[KG] zwart - bruin - schimmel - basiskleur vraagje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

[KG] zwart - bruin - schimmel - basiskleur vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:43

Ik heb een (5 maand oud) merrietje waar ik er helemaal niet meer uitkom... Ze is in ieder geval een schimmel, dat is vrij duidelijk. Maar de basiskleur doet me enorm twijfelen.

Ze werdt bruin geboren, maar eigenlijk alleen haar body, want hals en benen waren grijzig of bruin met grijze gloed, grijzig-bruin. 1 been was zwart, de anderen grijs, neusje eerder grijs ipv zwart (geen meelsnuitje of licht snuitje zoals een bruine).

Binnen hele korte tijd werden de haren langer en groeiden zwart uit, gitzwart en donkerbruin door elkaar, maar ze oogde gitzwart, met wat bruine punten aan de haren nog op de body en kont.

Inmiddels is het zwarte iets donkerbruin geworden door het vele zonlicht. Om haar ogen heen en op haar neus begint ze nu haar veulenvacht te verliezen waar het zwarte plaatsmaakt voor peper/zout kleurige vacht, echt bijna roestig roze met witte haren tot iets bruin getint. Het masker op haar neusrug en tussen haar ogen, op haar voorhoofd, als ik daar de zwarte vacht pluk is het bij goed bekijken in daglicht niet donkerbruin zoals nu het meeste op haar body is, maar echt gitzwart.

Nu ben ik in eerste instantie er vanuit gegaan dat ze een bruingeboren schimmeltje is, maar door de grijze gloed, het ontbreken van de meeste zwarte uiteinden die een bruinschimmel normaal al heeft bij de geboorte (op dat ene been na dus) en het vervolgens verharen naar gitzwart, doet me een beetje twijfelen. En dan nu dat roestbruine met wit om haar ogen heen? Maar wel gitzwarte haren op haar gezicht?

Ik weet het niet meer... Wie weet het wel?

enkele dagen oud -> randen om haar ogen zijn NIET het schimmel-brilletje, dit is een lichtbruine kleur maar dan nog zonder witte haren, die krijgt ze nu pas
Afbeelding
2,5 maand oud -> het bruine op haar neus is nu dus lichtbruin/rozigbruin/peper/zout kleurig met witte haren geworden
Afbeelding

Het zwart op haar gezicht is dus ECHT zwart.

Is ze nu in haar basiskleur/geboorte kleur bruin? donkerbruin? zwartbruin? zwart? of komt het wisselen naar zwartbruin/zwart echt alleen maar door het schimmelen? En aangezien ik er vanuit ga dat ze toch bruin of donkerbruin is, hoe kan ze dan een zwart masker hebben? want zwart op het gezicht hoort toch niet bij bruin?

truselientje

Re: [KG] zwart - bruin - schimmel - basiskleur vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:46

Mij lijkt het een heel donker bruine al kan ik op je andere vragen geen antwoord of verklaring geven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:29

Gewoon een (donker) bruin geboren schimmel. :)
Voor zwart is ze te bruin en die worden helemaal grijs geboren.

Zwart bruin is ook mogelijk, maar dan moet ze het sooty gen hebben. Dus een bruine vacht met heel veel donker bruine/zwarte haren er door heen.

Edit: Ik heb overigens ook een zwart bruine merrie en die heeft ook een echt zwart masker, wel met een enorme bles er op. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:48

Alle zwart-bruin veulens worden als 'bruine' geboren en dan bij het veulenvacht wissel kleuren uit naar de zwart-bruin kleur. Zeldom dat je een zwart-bruin gekleurd veulen al bij de geboorte in zijn kleur zal zien.

Zwart gekleurd veulens worden nooit en nimmer in de bruine kleur geboren ... dus die kleur kan je absoluut uitsluiten.

Als ik de twee foto's zie, dan moest ik haar optekenen dan zou het 'zwart-bruin geboren schimmel' zijn.

