[TI] Sokken afgeschoren en komt dit onderuit..denk mijt maar....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liefling

Sokken afgeschoren en komt dit onderuit..denk mijt maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:32

Omdat mijn hoefsmid zei dat hij allemaal wondjes had en hij mok vermoede ... hij jeukt en bijt in zijn sokken. we zijn al heel lang tegen de mijt aan het behandelen.. altijd geprobeerd de sokken te sparen.. spuiten gehad en allerlei middeltjes gewassen.. maar nu de knoop door gehakt en sokken eraf gehaald

komt er dit onderuit..
hij heeft echt hele harde dikke achterbenen.. met dikke bulten..

Afbeelding
Afbeelding
rechterachterbeen
Afbeelding
Afbeelding
linkerachterbeen
Afbeelding
linkervoorbeen

was nu elke dag de benen schoon met tea tree shampoo
als de wondjes wat meet dicht is dan wil ik wassen met honden shampoo tegen vlooien schijnt ook te werken tegen mijt.. vermoed namelijk mijt.. hij stampt en bijt heel erg..

iemand tipt..

Rivendell

Re: Sokken afgeschoren en komt dit onderuit..denk mijt maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:35

Dit is inderdaad mok of rasp. Rasp komt hoger op de benen voor dan mok.
Rassen met sokken hebben hier meer last van.
Wat goed werkt is wassen met Imaverol/Sebacil. Daarna insmeren met een vettige zalf. Houdt de benen droog en schoon. Als ze nat worden, goed afdrogen met een handdoek.
Veel van dit soort problemen komt niet alleen door de sokken, maar ook door de weerstand van een paardje. Vraag eens advies aan je DA over ondersteunende middelen die je kan voeren. Zo wordt de mok/rasp ook van binnenuit aangepakt.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:38

Melanie5 schreef:
Dit is inderdaad mok of rasp. Rasp komt hoger op de benen voor dan mok.
Rassen met sokken hebben hier meer last van.
Wat goed werkt is wassen met Imaverol/Sebacil. Daarna insmeren met een vettige zalf. Houdt de benen droog en schoon. Als ze nat worden, goed afdrogen met een handdoek.
Veel van dit soort problemen komt niet alleen door de sokken, maar ook door de weerstand van een paardje. Vraag eens advies aan je DA over ondersteunende middelen die je kan voeren. Zo wordt de mok/rasp ook van binnenuit aangepakt.

zat ook meteen te denken aan Imaverol. Werkt hier heel goed tegen! Clindacutin werkt ook altijd fijn, maar ik zou voornamelijk voor imaverol gaan ja.
Verder benen inderdaad mooi droog en schoon houden. Ook goed droge stal, geen modderige wei oid. Succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:38

Eens met melanie5. En een hele tijd die sokken er toch maar afhouden, tot het echt helemaal goed genezen is.

Ik heb een fries en die heeft er *afkloppen* geen last van. Maar die voel ik ook iedere dag helemaal na en als ik al een plekje vermoed (meestal is dat niet en hou ik mezelf voor de gek) dan gaat daar gelijk een stuk sok eraf hoor, geen problemen mee... Dan maar blote beentjes :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:40

ik had al veel eerder de sokken eraf gehaald, groeien vanzelf weer aan en waarmee je ook behandelen moet, gaat toch echt beter zonder sokken ;)

Ik zou gewoon de DA even laten komen en evt afkrabsel laten nemen, dan kun je ook gericht behandelen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:41

Ik heb dit ook gehad vroeger en pillen bestelt bij de paardendrogist.
BEn veel in zee gegaan met haar en het was over
HEB haar zolang als ik haar had op de pillen gehouden en 1x per week met betadine gewassen.

Mijn twenter staat uit voorzorg op deze pillen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:02

gebruik de zoekfunctie eens er is al zoveel over gezegd. Laat ook even een afkrabsel maken door de DA om te kijken wat het beste behandelplan is.

Abbygail4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:51

sokken heb dus ook zijn nadelen, jammer tot je ze eraf heb moeten halen! maar ik zou hem ook even laten nakijken door de DA. komt helemaal goed, sokken groeien snel aan!

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:23

laat de DA eerst komen om een monster te nemen, zodat ze kunnen kijken wat voor mok het is..
Sebacil werkt echt enorm goed, alleen let wel op, je paard mag niet meer geslacht worden door deze middelen. maar belangrijkste is dat je het goed behandeld en eens in de zoveel tijd, met sebacil goed wast, en laat intrekken (mijn advies: niet gelijk vette creme opsmeren, anders heeft sebacil geen nut).
vraag voor de rest je DA.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:25

dit heeft myn tinker ook , chornische mijt , ik behandel het regelmatig met sebacil

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:26

Vaak staat het paard ook in een verontreinigde wei of stal... m.b.t. bacteriën. Somigge DA's onderzoeken dat ook

