korte rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:22

mijn fjord is net 3 jaar en heeft een vrij korte rug, nu is mijn vraag wie dit ook herkent en hoe heb je dit
opgelost met een zadel? ik heb nu een wintec 500 17.5 inch voor hem. we rijden hem nog niet echt maar soms even
een kwartiertje stappen om het er toch in te houden want hij was al zadelmak en licht ingereden toen we hem kochten.
en kan een paard van 3 jaar ook nog groeien in de lengte dus dat zijn rug langer kan worden want ik heb van horen zeggen dat ze groeien tot hun 6de levensjaar.

mirror666

Re: korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:16

Hier ook een fjordmans met korte rug
hij is 13 jaar dus groeien doet het niet meer. Bij de jouwe denk ik ook niet echt schrikbarend veel eigenlijk.. meestal is het meer hoogte en breedte..

Ik rijd met een western-roundskirt. Maar zelfs barefoot maat 1 was te lang voor meneer zijn rugje :(:) :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:37

Ik heb nu een barefoot cheyenne maat 1, nadat mijn westernzadel en dressuur zadel eigenlijk toch te lang waren.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:17

Ik heb ook een fjord van 17 jaar met een korte rug, ze heeft 16 inch qua kussens en voor mijn zit is het 17 inch...ik heb een wow zadel, die kun je aanpassen naar het paard en de ruiter :j

17,5 inch voor jou fjord lijkt mij veel te lang :oo

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:18

:j Die van ons heeft ook een korte rug, maar met een Hulsebos is het allemaal prima opgelost

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:41

cynthiar schreef:
Ik heb nu een barefoot cheyenne maat 1, nadat mijn westernzadel en dressuur zadel eigenlijk toch te lang waren.

die heb ik sinds kort ook ( heb mijn australian stock verkocht ) en de cheyenne bevalt ons super :D

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:09

ik heb een zadel van buitenzinnig.nl ook een boomloos een Trekkerzadel. Daarvoor had ik een barefoot london en lexington maar die waren veel te groot model Cheyenne paste wel. Let op dat maat 1 en 2 niet staat voor de grootte maar voor je broekmaat!
Ik vind de trekker fijn omdat hij heerlijk zit en weing weegt!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:06

torgil schreef:
ik heb een zadel van buitenzinnig.nl ook een boomloos een Trekkerzadel. Daarvoor had ik een barefoot london en lexington maar die waren veel te groot model Cheyenne paste wel. Let op dat maat 1 en 2 niet staat voor de grootte maar voor je broekmaat!Ik vind de trekker fijn omdat hij heerlijk zit en weing weegt!

Maat 1 en 2 staat wel voor je broekmaat :j Maar logisch gezien is maat 1 groter dan maat 2! Barefoot gebruikt de maatvoering X0 - 0 - 1 - 2 - 3 Waarvan X0 voor kids is, 0 en 3 zelfden voorkomen. Dit is vergelijkbaar met inch-maten (bijvoorbeeld 17'' - 18'')
Je kijkt net als normaal, eerst naar de maat die je zelf nodig hebt! Als ik naar mijn broekmaat kijk, heb ik maat 2 nodig (en als hij er is, misschien zelfs wel liever 3). Dan ga je kijken of dit zadel ook goed op je paard past. Als jij een paard hebt met een hele korte rug, heb je kans dat dit zadel niet gaat passen (te lang is).

Het is écht belangrijk dat je het zadel naar je eigen broekmaat kiest. Het is niet de bedoeling dat je een kleiner zadel neemt en vervolgens op de achterzijde van het zadel zit, hier hoort geen druk te komen (anders kan het paard zich niet vrij bewegen).
Ook al lijkt het zadel iets te lang, het blijft belangrijk dat de ruiter in het zadel past. Als jij goed zit tussen je zadel, blijft het achter het zadel vrij van druk, en is het dus niet zo heel erg als het iets te lang lijkt!

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:37

oke want jij mijn paardje heeft een vrij korte rug en ben eigenlijk dan weer bang dat een maat 2 weer te lang word maar je moet dus eigenlijk alleen kijken naar het zitgedeelte en niet naar de totale lengte van het zadel? dat zou dan inderdaad wel een hele hoop schelen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:49

liefmeisje21 schreef:
oke want jij mijn paardje heeft een vrij korte rug en ben eigenlijk dan weer bang dat een maat 2 weer te lang word maar je moet dus eigenlijk alleen kijken naar het zitgedeelte en niet naar de totale lengte van het zadel? dat zou dan inderdaad wel een hele hoop schelen.

