Niet hengstig worden van hengstig spuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

Niet hengstig worden van hengstig spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 17:34

hoihoi,
ik heb een merrie van 7 vorig jaar heb ik der een aantal keren proberen te dekken maar toen was ze niet zo hengstig dus was moeilijk in te schatten wanneer we naar de hengst moesten. Ze is toen 2 keer gedekt, alleen na 5 weken werd ze weer hengstig nu heel erg en dat is ze ook constant geweest (ook in de winter). ik heb der laten opvoelen in april en toen naar de hengst gebracht 1ste keer liet ze niet toe , op donderdag, op zaterdag was ze al minder hengstig (leek ze) , we zijn toch gegaan en jahoor ze was gedekt, op maandag zijn we weer terug gegaan en toen wou ze er niks meer van hebben. Ze is toen niet meer hengstig geworden, ook niet beetje niks gewoon, want we hebben der goed in de gaten gehouden. En we hebben hengst lopen en aan hem kun je het ook wel merken als er 1 hengstig is. na 4 en halve week gescand en de dierenarts zegt er zit niks op. Nou oke , wel raar dat ze niet hengstig word maar dus maar afwachten. Na 2 maandfen nog geen 1 keer hengstig geweest, dus ik de da bellen en ik vroeg hoe kan het dat mijn merrie na het dekken nie meer hengstig word, ze zeggen geen idee , oplosing hengstig spuiten. Dus ik heb der vorige week dinsdag hengstig gespoten, op donderdag ging ze al beetje gillen naar de ruinen maar nog absoluut niet hengstig. We hebben der zaterdag gebracht naar de hengst, en ik dacht nu word ze wel hengstig. Maar vanaf zondag al moest ze echt maar dan ook echt niks meer van de hengst weten en nu nog steeds niet. Dus is ze niet hengstig geworden van de spuit, ze is er alleen paar dagen heel aventoe klein beetje drukker van geweest, maar meer niet. Weet iemand hoe dit kan? misschien da niet goed gescant ? of word ze als ze drachtig is wel hengstig van een spuit? kan iemand mij hiermee helpen?

zaralover

Re: Niet hengstig worden van hengstig spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 17:52

please iemand???

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:53

Zou je niet eens gaan kijken of het geen oorzaak heeft waardoor ze niet hengstig wordt ??

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:54

tsja, jij bent ook niet bij elke mensturatie het zelfde :+
kwestie van goed opvoelen en scannen en vooral veel geduld

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:08

Wat ik mij afvraag in deze: is de merrie nagekeken/ opgevoeld/ gescand voordat ze hengstig gespoten werd? En wat is daar dan uitgekomen?

Misschien kun je eens overleggen met je dierenarts hierover? Die kan denk ik meer zien dan wij vanachter een computer kunnen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:57

Krijgt de merrie wel een eisprong of verschrompeld het eitje voor de ovulatie?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:01

ja aan die dierenarts heb ik niet zoveel vertrouwen meer , want nu heb ik al zovaak nagevraagd en de 1 zegt dit en de andere dat. Ze leggen mij niet uit wat ik moet doen terwijl ik der na vraag, ze zegge alleen hengstig spuiten, dus ik wist niet dat ik vooraf moest scannen of opvoelen. Terwijl ik wel vraag wat ik moet doen aan de dierenarts. en als ik der dan laat scannen word ik nog niet veel wijzer en ook niet met opvoelen, terwijl ik er wel na vraag geven ze geen uitleg. En dan heb ik toch allemaal verschillende dierenartsen gehad (zelfde praktijk). Dus ik hoopte dat iemand hier wist hoe het zat. Want de dierenarts verteld niks zinnigs. Met scannen zeiden ze wel dat alles in orde was en ze zo drachtig kon worden, maar hengstig word ze niet. Dus ik snap der niks meer van, en de dierenarts maakt me nog meer in de war.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:03

Neonlight schreef:
Krijgt de merrie wel een eisprong of verschrompeld het eitje voor de ovulatie?

ja dat weet ik dus niet, dus had wel een ei. maar met opvoelen zei die dat die al ver in hengstigheid zat maar ze was het pas net, misschien komt het daardoor dat het leek? want 2 dagen later liet ze zich wel dekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:39

Laat eens een DA komen die scant ipv opvoelt.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:00

Neonlight schreef:
Laat eens een DA komen die scant ipv opvoelt.

