Hoeveel is deze pony waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Hoeveel is deze pony waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:07

Ik vroeg mij af hoeveel de volgende pony waard is:

Het is een welsh A sectie ruin van bijna 5 jaar, hij is niet beleerd onder het zadel of kar etc, verder is hij ook niet helemaal verkeersmak. Het is wel een lekkere knuffelbeer die veel in de hand is geweest, loopt netjes mee, geeft netsjes voetjes, kent poetsen etc. Ook kent hij de beginselen van longeren. Verder heeft hij in de zomer zomereczeem, en heeft hij ooit een trap gehad van een andere pony op wei waardoor hij een oogbeschadiging heeft opgelopen hierdoor zal hij misschien over een paar jaar blind worden.
Zijn ouders zijn bekend. En hij heeft stamboompapieren!
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 09-08-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:12

Volgens mij is daar een centraal taxatietopic voor:
[WPC] Welsh taxatie topic.

Om antwoord op je vraag te geven:
foto's (met name goede standfoto en liefst ook een goede bewegingsfoto) zouden erg handig zijn.
'ouders bekent'; maar staan ze ook op papier? Heeft hij een stamboekpapier? Zo ja, is het wel handig om de afstamming te vermelden. Al heeft dat niet veel waarde voor de fok, gezien hij ruin is.

De 3 'grote punten' die je opnoemt:
- onbeleerd
- zomerexceem
- oogbeschadiging, mogelijkheid tot blind worden
(evt. papierloos)

Vind ik toch al met al een hoop 'nadelen' tov de prijs. Persoonlijk zou ik daar niet meer dan €300,= voor over hebben, vind dat ook al aardig aan de prijs, helemaal gezien het huidige aanbod. Er lopen genoeg goed gezonde, beleerde en onbeleerde pony's rond zonder zomerexceem en 'mankementjes'.

fokfanaat

Re: Hoeveel is deze pony waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:15

50,-

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:17

Ohoke, ga ik daar zo eens kijken :)!

Foto's heb ik helaas nog niet. Hij heeft stamboekpapieren, ouders zou ik even moet opzoeken maar zijn idd niet echt van toepassing.

Oke dankjewel voor je uitleg daar kan ik wat mee!

JoyCiej007 schreef:
Volgens mij is daar een centraal taxatietopic voor:

Om antwoord op je vraag te geven:
foto's (met name goede standfoto en liefst ook een goede bewegingsfoto) zouden erg handig zijn.
'ouders bekent'; maar staan ze ook op papier? Heeft hij een stamboekpapier? Zo ja, is het wel handig om de afstamming te vermelden. Al heeft dat niet veel waarde voor de fok, gezien hij ruin is.

De 3 'grote punten' die je opnoemt:
- onbeleerd
- zomerexceem
- oogbeschadiging, mogelijkheid tot blind worden
(evt. papierloos)

Vind ik toch al met al een hoop 'nadelen' tov de prijs. Persoonlijk zou ik daar niet meer dan €300,= voor over hebben, vind dat ook al aardig aan de prijs, helemaal gezien het huidige aanbod. Er lopen genoeg goed gezonde, beleerde en onbeleerde pony's rond zonder zomerexceem en 'mankementjes'.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:18

Zou je dit misschien kunnen onderbouwen :)?

fokfanaat schreef:
50,-

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:20

een onbeleerd dier dat vanalles mankeerd is zowat niet te verkopen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:24

Op het moment met het huidige aanbod, zou ik er niks voor geven.

Hij is onbeleerd, is niet verkeersmak, wordt misschien blind en heeft zomerexceem...

Genoeg voor mij om zo'n hele advertentie over te slaan en verder te kijken naar paarden/pony's die dit allemaal niet hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:30

Dan was mijn 'bod' van 300 euro alsnog erg hoog.
Tsja, hoe leuk lief en geweldig, zo'n pony zou ik nóoit kopen. 't kost me al genoeg geld, tijd en moeite die ik in m'n pony's steek.

En om realistisch te zijn; inderdaad, al zou je hem gratis kwijt willen, heb je kans dat nog niemand hem wil. (ja, of mensen die er slechte bedoelingen mee hebben, bedoel er zijn helaas mensen die zo'n dier gratis of voor een schijntje overnemen en vervolgens weer doorverhandelen zonder vermelding van zijn gebreken).

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:40

Ik denk dat je er op de markt nog het meeste voor kan krijgen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:46

Henkjan schreef:
Ik denk dat je er op de markt nog het meeste voor kan krijgen.

waarom zou je er op de markt meer voor krijgen dan 'zo' via inet e.d.? Er vanuit gaande dat verkoper gewoon eerlijk is en de mankementjes ook netjes verteld? Als er op de markt voornamelijk scharminkels staan en dit is een dier wat er echt uitspringt qua uitstraling e.d., maar dan nog, veel mensen zullen alsnog afhaken door die zomerexceem en dat oog, of maar weinig willen uitgeven aan zo'n dier.

Ik zou er erg voorzichtig mee zijn, waar zo'n dier naar toe gaat. Liefst had ik zo'n dier dan toch zelf gehouden. Goede pony's vinden wel een (goed) tehuis, met zo'n diertje is de kans groot dat het toch in de handel verdwijnt.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:54

Ik denk als je er wat tijd in stopt,kwa inrijden etc je makkelijk 1000 kunt vragen..
Dus denk 300 wel errg weinig..

stamboompapieren heb je weinig aan met een ruin..maarja het blijft ook altijd van " wat de gek er voor geeft":)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:57

1000 voor een b pony met meerdere fysieke problemen??

