Ervaring met western of australian stock zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marry22

Ervaring met western of australian stock zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:07

Het eeuwig terugkerende probleem bij haflingers: het vinden van een geschikt zadel.
Ik ben momenteel bezig met het kopen van een eigen haflinger maar krijg er geen zadel bij. Ze is 1.51 uiteraard weinig schoft en lekker breed/grof gebouwd. Ik heb de meeste topics doorgelezen en zie vooral deze terugkomen:
-thorowgood
-wintec
-massimo
-boomloos

Ik ga m'n haf compleet natuurlijk houden en zoek dus een zadel waar ik lekker mee buiten kan rijden. Mijn eigen interesse gaat voornamelijk uit naar een westernzadel of australian stock, hebben jullie hier ervaring mee?
Een westernzadel is vaak wel wat aan de lange kant, maar zijn er ook modellen (of die erop lijken) die wat korter zijn? Zodat ze niet gaan liggen klapperen of schuiven? En zijn ze er ook in kunstof aangezien ze vaak nogal aan de zware kant zijn? Australian stock hoor ik aan de ene kant dat ze gebruikt worden op tinkers (breed) terwijl er aan de andere kant gezegt wordt dat ze ontwikkeld zijn voor ranke veedrijf paarden.
Wie heeft hier ervaring mee? Of juist geen ervaring om een bepaalde reden?
En waar zijn ze eventueel verkrijgbaar?
alvast bedankt!

ChefsSpecial

Re: Ervaring met western of australian stock zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:11

Als je een roundskirt westernzadel koopt zijn ze vaak een stuk korter.
Evt. met equiflex boom, werkt vaak prima bij korte, rondgeribte paarden.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Arthur's in Vorstenbosch, die hebben vaak prima zadels liggen!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:12

Op mijn niet echt slanke tinker heb ik een westernzadel liggen en dat bevalt prima. Ik maak met haar lange buitenritten en haar rug heeft daar geen problemen mee gelukkig.
Nou het ik het ook wel laten aanmeten door Evelien van eurohorse. Die heeft er een goede kijk op.
Ze komt aan huis, neemt met een mal de maat van de rug en zoekt daar een zadel bij. Heeft ze het niet 2e-hands dan kan ze het eventueel ook op maat laten maken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:17

Ik heb op mijn korte ronde maflinger een boomloos roundskirt westernzadel van het bekende merk Bob Marshall (BM). Helemaal goed. Als je voor een goed en vooral ook goed passend westernzadel wilt gaan kijken zijn Arthur's in Vorstenbosch en Evelien van Eurohorse inderdaad aanraders.

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:21

Oke super, bedankt voor de tips, rond welke prijsklasse moet ik ongeveer denken bij de zadels die jullie noemen? zowel nieuwe als tweedehands?

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:33

oef ik heb net even op die 2 websites gekeken, zijn nog wel aan de prijzige kant, wil eigenlijk voor 500-700€ wel klaar zijn. Als ik eenmaal werkende ben dan ga ik daar wel eens voor sparen, belangrijkste nu is dat ie goed ligt tenslotte, dan maar een iets lagere mooiheidsgraad

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:43

Tsja, als je een goed zadel wil, ben je toch al gauw 700 à 800 euro kwijt (voor een tweedehands) maar dan weet je wel zeker dat je kwaliteit hebt en qua pasvorm goed ligt....
Hou er rekening mee dat qua pasvorm een westernzadel héél anders is dan een dressuur of vzh zadel en dat jet best door een kenner kunt laten passen!

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:49

ja ik wil ook een zadelpasser laten komen

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:44

Die van mij was nieuw (op maat gemaakt!) rond de 1200 euro. Maar dat is een prijs van 6 jaar geleden.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:54

Mijn tweedehands westernzadel van eurohorse was tussen de 1300-1400 euro vorig jaar aangeschaft.