Een Shire ..is dat wel handig....zo`n gentle giant????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Een Shire ..is dat wel handig....zo`n gentle giant????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 01:29

Ik overweeg al een tijdje de aanschaf van een Shire....maar is dat wel handig.....een normale trailer,past ie niet in ....een gewone box,ook niet.....graag ervaringen van Shire eigenaren ,want het lijkt me echt wel wat, zo`n gentle giant.....

friesiszwart

Re: Een Shire ..is dat wel handig....zo`n gentle giant????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:53

Ook een hoefsmid zal moeilijk te vinden etc etc. daarom gaat mijn voorkeur uit naar een paard van ca 1.65 mtr.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:56

Neem eens contact op met Dapper hier op bokt. Zij heeft er 11 lopen. Ze kan je vast wat meer informatie geven over dit soort ´problemen´

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:56

wij hadden een paardenvrachtauto voor onze shire van +-1.90
pastte hij prima in.

ja kan hem bijvoorbeeld in een merriebox zetten, genoeg ruimte (meestal 4*6mtr)
en een hoefsmit zou je kunnen bellen en informeren, wij hadden er een en die smolt ze zelf.. ging ook prima

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:04

Vriendin heeft een Shire, van 176. Zij hebben een oude B-vrachtwagentje waar hij goed in past.
Tegenwoordig kan je trailers extra hoog kopen, wellicht een mogelijkheid?
En hij staat in een box van 4x4,5m op een pensionstal stuk moeilijker te vinden.
De paarden op betreffende stal staan van 9 tot 20 op de wei en alleen 's nachts op stal.
Winter van ong. 10 tot 17 uur. Ze is erg tevreden over haar smid, doet meerdere shire's.
Wat voor stallingsmogelijkheden heb je of zit je aan te denken?
Inderdaad iets meer werk om iets geschiktst te vinden (welicht een wei huren met stal?) ,
maar zeker wel mogelijk. Zij staat aan bos gestald en gaat veel naar buiten. Paard is een ontzettende
knuffelkont, koel in het hoofd en rustig van karakter.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:07

Vriendin van mij haar vriend heeft er ook 1tje.
Ze hebben een ifor walliams trailer gekocht...past hij ook makkelijk in.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:11

schijnt dat veel pensionhouders niet graag shires en ook al belgen willen hebben omdat ze zo ontzettend veel hooi eten. Dus ik denk dat je daar ook goed overleg over moet plegen als je hem/haar ergens gaat stallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:14

Bluppie schreef:
schijnt dat veel pensionhouders niet graag shires en ook al belgen willen hebben omdat ze zo ontzettend veel hooi eten. Dus ik denk dat je daar ook goed overleg over moet plegen als je hem/haar ergens gaat stallen

:') daar heb ik echt nooit van gehoord.. Dat compenseerd weer met de kleine pony's toch zeg ik dan maar

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:53

Ik ben al 5 jaar in het bezit van een shire, maar heb nog nooit problemen gehad. Sta inmiddels op de 4e pensionstal, maar nooit problemen gehad met stalling. (Ook wel veel geluk gehad met grote boxen) Hij staat nu 24/7 buiten, dus sowieso geen stallingsproblemen.

Ook met hoefsmeden nog nooit een probleem gehad, nog nooit een weigering meegemaakt.

De meeste dingen past hij ook gewoon, zoals halsters en hoofdstellen, zadel, dekens (maat 205 tot 215)..

Je hebt alleen altijd een trapje nodig :P

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:34

ze zijn gaaf he die joekels :D ik ken 1 iemand die er 1 heeft, die vind het vooral lastig om goed passende hoofdstellen en zadels te vinden en peesbeschermers, en niet iedere hoefsmid wil haar paard doen ivm zwaarte van de benen en grootte van de hoeven geloof ik. Ze heeft ook 1 keer extra bij moeten betalen op een stal ivm de hoeveelheden voer die er in dat (opgroeiende) paard gingen. Nu heeft ze hem thuis staan (met een shetlander in dezelfde kleuren :') en alles zelf op maat kunnen maken. Haar paard is bijna 1.90m en ze is er dol op maar zegt zelf dat een maatje kleiner ook prima was geweest en ws ook wat handiger :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:42

Verzorg een prachtige 190 hoge ruin ( zie foto,s in profiel)
Staat op een fokkery/melkerij, hebben dit jaar super leuke veulens en een prachtige 2 jarige ruin te koop. Die een grote belooft te worden.
Het enige probleem wat ik ondervind is erop stappen, hij staat niet 100% stil bij een stoel haha
Het zijn vriendelijke paarden.

