Veulen buiten laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zdqf

Veulen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:13

Ik heb mijn veulen ( 14 april ) pas gespeent( 30 juli ) , ik weet dit is vroeg (volges vele TE vroeg ),
als je daar commentaar op geeft , daar heb ik een ander bericht van ...

mijn veulen is zeer rustig op de weide waar ze staat met een ruin van 14 jaar , ze volgt hem op de voet en ze zijn dilkke maatjes geworden . maar een wei verder op heb ik nog twee andere ruinen staan . mijn veulen staat niet graag op stal , dus bij deze mijn vraag ,
zou ik mijn veulen zowel overdag als 's nachts buiten laten?
of zou ik haar gewoon op stal zetten .
ik was er over aan het nadenken ze 2 weken samen met deze ruin op de weide te laten staan , en ze daarna weer geleidelijk aan 's nachts weer op stal te zetten ( mijn veulen kan zo lastig worden op stal dat ze over de poort wil springen ... )

Nogmaals , ik weet dat ik mijn veulen te vroeg heb gespeent .

marionblo

Re: Veulen buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:43

Waarom zou je haar op stal willen zetten?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:04

Zelfde vraag, waarom zou je haar binnen willen zetten? En op stal heb je haar dan alleen staan of ook samen met je ruin?
3.5 maand is inderdaad vroeg om een veulen te spenen. Had je daar een reden voor? Iedereen heeft andere meningen over afspenen, ik vind dat je het per situatie moet bekijken. Mijn ruin is afgespeend toen hij precies 4 maanden was ( dus twee weken later als die van jou) dit was ook erg vroeg, maar de merrie moest ontzettend inleveren op het veulen, werd mager ondanks goed bijvoeren. mijn veulen was erg zelfstandig verder, stond samen met mijn merrie en zijn moeder vanaf 8 weken en hij liep daar tussenin ergens of stond ook wel regelmatig 100m verderop in de wei. Hij dronk goed en at ook voldoende hooi + brokken. Heb hem afgespeend en bij mijn merrie gezet, heeft daar ook nog even mee in de stal gestaan en daarna in de stal ernaast ( kon wel zien/ruiken) snachts en overdag samen buiten. Met 7 maanden is hij samen komen te staan met een leeftijdsgenootje in een loopstal. Paard is sociaal naar mens en dier en heeft er nooit een probleem bij gehad zo vroeg afgespeend te zijn, is ook niet ingevallen zoals sommige veulens wel doen bij afspenen ( ook vaak als ze wel ouder zijn ) doordat hij van begin af aan regelmatig bij zijn moeder was weggeweest en mijn merrie ook al kon heeft hij geen moment onrust gehad, hij vond het prima zolang er maar een ander paard in zicht was zodat hij niet helemaal alleen was op stal.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:46

ik zou haar graag binnen zetten omdat ik het haar zo snel mogelijk wil leren , dat ze rustig is op stal omdat ze in de winter de nachten ook zal moeten doorbrengen op stal , en ik nu de tijd heb om aan de wei te zijn en vanaf september ik weer naar school moet , dus ook niet de hele tijd aanwezig kan zijn .
ik heb 1 grote stal waar twee volwasse paarden in kunnen , maar daar is de poort met van tralies , een halve poort , waar ze dus nog over kunnen kijken , maar ik heb bang dat ze daar met haar benen in terrecht gaat komen .

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:30

ikzou haar niet helemaal alleen op stal zetten, als je persé je veulen nu al op stal wilt wennen zou ik er wel een ander paard naast zetten zodat ze niet helemaal alleen is.
beter kan je gewoon wachten tot alle paarden 'savonds naar binnen gaan, dan heeft ze haar maatjes om zich heen en zal alles veel soepeller lopen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:01

Ik zou het veulen buiten laten met de ruin en pas s nachts binnen doen als er ook andere paarden naar binnen gaan. Door het nu steeds bij de andere paarden weg te halen en s nachts alleen op te sluiten zal het de stal waarschijnlijk eerder als niet fijn gaan zien dan wanneer ze er niet alleen is.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:05

Helemaal eens met de post van Nicole288.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:43

Ook ik ben het eens met de post van Nicole288

Wanneer je het veulen met andere paarden samen binnen zet zal het dit al snel als normaal beschouwen. Wanneer je echter een veulen uit zijn kudde haalt ( in dit geval je ruin) haal je haar uit de veilige vertrouwde omgeving en moet ze haar kudde achterlaten wat bij mening volwassen paard die op stal staat al een hoop stress veroorzaakt laat staan bij een veulen die nog geen stal gewend is.
Ik zou haar lekker buiten laten, alleen maar goed voor de groei en ze heeft in de winter nog genoeg tijd om aan een stal te wennen.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:12

Bedankt voor jullie reacties :D ik heb mijn veulen deze nacht buiten laten staan met de ruin en ze was super vandaag , een zacht karakter :D thx !

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:29

Je hebt het er niet bijgezet in je OP, maar ik vraag me af of er speelkameraadjes zijn voor het veulen en zo ja waarom zet je die dan niet samen met je veulen op stal?

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:18

ik heb geen speelkameraadjes , enkel drie volwasse ruinen , waarbij ze nu 24/7 mee op de weide staat , ze doet het super nu , nu wordt ze stilletjes aan samen gezet met nog een andere ruin die een hogere rang in de groep heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:40

Misschien samen met die ene ruin zetten...?
Maar het is sowieso altijd beter om ze tot hun 3e jaar buiten te laten staan.
Voor de hardheid en weerstand...

Renee85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:56

Prima, als hij het nu goed doet... lekker buiten laten staan!