Prokkeuring informatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Prokkeuring informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:44

Hallo,

Ik ben me even een beetje aan 't verdiepen in het rontgen gebeuren, dit ivm dat ik opzoek ben naar een leuk rijpaard. En zag hierbij dat het ook interessant is om je paard te laten prokken. Je krijgt er dan een certificaat voor en het word door drie onafhankelijke dierenartsen beoordeeld.

Wat voor kosten zitten hier aan verbonden? Zit hier erg veel verschil in met gewoon laten röntgenen & laten prokken?

En is het de moeite waard om te prokken of is het puur geld klopperij :o :Y) En kun je net zo goed laten röntgenen.
Ik zit in de omgeving van Friesland :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:52

PROK is voor de fokkerij en dus niet voor de sport.
Een paard wat röntgenologisch voor de sport goed gekeurd is, kan dus voor PROK afgekeurd worden. Evenals andersom.

Edit: Dus gewoon sport keuren en als je er mee wil fokken (merrie dus) kan je die evt altijd nog laten PROKken, dat laatste duurt overigens wel langer.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:17

Fok plannen heb ik niet echt :n Dat is niet echt mijn doel. Misschien later eens een kwpn keuring lopen. Maar wedstrijd ambities ook niet echt. Meer trainen thuis op niveau, maar uitbrengen hoeft van mij niet eens zo nodig.

Maar daarom is het wel goed om te weten dat ik een paard koop, die dan eventueel wel goedgekeurd is voor de sport.

Dus jij raad een sportkeuring aan ipv prok? Prok blijft wel langer geldig meende ik, opzich ook wel weer een voordeel?

Alleen hoor en lees ik ook dat er veel paarden goedgekeurd worden met 3tjes en 4tjes :? Dus wat is dan wijsheid vraag ik mij af :\

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Prokkeuring informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:23

PROK en sport zijn niet het zelfde, oké beide röntgenfoto's, maar er wordt naar andere gewrichten gekeken en het ene gewricht wordt minder belangrijk bevonden als het andere gewricht.
Bijvoorbeeld chipje voor op de kogel, sport = goedgekeurd, PROK = niet goed gekeurd.

Als je wilt rijden (dus "sport") zou ik gaan voor sport röntgenologische keuring. PROK doe je ook niet even bij aankoop van een paard uitvoeren.

Verder gaat PROK vooral om genetische aanleg, daarom dat een PROK keuring langer geld. Terwijl er in de loop der jaren best een trauma geweest zou kunnen zijn en hier door een chip is ontstaan, PROK is nog steeds goed, maar sport wordt die danniet meer goed gekeurd (ligt er natuurlijk aan waar).

Wil je wel per se een merrie? Dan zou ik op zoek gaan naar een al PROK goed gekeurde en zelf nog een sport keuring laten doen. Dan weet je zeker dat ze röntgenologisch goed genoeg bevonden zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:02

ik zou een sportkeuring laten doen, maar direct aangeven aan je da dat als ze goed zijn je ook prok wilt aanvragen.

de toetsing kost volgens mij rond de 50,- extra en misschien dat er een paar extra fotoos gemaakt moeten worden, maar ze krijgt dan wel een predikaat op papier die zijn waarde behoudt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:47

Dank je wel Fokfanaat . Ik had ook al zo'n vraag ik mijn hoofd, dat als ze wel goed zijn ik een prok wil aanvragen :j

Bedankt voor jullie antwoorden :j

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:22

Let er wel op dat je dan een DA uitzoekt die op de lijst van het KWPN staat als het gaat om welke DA's de Prok foto's mogen maken. Ik heb goede ervaringen met E-digit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:26

Het topic is al oud maar wilde toch even aan de oude rotten hier om raad vragen.

Als ik alle info (ook wiki) goed heb door gelezen is een PROK-keuring
A strenger
B duurder

Dan een sportkeuring wat bij sport acceptabel is (chip) is bij PROK not done (mooi bij mij ook niet)

Goed nu laat ik as donderdag een merrie keuren zij heeft al PROK-certificaat volgens mij vorig jaar aug-nov en is goed bevonden.
Nu laat ik zelf haar hals en rug op de foto's zetten maar nu vertelde men mij dat haar PROK niet goed is voor de sport

Ik heb deze merrie enkel voor de sport misschien ooit een veulen maar moet ze minimaal Z2 met punten zijn anders begin ik er niet aan.

Als ik haar PROK foto laat beoordelen is dat voldoende of moet ik haar benen ook helemaal op de foto zetten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:41

ik zou de prokfotoos door je eigen da laten beoordelen, mocht hij twijfel hebben kun je altijd nieuwe laten maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:54

:j gaan we doen tenminste dat proberen we, maar emails komen niet in de kliniek aan

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:58

Ik zou de benen juist altijd willen fotograferen. Je weet niet wat er tussen vorig jaar en nu met haar is gebeurd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:01

Niks ze is 3..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 10:06

dan ga jij uit van een eventuele training tita. Maar ik denk dat Abiola iets bedoelt met trapperij oid? Of heb ik 't mis Abiola.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:23

Je hebt het niet mis. Ze kan natuurlijk in de tussenliggende maanden schade hebben opgelopen. een trap van een ander paard, een OCD, stiekem toch bereden, ik zou foto's maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:45

Achja en dan bij ons op de weide nog een trap en weer foto's maken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:50

Dat kan altijd gebeuren, maar dan weet je in ieder geval zeker dat er op het moment van aankoop geen narigheid zit. Maar zelf weten hoor :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:51

als ze klinisch goed is, lijkt het me heel sterk dat ze in die korte tussentijd wat ernstigs heeft opgelopen,

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:13

tita schreef:
Achja en dan bij ons op de weide nog een trap en weer foto's maken.
Je moet 't natuurlijk helemaal zelf weten. Ik geef mijn geld maar 1 keer uit en als 't dier gekeurd word moet hij goed wezen. Stel dat ze bij jou een trap krijgt en ze was ggk bij aankoop, weet je in elk geval dat ze goed was en is 't geen giswerk of je der zo hebt gekocht. Succes ermee !

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:20

fokfanaat schreef:
als ze klinisch goed is, lijkt het me heel sterk dat ze in die korte tussentijd wat ernstigs heeft opgelopen,

Ze is vorig jaar aug-nov geprokt. Dat is 10 maanden tot een jaar geleden, dat vind ik niet kort. Maar ik trek me terug uit de discussie. Ik vind het verstandig om altijd te fotograferen, wat een ander doet moet diegene zelf weten. Succes in ieder geval!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:28

tita schreef:
Niks ze is 3..

Ik ken een merrie, op 2,5 jarige leeftijd prok gekeurd en goed. Na de keuring te koop aangboden.Potentiele kopers hebben foto's laten maken en merrie was niet goed. Zijn geen rare dingen met die merrie gebeurd.