarden ook zo erg? Of is dit gewoon lui zweet. Hij is wel wat kilo's aangekomen.

wendy1987

Re: Verschikkelijk zweten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:09

Met dit weer lijkt het me een beetje raar als die echt zo zweet als jij beschrijft met de gedane arbeid. Is dit ineens? Zweet die altijd al meer dan een ander paard?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:12

Ja mijn zus heeft ook een fjordje, dies ook wel behoorlijk dik geworden door t land, maar hij zweet amper. Vanaf het begin af aan zweet mijn paardje al meet dan die van mijn zus.
Hij zweet altijd wel ee beetje maar niet zo verschikkelijk veel. Ja sinds dat ik een paar daagjes niks met hem gedaan heb. ongeveer een week niks met m gedaan, alleen op het land.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:15

Hmm. Ik ben er verder niet heel bekend in, maar klinkt niet geheel ok. Zweten is volgens mij ook een uiting van niet lekker voelen. Misschien heeft die teveel gras op? Ze zijn gevoelig voor van alles en nog wat, dus wie weet heeft die iets onder de leden??

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:07

Heeft je paard net zo'n dikke vacht als die van je zus, of is ie al dikker in het haar. Misschien is hij al bezig met het aanmaken met zijn wintervacht.
Je zou een streep weg kunnen scheren zodat hij zijn warmte beter kwijt kan.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:09

is die geschoren of zit die nog in zijn wintervacht want dat zweten ze ook heel erg idd..
toen ik op een fjord reed die wat nog wel een beetje vacht had zweete die ook heel snel ook al naar zo'n 5/10 min

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:10

zie net dat eene me voor was boven me ^^

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:18

Klinkt heel bekent.
Heeft je paardje niet misschien insulineresistentie?
Mijn paardje heeft ook snel last van snel zweet.
Ook als ze niets doet kan ze soms zijk en zijk nat zijn.

Verder heeft ze ook wel een hele dikke vacht.
Sinds ik haar scheer alleen voor hals schilt dit wel iets.
Maar verleken met de ander paarden bij ons op stal is ze gewoon sneller bezweet dan ander.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:20

Hoe is de ademhaling tijdens en na het rijden?
Loopt ie echt te hijgen of is de ademhaling na inspanning snel weer terug op normaal?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:13

Wendie1992 schreef:
Zoals hier boven staat, zweet mijn fjordje verschikkelijk op het moment. Ben vandaag naar buiten geweest, gewoon simpel rustig stapritje gemaakt. Na 5 min lopen zweette hij al! Toen ik terug was van het stap ritje was hij van top tot teen bezweet. T zweet droop van zijn lichaam af! Niet gewoon een beete klam, nee echt zijk en zijk nat.

Hij staat nu iederedag op het land. Zweten jullie paarden ook zo erg? Of is dit gewoon lui zweet. Hij is wel wat kilo's aangekomen.

Hier precies hetzelfde, Zoë zweet normaal eigenlijk nooit. Eergisteren even aan de longe gelopen, waar ze normaal amper warm van wordt en madam was serieus vochtig. Vandaag vlak voor het eten gereden en ik moets haar afzoppen, zoveel zweet ze normaal niet eens als het warm is. Ik heb wel gemerkt dat door dit rare weer onze beide fjorden hun zomer vacht los laten, ik ga er dus vanuit dat het door het rare weer komt en die vacht wissel die veel te vroeg is begonnen.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 00:06

hallo, ja mijn fjord heeft wel een dikkere vacht dan die va me zus, en is niet geschoren. Hij is altijd al iets sneller bezweet geweest. Maar vind het toch wel heel raar hoe het de afgelopen week is gegaan. Na 5 a 10 min is hij al klam, en nog geen half uur is die zijk nat. Als we gaan rijden, dan is hij binnen 5 min weer helemaal op adem. Zover ik weet mankeert hij niks. Maar hij eet zegmaar de hele dag gras. Hij gaat rond 10 uur sóchtend tot 6 uur s'avonds op de wei naar buiten, 7 dagen per week. Ook hebben wij een nieuw stuk land er bij, omdat het voorste land erg schraal was. Dus ze vreten zich wel klem op dat land.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:57