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:00

Frozen schreef:
Ik denk als je er wat tijd in stopt,kwa inrijden etc je makkelijk 1000 kunt vragen..

stamboompapieren heb je weinig aan met een ruin..maarja het blijft ook altijd van " wat de gek er voor geeft":)

Waar haal je die hoodprijs vandaan? Het dier loopt de kans blind te worden, dus zou op den duur mogelijk helemaal niet meer kunenn worden gebruikt voor de kar of OHZ, het is een ruin, dus geen fokwaarde, hij heeft ook nog een zomereczeem, wat de waarde flink doet dalen.

Nu zou ik er niet meer dan 40 a 50 euro voor geven. als het dier helemaal is beleerd, mennen en OHZ, zou ik er misschien nog 150-200 euro voor geven, afhankelijk van hoe hij het oppakt, en de resultaten van een uitgebreide medische keuring.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:12

500-900, die leeftijd. Hij kan nog van alles leren en wie weet ? en papieren...
De mijne heeft niks papieren maar springt vrij 1m50 en dat heb ik pas op z'n 7 ondekt.
Onder de 300, je spreekt hier wel over een paard he ! Geen stoel.
Kgeef liever wat meer aan een beste vriend voor het leven dan aan een top springpaard die hatelijk is, want die had ik en heb ik verkocht...

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:26

Ach,, als het echt een knuffeldier is...

Onbeleerd = te verhelpen

Eczeem = Is een stuk minder of zelfs helemaal over als ze bv vlakbij zee komen te staan. (is het zomereczeem?,kan dus ook enigzins worden verholpen.

Het oog = misschien maar misschien ook wel niet.(ook al is het welzo hij loopt er wel om door, bij ons staat ook een paard met 1 oog en dat gaat prima)

Voor de recreatie is het vast een leuk ding, maar ik zou er dan niet te veel voor geven, omdat hij momenteel wel 3 nadelige punten heeft.

Voor de slachtprijs kun je hem altijd kopen. (sorry voor de oneerbiedige woordkeuze)
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 10-08-11 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:33

Frozen schreef:

Xiniee schreef:
500-900, die leeftijd. Hij kan nog van alles leren en wie weet ? en papieren...

Pff waar halen jullie dergelijke bedragen vandaan?

Het gaat over een welsh A, volledig gezond, goed beleerd en met goede papieren zijn ze een keer 1000 waard op die leeftijd.
Maar een paard met eczeem is al bijna niet te verkopen, mits hij er leuk uitziet kan hij dan een keer 200 waard zijn maar met het vooruitzicht dat hij ook nog een oog gaat missen (= niet geschikt voor wedstrijden) mag de eigenaar blij zijn als hij er 50 euro voor krijgt.

En met de huidige markt, prijzen en aanbod raakt hij hem al helemaal niet kwijt, zelfs al zou hij hem gratis aanbieden, er zijn nu zelfs gezonde pony's gratis te krijgen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:53

anneliesdj schreef:
Pff waar halen jullie dergelijke bedragen vandaan?

Het gaat over een welsh A, volledig gezond, goed beleerd en met goede papieren zijn ze een keer 1000 waard op die leeftijd.
Maar een paard met eczeem is al bijna niet te verkopen, mits hij er leuk uitziet kan hij dan een keer 200 waard zijn maar met het vooruitzicht dat hij ook nog een oog gaat missen (= niet geschikt voor wedstrijden) mag de eigenaar blij zijn als hij er 50 euro voor krijgt.

En met de huidige markt, prijzen en aanbod raakt hij hem al helemaal niet kwijt, zelfs al zou hij hem gratis aanbieden, er zijn nu zelfs gezonde pony's gratis te krijgen.

Ga ik helemaal in mee. Frozen, Xiniee, hoe kom je aan die bedragen? Wie wil er nou bewust en vrijwillig een zomerexcemer hebben? Heb je alleen maar werk mee, speciaal voer, allerlei smeerseltjes en middeltjes, vliegen/exceemdekens, etc. etc.
Daarnaast kan hij ook nog eens blind worden (aan 1 oog of aan 2 ogen vraag ik mij af)

Al is hij dan nog zo leuk, lief en aardig, er zijn tegenwoordig zat leuke, lieve beestjes te vinden die wél volledig gezond zijn, beleerd of onbeleerd, zonder dat soort mankementen. En dat zomerexceem niet het einde van de wereld is, tuurlijk. Maar als ik een advertentie zie met 'zomerexceem', klik ik dat meteen weg.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:17

Oke, eczeem kan heel duur uitdraaien. Maar als ik die pony zie voor 300-500euro of anders gaat ie naar de slacht laat ik heb afkomen zonder te gaan kijken als het maar zo snel mogelijk gaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:24

Xiniee schreef:
Oke, eczeem kan heel duur uitdraaien. Maar als ik die pony zie voor 300-500euro of anders gaat ie naar de slacht laat ik heb afkomen zonder te gaan kijken als het maar zo snel mogelijk gaat.

Dan kan je half marktplaats wel meteen meenemen, daar zijn er nog meér dan genoeg van. En niet om het één of ander (en ook niet specifiek over deze pony) maar er zijn zat pony's die een stuk beter bij de slacht af zijn, dan om nog op de wei te staan e.d.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 02:07

TS, je weet dat je alleen foto's mag plaatsen met toestemming van de eigenaar?
Verder is al aangegeven dat er een centraal taxatietopic is, dus hier een slotje. ;)