Merrie hengstig maar laat zich niet dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Merrie hengstig maar laat zich niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:53

Ik heb zaterdag een hengst opgehaald voor mijn merrietje. Mijn merrie heeft op het moment al een veulen aan de voet maar aangezien ze gevoelig is voor hoefbevangenheid wil ik haar toch graag weer laten dekken. Nu is de merrie hartstikke hengstig maar laat haar niet dekken, de hengst mag niet dichterbij komen dan 5 meter dan valt ze hem aan. Ze schoppen en bijten naar elkaar en haar oren liggen voortdurend in haar nek. Ik vraag me af wat hieraan te doen is aangezien de merrie toch echt alles heel de dag onder pist.

In de weide ernaast staat trouwens een haflinger merrie, die ik niet gedekt wil hebben door een shet :+ :+ Die merrie is ook heel hengstig en erg rustig ze wil het liefst heel de dag bij het hengstje staan.. nu had ik net de poort naar haar weide even open staan om water bij te vullen en jawel de hengst glipte snel naar de merrie toe.. de merrie bleef netjes met oortjes naar voren staan en zakte al helemaal in, ze wil graag gedekt worden.. de hengst beet haar meteen hard in haar buik en bleef wel een minuut vasthouden.. mijn merrie wist niet wat haar overkwam heb ze dus snel uit elkaar gejaagd omdat ik ook geen veulen bij haar wil hebben.

Heb ik gewoon een onsociale hengst bij mijn merrie lopen of wat kan het zijn dat mijn merrie echt niets van meneer wil weten?

Wildgirl

Re: Merrie hengstig maar laat zich niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:54

Aan de hand dekken wellicht?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:55

merrie en hengst schoppen elkaar verrot heb dit al geprobeerd maar als de hengst dichter bij dan paar meter komt begint ze al te schoppen om hem op afstand te houden. vind ik dus voor mijn eigen veiligheid en die van de pony's niet ideaal.. heb ook het veulentje al even weg gezet om te kijken of ze reageert om het veulen te beschermen maar dat is het ook niet.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:56

heb wel is gehoord dat als een merrie een veulen aan de voet heeft niet gedekt wil worden

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:57

Maakte de hengst helemaal geen aanstalten om te dekken bij die verkeerde (maar welwillige) merrie?
Heeft die hengst wel ervaring dan? Het is natuurlijk niet zo van: er hangen 2 ballen aan dus hoppa dat doen we wel effe!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:01

Ik heb hem gehaald omdat hij bij de andere meneer uitgedekt was,, de merries waren drachtig en daar deden ze het ook gewoon los in de weide.. Meneer maakt niet echt aanstalte nee hij vloog erop af en beet haar terwijl hij in de weide ernaast als ze staan de knuffelen langs de draad wel echt alles uitklapt zegmaar :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:45

Een vorige fokmerrie van ons liet zich maar 1 keer in haar hengstigheid dekken, en andere dagen sloeg zij ook de hengst weg. Zij liet zich alleen dekken rond de eisprong. Die ene dekking was doorgaans ook altijd prijs, omdat de dekking ook echt op het juiste moment was.

Maar er zijn ook merries die niets van hengsten willen weten als ze een veulen aan de voet hebben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:51

Onze merrie zou ook natuurlijk gedekt worden, echter ze wilde niets van de (zeer ervaren) hengst weten. Ze is er twee keer hengstig geweest en twee maal per dag werd ze naar de hengst gebracht, helemaal niets....... Toen maar een andere hengst gezocht die wel KI dekt. Overigens toont ze thuis de hengstigheid bij een van onze ruinen wel heel erg: blitzen, plasjes, door d'r achterbenen zakken. Ze is gewoon kieskeurig.