paar maanden geleden heb ik der laten opvoelen maar maand terug ongeveer gescant, en hij zei dat het er goed uit zag allemaal.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:55

mijn vraag is eigelijk , kan ze dragend zijn (geweest) waardoor ze nu niet reageerd op die spuit? want dan heeft de da een vette fout gemaakt dus, want dan komt het er nu af.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:52

dat zou kunnen, maar dan heeft degene die gescant heeft niet echt zich ingezet voor je.
wij hebben het op stal 1x gehad, dat het niet gezien was.. paar dagen later kwam DA terug hij wilde het nog eens proberen, bleek de scan niet optimaal dus dat hij weer gemaakt was nog eens gescant en wel drachtig

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 09:40

ja maarja dan is het nu dus dood door de spuit :( dus ik ga toch nog even verhaal halen bij de da hoe het nu allemaal zit want er klopt niks van wat ze zeggen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:14

Als je op het verkeerde moment in de cyclus hengstig spuit, dan wordt de merrie niet hengstig. 10 dagen na de eisprong kun je pas weer hengstig spuiten, in die 10 dagen vanaf de eisprong zit je gewoon te vroeg en reageerd ze niet (deze merrie's ovuleren wel maar tonen niet hengstig omdat de baarmoeder niet optimaal hengstig wordt). Dit kun je voorkomen door te scannen voor je spuit. Als de merrie langdurig helemaal geen activiteit heeft op de eierstokken en daardoor niet hengstig wordt, dan moet je vaak 2x spuiten om de hengstigheid weer op gang te brengen. Ook dat is goed te bepalen met scannen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 16:03

ShamalArabs schreef:
Als je op het verkeerde moment in de cyclus hengstig spuit, dan wordt de merrie niet hengstig. 10 dagen na de eisprong kun je pas weer hengstig spuiten, in die 10 dagen vanaf de eisprong zit je gewoon te vroeg en reageerd ze niet (deze merrie's ovuleren wel maar tonen niet hengstig omdat de baarmoeder niet optimaal hengstig wordt). Dit kun je voorkomen door te scannen voor je spuit. Als de merrie langdurig helemaal geen activiteit heeft op de eierstokken en daardoor niet hengstig wordt, dan moet je vaak 2x spuiten om de hengstigheid weer op gang te brengen. Ook dat is goed te bepalen met scannen.

oke heel erg bedankt!! ik ga het volgend jaar maar weer proberen maar dan wel natuurlijk en niet laten spuiten. Ze gaat dan gewoon 3 weekjes naar de hengst. Zodat we altijd goed zitten en ze de hele hengstigheid ook daar is. En wie weet gebeurd er nu wel wat in de wei , want ze staat met een hengstje van 15 maanden nu. :P maar dan moet het wel op gang komen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 16:05

ik vind het wel erg jammer dat de da niet gewoon heeft gezegd dat ik der eerst moest scannen van wegen dat hengstig zijn en niet zien en 10 dagen niet pakt enzo. Want ik heb duidelijk gevraagd wat moet ik doen en ze zeggen mij alleen hengstig spuiten. |(

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:14

Ik heb miujn merrie vorig jaar ook gewoon hengstig gespoten zonder te scannen. op het hengsten station zijden ze dat ze niet hengstig werd en kreeg ik haar broodmager thuis na 6 weken. Toen hebben we zelf een hengst gekocht, onze merrie dus hengstig gespoten, 5 dagen later werd ze voor het eerst gedekt en nu loopt er een mooi veulen naast. De ene reageerd wel op zo´n spuit en de ander inderdaad niet. hopelijk lukt het volgend jaar wel bij je merrie.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:24

monnikenburg schreef:
Ik heb miujn merrie vorig jaar ook gewoon hengstig gespoten zonder te scannen. op het hengsten station zijden ze dat ze niet hengstig werd en kreeg ik haar broodmager thuis na 6 weken. Toen hebben we zelf een hengst gekocht, onze merrie dus hengstig gespoten, 5 dagen later werd ze voor het eerst gedekt en nu loopt er een mooi veulen naast. De ene reageerd wel op zo´n spuit en de ander inderdaad niet. hopelijk lukt het volgend jaar wel bij je merrie.

ja inderdaad, al vind ik der hier hengstiger overkomen als dat ze bij de hengst was. of ze begint het nu te worden. Ze staat nu bij een jaarling hengst, dus kan nog altijd (al is hij absoluut niet een echte hengst en heeft ook totaal geen kuren, mja misschien als er een echt hengstige merrie bij staat dat dat ook anders is, maar bij zijn moeder doet die in iederen geval niks) maar volgend jaar maar weer terug naar die hengst, maar dan gewoon wat langer, ik hoef me geen zorgen te maken dat ze dun is of slecht verzorgd word, want woensdag toen ik der op ging halen. Wouw ze zelfs niet meer mee, ze had daar dikke vrienden gemaakt met de merrie's daar :P.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:03

