Exterieur beoordeling Zyalda (+ hengst kiezen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Exterieur beoordeling Zyalda (+ hengst kiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 13:25

Hallo! Ik ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden qua exterieur en daarbij ook wat de kenners
voor hengst zouden kiezen om haar mee te insemineren.. (heeft nog niet geveulend)

v. Prestige VDL mv. Caritas (Merrie is nu 7 jaar oud, KWPN) schofthoogte +/- 1.68/1.69

Meer info: Onderdanige merrie, kijkt graag kat uit de boom (niet schuw) erg aanhankelijk maar wel erg stressgevoelig,
eerlijk paard. Lief in de omgang, geen merriestreken. Erg sociaal naar rustige paarden, negeert drukke paarden. Onder
het zadel fijn te rijden, grote ruime stap, mooie ruime draf en een hele grote ruime galop. Mooi voorbeen (actie), tilt wel
achterbeen op maar beweegt hem nog stuwend voort. (vind dragen lastig, is pas een half jaar in training om in de sport
te scoren, voorheen van recreatieruiter geweest) Kan wel al mooi bergopwaarts vliegende wissel springen (denkt graag mee).
Middendraf is mooi, komt goed uit de voeten en verruimt aanzienlijk zonder te rennen, strekt voorbeen niet overdreven uit..
trekt vooral met optillen de knie erg in en strekt daarna de pas af. Zou van mij iets spectaculairder mogen, maar komt
wellicht al veel meer als ze sterker is op de achterhand en meer bergopwaarts kan lopen. (loopt nu sinds kort in de sport op L-niveau)

standfoto 07-08-2011
Afbeelding

ohz: (foto van juli)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:14

Aanvullend:

sprongetje: (ik ben niet zo'n springruiter)

Afbeelding

Vergeten te vermelden dat ik zelf graag dressuur maar voor het mooie is allround natuurlijk +:)+

sportfokker

Re: Exterieur beoordeling Zyalda (+ hengst kiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:20

Het lijkt een correct gebouwd paard te zijn , langgelijnd. Op de bewegingsfoto lijkt ze zelfs behoorlijk lang te zijn in haar rug. Zo te zien niet meteen een krachtpatser. Wanneer je wilt gaan dekken, zou ik een hengst zoeken met een goede motor erin, dus veel kracht in de achterhand. Mijn eerste idee is dan bv Ampere of Negro, maar er zijn er echt veel meer natuurlijk.

S_en_Z

Re: Exterieur beoordeling Zyalda (+ hengst kiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 07:54

ze is niet vreselijk lang maar vergeleken met wat andere paarden van haar schofthoogte (die ik juist weer erg ''kort'' vind) is ze in de algehele proporties langer, de ruglijn is wat langer, benen wat langer, hoofd wat langer en hals wat langer. Heb er weinig hinder van, ze treed ruim onder.. Heeft alleen nog niet voldoende draagkracht. Maar is in haar leven nu ook pas een half jaartje echt aan het werk.

Ze is wel bij elkaar te rijden en niet zo lang als ik met paarden van 1.74 vergelijk. Die hebben veel meer de neiging zich op te rekken en zijn voor mij (oke ik ben een ukkie) niet te doen.

Zal eens bij de hengsten kijken