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:29

google of wiki eens op CPL
Chronisch progressief lymfoedeem

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:40

ik was hem nu 2 keer per dag met tea tree shampoo.. en droog het daarna goed af.

verder staat hij op een schone wei. mest wordt dagelijks verwijderd. en de stallen dagelijks uitgemest. pas nog hele stal volledig ontsmet ..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:31

Rasp is die niet, dit zijn wonden en verdikkingen die heel typerend zijn bij mijten. Op dit moment heeft 1 van mijn paarden veel baat bij Stronghold pipetten voor honden van 20-40 kilo. 1 pipet per onderbeen, op de huid, uiteraaard niet in een wond. Is erg prijzig, zo'n 45 euro per verpakking, waar er helaas maar 3 inzitten (terwijl je er 4 nodig hebt). Paard is in december en maart behandeld, en de jeuk is (nog) niet terug.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:38

Is Frontline spray geen oplossing. Ik gebruik het bij mijn paardje tegen teken en luis. Werkt als een tierelier. 1 keer in de twee weken zijn oksels en koot een beetje erop en ik heb die nare beesten niet meer gezien. Daarvoor van alles geprobeerd, maar hielp allemaal geen FL%KKER!
Succes

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:43

Mijt kun je niet zien....
Imavarol helpt ook niet tegen mijt dat is voor schimmels.
Sebacil of de druppen wat Kootmiradrum zegt helpen het beste. Teatree helpt wel om de wondjes te genezen maar als je niet de oorzaak aanpakt blijf je aan het wassen. Laat eventueel een afkrabsel nemen door de DA om te kijken of het mijt is waar ik 99% wel vanuit ga.

En ander topic over sebacil gebruik
[TI] Sebacil; hoe vaak en hoe op te lossen/bewaren?

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 07:43

dankjewel voor de adviezen..ik vermoed ook dat het mijt is hoor! maar om nu met sebicil te wassen vind ik zielig omdat hij nog allemaal wondjes heeft.. dat gaat toch gigantisch prikken??

daarom was ik met tea tree om de wondjes te laten genezen..

Da is vorig zomer nog geweest geeft hij afkrabsel genomen toen had hij ook mijt.. heb ik voor alten spijten ging poos goed maar paar maand later had hij het weer. toen gewassen vlak voor de winter met vlooien shampoo voor honden erg heftig goedje... maar nu denk ik toch weer dat het mis is.. vandaar nu de sokken er maar af.. kwam dit er onderuit .. vind het echt zo zielig voor um...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:17

hoe zielig ook, gewoon met sebacil wassen. Het valt wel mee hoe het prikt, mijn merrie gaf in elk geval nooit een reactie. En de aanhoudende jeuk is altijd erger dan even pijn.
Laatst bijgewerkt door Caira op 06-08-11 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:25

Caira schreef:
hoe zielig ook, gewoon met sebacil wassen. Het valt wel moe hoe het prikt, mijn merrie gaf in elk geval nooit een reactie. En de aanhoudende jeuk is altijd erger dan even pijn.

Mee eens! :j

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:37

die verdikkingen komen idd door cpl, dat heeft mijn fries ook.
de wondjes en dat andere lijkt idd rasp, maar zeker kun je alleen zijn als de DA een afschraapsel maakt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:38

Wat is CPL? Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik denk dat ik alle mok/mijt en rasp problemen bij tinkers wel redelijk mee gemaakt heb.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:07

Caira schreef:
hoe zielig ook, gewoon met sebacil wassen. Het valt wel mee hoe het prikt, mijn merrie gaf in elk geval nooit een reactie. En de aanhoudende jeuk is altijd erger dan even pijn.

Mee eens valt denk ik wel mee want ook onze tinkers zie ik er niet op reageren. En je kunt wel wachten totdat de wondjes dicht zijn maar dan kun je lang wachten. Zolang de mijt er is blijven de wondjes ook.
En vaak herhalen zodat de ook de eitjes die weer uitkomen daarna ook dood gaan. En om de zoveel weken blijven herhalen ook al lijkt het rustig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:08

Caira schreef:
Wat is CPL? Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik denk dat ik alle mok/mijt en rasp problemen bij tinkers wel redelijk mee gemaakt heb.

Duhelo schreef:
google of wiki eens op CPL
Chronisch progressief lymfoedeem

http://www.bokt.nl/wiki/Chronisch_progr ... ymfeoedeem

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:12

De verdikkingen bij dat artikel komen me enigszins bekend voor maar dan als gevolg van een lange mijtbesmetting of verkeerde voeding. De ziekte zelf zegt mij niets

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:16

Mijn paard heeft ook mok, na een jaar te zijn smeren kom ik er niet vanaf, nu zei mijn hoefsmid gewoon ochtend urine erop doen met een kwastje of spuitflesje wel iedere dag nieuwe verse haha, ik moet zeggen sinds afgelopen zondag ermee begonnen en nu heeft ze eindelijk korstjes op haar wonden dwz het genezen is begonnen hehe eindelijk.