Ik denk zelfs dat als je haar laat test op 'Seal Brown' dat je daar een positieve op zal krijgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Seal_brown_(horse)
Dit is de enige labo die een test heeft voor deze variant van Agouti (At) op bruin: http://www.petdnaservicesaz.com/Equine.html

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:01

Seal brown, is dat sooty?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:16

Nee.

Sooty is een veranderaar op de basis kleur ... net als Flaxen, Pangre, Schimmel/Grey enz

Seal Brown is een variant van Agouti ... er zijn 3 (normaal, wild-type, sealbrown).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:21

Ah oke, wat zijn zo de uiterlijke kenmerken van die 3 varianten van Agouti?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:28

Zo 123:

-gewoon bruin in alle vacht tinten met zwart manen, staart en benen
- wild-type: een ietwat vale vacht kleur met zwart manen en staart maar 'valse' of minimale benen aftekening
- seal-brown: zwart-bruin of bruin over hele lichaam met weinig tot geen onderscheidt van zwarte aftekeningen.

A+ (wildtype, dominant) highly restricted black points such as those seen in Przewalski's horses.
A (mutation, 2o dominant) restricted black points, responsible for standard bay.
At (mutation, 3o dominant) poorly restricted black points, responsible for seal brown.
a (mutation, recessive) unrestricted black points, uniformly black coat.

The A and At alleles can be identified by DNA test.[1] To be seal brown, a horse must have at least one copy of the functional MC1R gene (E/E or E/Ee) and must have one of the following genotypes at the Agouti locus: At/At or At/a.

Bay horses also possess at least one copy of the functional MC1R gene (E/E or E/Ee) but will possess one of the following genotypes at the Agouti locus: A/A, A/At, or A/a. While they may possess one copy of the At allele, its effects are not visible when a copy of the dominant Agouti allele is present.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:32

Oke, dan zou mijn merrie ook seal brown kunnen zijn? Qua kleur precies hetzelfde als het veulen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:58

Enige manier om 100% zeker te zijn, want je kan absoluut niet op 'kleur' afgaan in dit geval, is om DNA te testen bij die ene labo.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:04

Mijn hemel,is dat echt hetzelfde veulen? Wat een enorm kleurverschil zeg,echte toverbal :D Kan je verder niet helpen,in kleuren ben ik echt niet thuis.

Wel een leuk veulen om te zien,mooi type! :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:27

Ik ga een update neerzetten :j

in de OP staan 2 foto's, enkele dagen oud en op 2 maanden leeftijd. Ze ging van grijzig/vaal bruin met bruin naar gitzwart met bruin.

Eind september, op 7 maanden leeftijd:

Afbeelding

slechte foto, maar ik had even niets waar ze niet verstopt stond achter een ander :') 1 jaar oud, een beetje een mix tussen grijzig zwart en grijzig donkerbruin, de hele kleur is een beetje "off", maar hier is wel de scheiding op haar voorbenen te zien:

Afbeelding

Eind maart, 1 jaar en 1 maand oud... Duidelijk is te zien dat het bruine (dat nu meer bruin is ineens vergeleken met een maand eerder? ) opnieuw plaats maakt voor zwart... Overigens zijn de bruine haren grotendeels donker maar met een lichte punt, het zwart is overwegend écht zwart (vergeleken met donkerbruine haren en zwarte haren uit staart en manen). ik heb die zwarte haren dit keer uit haar hals geplukt.

Afbeelding

Ik ga nog DNA-materiaal opsturen voor een kleurtestje <<) maar ik vond het leuk om deze toverbal nog even te delen met jullie ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:33

ow, vergeet ik weer... haar vacht is grijs bij de wortel, dan donker en bij het bruine deel dan weer licht op de punt.

als ik haar dus nu zou scheren, dan zou ze grijs zijn :j :') schimmels... :n

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:13

Hierbij een update ;)

Gg AA Ee <- bruin als basiskleur dus en zeer onwaarschijnlijk dat ze dan sealbrown zou zijn aangezien ze 2x agouti heeft :) Dus is ze in principe gewoon een donkerbruine die gaat schimmelen ;)