Tip:Als de pony blijft zweten dan zou ik zeker iets van electrolyten bijgeven.

http://www.marstall.nl/Assortiment/tabi ... o_1kg.aspx

Verder kan het komen door de aanmaak van de wintervacht,arme beestjes weten toch ook niet meer welke vacht ze moeten dragen met dat rare weer.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:10

Mijn Fjordje zweet helemaal niet zo erg, ze zit dan ook nog dun in de vacht, en is meestal een beetje klam, of is op sommige plekken toch wel wat nat... Maar vaak niet zo heel erg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:13

Wendie1992 schreef:

Mijn vorige merrie kreeg dat ook van de ene op de andere week.
Ik snapte het ook niet en reed wat rustiger met haar door.
Een paar weken later bleek dat ze al die tijd gewoon heel erg veel pijn heeft gehad maar het niet wilde laten merken.
Dat is een groot nadeel als je een paard met een hoge pijngrens hebt

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:57

quartel schreef:
Wendie1992 schreef:

Mijn vorige merrie kreeg dat ook van de ene op de andere week.
Ik snapte het ook niet en reed wat rustiger met haar door.
Een paar weken later bleek dat ze al die tijd gewoon heel erg veel pijn heeft gehad maar het niet wilde laten merken.
Dat is een groot nadeel als je een paard met een hoge pijngrens hebt

Oke! ik hoop niet dat dit het geval was!....
Hij zit namelijk echt heeeel dik in z'n vacht en zeker wel 3 cm lang!. Nu lijkt het er op, dat het minder word (het zweten). Enkeld als het echt heel warm is dan zweet hij heel erg.. Het lijkt er op dat hij nu al of nog steeds z'n wintervacht zit...

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:35

Ik heb ook zo;n zweetfjord :j. Die staat vaak al klam op stal, Maar zelfs na een rustig ritje idd is hij drijfnat. Maar dit heeft ie al de 5 jaar dat ik hem rijd ;)

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:59

mijn Fjord ook kletsnat na nog geen 10 minuten. Heb hem de laatste weken op rantsoen gezet omdat hij zeker 100 kilo te dik was. Is super afgevallen, maar zweet een keer zoveel. Hals helemaal geschoren, maar helpt niet. Veearts erbij gehad omdat hij ook snel hijgerig is. Hart en longen goed, maar waarschijnlijk energie gebrek. Te weinig voer gehad. Moet nu aan de brokken en langer op het land. Ben net een week verder, dus merk nog geen resultaat. Hopen dat het weer goed komt en dat hij niet weer enorm aankomt.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:27

Ik heb hier ook een fjord staan die zich met dit weer helemaal kapot zweet.
Vandaag na de les was hij ook helemaal nat, dus dan maar iets langer uitstappen.
Bij die van mij komt het gewoon door het weer, bij ons op stal zijn er meer paarden die er last van hebben want ze hebben nu al een wintervacht en het is opeens weer warm weer.
Dus als het goed is wordt het na een tijdje wel weer minder

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:15

Een heel bekend verhaal. Ik had het ook met beide van mijn fjorden. Ik vond het lekker fris en hun zweette zuch rot. Ik heb ze nu geschoren en ze hebben nergens meer last van. Mijn oudste fjord had het een paar jaar geleden al. . .. Als ik hem opgezadeld had en ik liep aan de hand naar de bak ( alleen parkeerplaats over) was hij al helemaal buiten adem en klam. Na het rijden een uur aan de hand uitstappen en meneer was nog niet op adem. Toen besloten hem te scheren en het was in een keer weg. Al zou je alleen maar een baan van de borst over de hals (onderkant) doen dan kunnen ze hun warmte al veel beter kwijt. Het is heel functioneel, persoonlijk vind ik ze helemaal kaal prettiger.