Pas maar op dat die jaarlinghengst haar tyoch niet dekt hoor want hij is al vruchtbaar. Gelukkig dat ze zo goed voor haar hebben gezorgd, de mijne was niet alleen meer dan 60 kilo afgevallen, ze was ook nog stokkreupel van de mok. ze heeft gewoon 6 weken niets te freten gehad daar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:07

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:20

ja ik weet het nu staat de hengst alleen bij de merrie die ik heb geprobeerd te dekken, de moeder staat er nu niet bij. Maar die 2 kunnen altijd heel leuk spelen daarom stonden ze bij elkaar, want de moeder is ook nog erg jong dus heel speels. ( ik heb haar nooit gedekt, ik heb haar zo gekocht, maar ik vind het eigelijk niet kunnen onder de 4 a 5 jaar al te laten dekken, maar zei had een paar dagen voor ze 3 was als een veulen gekregen). Maar ze spelen wel lekker en dat vind ik wel belangerijk voor een jong beest dat ze lekker kunnen spelen met andere paarden.

Gelukkig is die man waar ik heb heen bracht heel goed voor zijn paarden, en de mijne zijn altijd toch wel aan de dikke kant dus als ze iets afvallen vind ik dan ook niet erg maar je moet geen ribben gaan zien ofzo. maar ik weet zeker dat dat ook niet als als ik der langer daar stal.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:23

kohtje schreef:
http://www.diergeneesmiddelen.com/puur_brons dit hielp hier bij teven die slecht loops werden erg goed.

dat is misschien wel iets, en altijd handig omdat het voor honden en paarden is. Mijn hondje is ook niet loops geworden, en der net zo oude zusje wel (wonen gewoon samen, en normaal loopt dat dan gelijk) dus stel ze word het niet kan ik dat ook nog bij die hond gebruiken. maar ik houd het eerst maar bij me merrie:P

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:58

Tsja de leeftijd om te dekken is denk ik paard afhankelijk. ik heb mijn merrie gedekt toen ze 2,5 was. erg vroeg in principe maar ze was er zo klaar voor. nu hebben we 2 veulens lopen die 10 dagen in leeftijd schillen. dus das ook wel weer leuk.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:58

ja inderdaad dat is erg leuk voor de veulens kunen ze lekker samen spelen. Mijn merrie was er nog niet klaar voor , nu 15 maanden later is ze pas echt weer op goed gewicht. Ze was namelijk ook al erg zwak toen ik haar kocht en zat vol met wormen, en was nog lang niet uitgegroeid, jammer genoeg nu dus wel en is ze eigelijk net te klein gebleven. Ze is wel een hele lieve en goede moeder, ze is niet extreem beschermend maar als ze hem iets deden of wilde doen natuurlijk wel. Maar heb wel altijd alles kunnen toen, en heb hem ook moeilijk af kunnen spenen omdat ze het altijd na hoelang ook niet gezeien en appart nog steeds gewoon toeliet te drinken. Maar kwa conditie vond ik het echt te vroeg voor haar. mijn merrie die ik nu dan wilde dekken is 7 en die is er ook echt wel klaar voor. Heel gauw speelt zij een moeder rol als er bijv progelijk een veulentje beland in onze wei van de buren. Of over andere jonge paarden, die ze eigelijk niet eens kent. Dus dat zal echt wel goed komen.

maar ik vind met 2,5 dekken ook nog wel te doen maar zei had met 2,5 al een veulen. Dus dan zijn ze echt nog zo iel als ze gedekt worden echt nog veulen. Mijn merrie krijgt ook nu pas een beetje volwassen hoofd en bouw. Dus daar zit inderdaad wel verschil in en ligt aan het paard hoe of wat.

is op je plaatje dat jullie hengst? wel echt een prachtig beest !!!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:30

Mijn merrie was echt een knoepert op 2,5 jaar. Ik heb dit seizoen een 3 jarige merrie hier gehad die gedekt moest worden maar die was er dus absoluut niet aan toe. Toch moest en zou ze door de eigenaar gedekt worden dus dat hebben we gedaan maar niet drachtig uiteraard. Dat snap je niet he, wacht dan een jaar.

Ja dat is onze Bryn Storm, op de foto 23 jaar jong haha