Je kunt ook gratis een probeer zadel aanvragen van Barefoot, kun je kijken welke maat en welk type er past.

Zo paste de Nevade bij Zoë niet, maar de Arizona wel.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:15

liefmeisje21 schreef:

Je moet wel naar de totale lengte van het zadel kijken, het zadel moet natuurlijk niet véél te lang zijn. Maar een maat 1, waar jij niet in past en vervolgens op het achterboogje zit, is erger dan een maat 2 waar jij goed in zit, maar misschien iets aan de lange kant is.

Welke broekmaat heb je?

http://www.tevoetentepaard.nl/pages/sub ... zadel.html
Daar kun je van een aantal zadels de verschilende maten zien. Met nog wat info :)

Met een testzadel kun je idd mooi testen welke maat je nodig hebt en wat goed ligt op je paardje! :) Helaas hebben niet alle wederverkopers alle zadels en alle maten om te testen. Barefoot stelt deze zadels niet beschikbaar. Een wederverkoper, moet deze zadels zelf kopen en is dus een grote investering. Maar doorgaans, als jij een maat 1 test kun je prima kijken past dat of is het te klein. Of een maat 2 goed, of te veel zitruimte? Meestal liggen alle modellen wel goed. Nevada is daar wel een uitzondering op, die is gemaakt voor hele ronde paarden waar het zadel vaak snel op schuift. Helaas is hij vaak te lange voor paarden kleiner dan 1.50 of met een korte rug. En de lexington heeft een verhoogde VPS achter, dit heeft een iets meer dressuur zit zoals je dat gewend bent bij een boomzadel. Hierdoor valleen deze 2 zadels wat anders dan de andere zadels. Ook valt de Sevilla iets anders, dit is een zadel met een kopijzer ipv fork of pommel. Maar Als je een cheyenne test, ligt de cherokke waarschijnlijk ook gewoon goed :)

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:45

ik heb broekmaat 42 dus denk dat ik met mijn billen een maat 2 moet hebben. zijn rug is trouwens 108 cm lang van schoft naar staart.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:55

Dan heb je idd een maat 2 nodig :) Over de 108cm van schoft naar staart dat zegt mij niet of dat lang of kort is, dat is ietst wat ik in t écht moet zien. Zelfs vanaf een foto is dat nog lastig, maar voor mij al beter dan in centimeters ;)

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:40

Afbeelding

alstu een foto

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:45

Mijn paard heeft ook een korte rug.
Dressuurzadel heb ik op maat. Is voor mij een 17,5" en kussens ingekort tot 17" voor mijn paard. Springzadel is helemaal 17".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:50

Ik heb een kruising Fjord, waarbij bv de Cheyenne maat 1 echt te groot was. :+
We rijden inmiddels alweer bijna twee jaar met de Trekker Pro Endurance, een topzadel!!! Semi boomloos, een lekker stevig zadel, lekker licht ook in verhouding en daarbij is hij altijd aanpasbaar aan je paard. Voor ons niets anders meer en al helemaal geen boomzadels.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:46

ik heb een kent& master zadel op maat gemaakt en 17,5 inch,
ik heb hiervoor een boomloos cherokee gehad maat 1 maar die was te groot.
Mooie fjord trouwens!! _/-\o_ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:14

Ik heb ook een fjord, 21 jaar, met een korte rug en ook ietsje doorgezakt. De barefoot was voor hem ook te groot. Ik heb voor hem een Black country Icelandic zadel op maat laten maken. Het is een 16 inch zadel geworden omdat de zitting achter niet omhoog loopt, hierdoor kan je een kleiner zadel nemen en er zelf toch nog goed op passen.
http://www.blackcountrysaddles.com/sadd ... /icelandic

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:40

Op mijn Fjord (met korte rug) ligt een 18 inch Wintec 500 net goed, deze is korter dan het nieuwe type.
Ik heb ook een 17,5 inch en deze ligt helemaal goed.

Edit: Hier met de 17,5 inch:

Afbeelding