[KG]Speciaal exterieur...?? Zwart met witte manen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

[KG]Speciaal exterieur...?? Zwart met witte manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:05

Hallo bokkers!

Allereerst, ik weet niet of dit juist staat... Dus vertel het me even indien niet!

Ik was kort geleden op zoek naar speciale kleuren die paarden kunnen hebben. Toen zag ik op internet zo'n bruinachtig/zwartachtige kleur met witte/blonde manen, zo zijn er veel Rocky Mountains. Maar ik vroeg me af...

Bestaat er écht een pikzwart paard met witte manen? Heb het zitten googlen maar ik vond er nergens een...

Als iemand er een heeft/vind, kan die dan een foto'tje posten? Ik ben benieuwd!

Groetjes
Jumpiewumpie! :+
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-08-11 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + titel verduidelijkt

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:06

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-08-11 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest als link

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:19

LenaBaars schreef:

Hmm zijn ze wel echt zwart?

De eerste heeft 'appeltjes' maar vind ik er wel hard op lijken!, de tweede is donkerbruin, die had ik eerder al gezien, en de twee laatste hebben aftekeningen...

Worden paarden met zo'n 'appeltjes' wel bij zwart gerekend?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-08-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote in link gezet

Nicole288

Re: [KG]Speciaal exterieur...?? Zwart met witte manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:38

EHK -> F-AM

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:40

Da's zilverappel zwart Vaak is het zwart wat grijzig.

De paarden op de eerste en tweede foto lijken mij hele donkere zilverappel bruinen. Die op de derde en vierde foto lijken mij gewoon bonten met toevallig witte manen.

anneliesdj

Re: [KG]Speciaal exterieur...?? Zwart met witte manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:45

De paarden die Lena Bears laat zien zijn zilverappel zwart, daar horen witblonde manen bij. De kleur kan varieren van bruingrijs met duidelijke appeltjes en gelige manen tot héél donker met witte manen maar echt zwart zijn ze nooit.
De laatste foto, dat kleintje is bont, heeft een witte vlek op zijn billen en in zijn manen.

Onveranderlijk schimmel op een zwarte, ofwel roan, ookwel moorkopschimmel, geeft ook zo'n effect maar dan andersom (wit met zwarte manen) maar een roan veranderd per seizoen van kleur, deze kunnen dus in de winter wit met zwarte manen zijn en in de zomer helemaal zwart met slechts witte haartjes.

Maar echt zwart met witte manen bestaat idd niet.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:46

Nr 4 is bont want die heeft een donkere voorpluk, nr 123 lijken me zilverappel. zilverbruin is toch wel veel bruiner dan de eerste 2

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:58

Zwart + witte manen en staart krijgt je alleen met zwart in combinatie met het zilver verdunnings gen.

Een 'gewone' zwart-basis gekleurd paard heeft altijd zwart gekleurd manen en staart.
Even de bonte patronen buiten beschouwing.
Flaxen op zwart toont niet (of is uiterste zeldzaam) maar kan wel voor 'frosting' zorgen op de manenkam (maar dit is ook niet alledaags).
Sabino op zwart zou in principe ook veel wit in de manen en staart kunnen geven, maar hier hebt je vaak ook nog uitwerking op de vacht en de manen/staart zijn niet mooi egaal gekleurd.

"Appeltjes" kunnen aan de vorm van de haar implant liggen en dit is ook genetisch vastgelegt maar veelal zijn ze een teken van gezondheid, en zijn zomers vaker zichtbaar dan 'swinters.

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:36

Een van onze merries is een zilverappel, dus die is in de winter zwart met blonde manen, maar echt pikzwart met echt witte manen zijn er denk ik niet heel veel. Of je moet de manen bleken, natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:20

Peterina schreef:
Zwart + witte manen en staart krijgt je alleen met zwart in combinatie met het zilver verdunnings gen.

Een 'gewone' zwart-basis gekleurd paard heeft altijd zwart gekleurd manen en staart.
Even de bonte patronen buiten beschouwing.
Flaxen op zwart toont niet (of is uiterste zeldzaam) maar kan wel voor 'frosting' zorgen op de manenkam (maar dit is ook niet alledaags).
Sabino op zwart zou in principe ook veel wit in de manen en staart kunnen geven, maar hier hebt je vaak ook nog uitwerking op de vacht en de manen/staart zijn niet mooi egaal gekleurd.

"Appeltjes" kunnen aan de vorm van de haar implant liggen en dit is ook genetisch vastgelegt maar veelal zijn ze een teken van gezondheid, en zijn zomers vaker zichtbaar dan 'swinters.

Je vergeet roan ;)
Sabino is onmogelijk, dat kleurt altijd van onder naar boven, als de manen en staart wit zijn zit er op het lichaam ook véél wit.