Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Die van ons heeft ook een korte rug, maar met een Hulsebos is het allemaal prima opgelost torgil schreef:ik heb een zadel van buitenzinnig.nl ook een boomloos een Trekkerzadel. Daarvoor had ik een barefoot london en lexington maar die waren veel te groot model Cheyenne paste wel. Let op dat maat 1 en 2 niet staat voor de grootte maar voor je broekmaat!Ik vind de trekker fijn omdat hij heerlijk zit en weing weegt!
Maar logisch gezien is maat 1 groter dan maat 2! Barefoot gebruikt de maatvoering X0 - 0 - 1 - 2 - 3 Waarvan X0 voor kids is, 0 en 3 zelfden voorkomen. Dit is vergelijkbaar met inch-maten (bijvoorbeeld 17'' - 18'') liefmeisje21 schreef:oke want jij mijn paardje heeft een vrij korte rug en ben eigenlijk dan weer bang dat een maat 2 weer te lang word maar je moet dus eigenlijk alleen kijken naar het zitgedeelte en niet naar de totale lengte van het zadel? dat zou dan inderdaad wel een hele hoop schelen.
liefmeisje21 schreef:oke want jij mijn paardje heeft een vrij korte rug en ben eigenlijk dan weer bang dat een maat 2 weer te lang word maar je moet dus eigenlijk alleen kijken naar het zitgedeelte en niet naar de totale lengte van het zadel? dat zou dan inderdaad wel een hele hoop schelen.

Helaas hebben niet alle wederverkopers alle zadels en alle maten om te testen. Barefoot stelt deze zadels niet beschikbaar. Een wederverkoper, moet deze zadels zelf kopen en is dus een grote investering. Maar doorgaans, als jij een maat 1 test kun je prima kijken past dat of is het te klein. Of een maat 2 goed, of te veel zitruimte? Meestal liggen alle modellen wel goed. Nevada is daar wel een uitzondering op, die is gemaakt voor hele ronde paarden waar het zadel vaak snel op schuift. Helaas is hij vaak te lange voor paarden kleiner dan 1.50 of met een korte rug. En de lexington heeft een verhoogde VPS achter, dit heeft een iets meer dressuur zit zoals je dat gewend bent bij een boomzadel. Hierdoor valleen deze 2 zadels wat anders dan de andere zadels. Ook valt de Sevilla iets anders, dit is een zadel met een kopijzer ipv fork of pommel. Maar Als je een cheyenne test, ligt de cherokke waarschijnlijk ook gewoon goed
Over de 108cm van schoft naar staart dat zegt mij niet of dat lang of kort is, dat is ietst wat ik in t écht moet zien. Zelfs vanaf een foto is dat nog lastig, maar voor mij al beter dan in centimeters