Maar wat bedoel je eigelijk met "het lijkt me wel wat"'.
In welk opzicht lijkt je het wat

Op 17 sept is er een Putten een Shire keuring ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 23:19

Esmeralda schreef:
Verzorg een prachtige 190 hoge ruin ( zie foto,s in profiel)
Staat op een fokkery/melkerij, hebben dit jaar super leuke veulens en een prachtige 2 jarige ruin te koop. Die een grote belooft te worden.
Het enige probleem wat ik ondervind is erop stappen, hij staat niet 100% stil bij een stoel haha
Het zijn vriendelijke paarden.

Maar wat bedoel je eigelijk met "het lijkt me wel wat"'.
In welk opzicht lijkt je het wat

Op 17 sept is er een Putten een Shire keuring ;)

Ik zeg het lijkt me echtwel wat.....papagroom is bijna 2meter,en 105kg.....ben geen 25 meer en houdt van betrouwbare paarden....bv Friezen ,maar ook Belgen....vandaar.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:43

PB naar je toe papagroom :D

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:47

Bluppie schreef:

Nou ik hoor vaak dat het eerder om de bodem van de bak gaat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:52

Stalling is inderdaad niet makkelijk te vinden. Een stalwand (van degelijke stallen) duwen ze er zonder moeite uit. Beetje jeuk, beetje schuren en de stal ligt uit zijn voegen :P
Ik heb een belg van 1.87m dus beetje vergelijkbaar.

Er zijn veel hoefsmeden die tegenwoordig een hoefstal hebben dus dat moet geen probleem volgen. Maar hou er wel rekening mee dat alles duurder is.
Tuigage is moeilijk te vinden en duurder. Rondom beslaan in deze omgeving is € 140,- Een "gewone" stal in pension passen ze niet in en is niet stevig genoeg. etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:56

in de meeste trailers passen ze wel, daar hebben wij nog nooit problemen mee gehad.
bij ons staan ze in een oude koeienstal als schuilstal, met deuropening van amper 2 m.
ze bukken gewoon om binnen te komen :D
halsters en hoofdstellen passen ze gewoon de XL versies, anders zijn er ook genoeg koudbloed hoofdstellen te vinden.
peesbeschermers is een andere zaak, daar moet er klittenband tussen gezet worden.
dekens past de 215 meestal ook wel.
en overal is er wel een hoefsmid (ik heb er zo al 3 in men telefoon staan :D ) met hoefstal, dus dat is ook geen probleem :)
Wij hebben er trouwens nog twee te koop, en beleerde merrie van 5, beleerd voor de koets en ohz, en een tweejarige ruin.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:07

Quote verkl**t, dus dan maar even zo..

Vergis je alsjeblieft niet in het karakter van bv een Belg. Ze zien er zo lompig en goedzakkerig uit, maar op velen zit een gigantische kop en is het geen kwestie van opstappen en rondhobbelen..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:19

_rosita_ schreef:
Quote verkl**t, dus dan maar even zo..

Vergis je alsjeblieft niet in het karakter van bv een Belg. Ze zien er zo lompig en goedzakkerig uit, maar op velen zit een gigantische kop en is het geen kwestie van opstappen en rondhobbelen..

is dat niet met alle paarden zo?

hij ziet er zo schattig uit, kijk hem eens kijken, oww het ras kenmerk is lief, aanhankelijk, kinderpony
tot je erop stap, dan verandere is draken en ander gespuis

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:30

Shires,geweldig maar hier in de omgeving dubbele stalhuur.Mij schrikt vnml arthroseproblematiek af,vaak begint dat te spelen vanaf een jaar of tien. Ben gevallen voor de boulonnais,die bewegen ook wat makkelijker(weet niet wat je er mee wil).Alle andere zaken zoals extra kosten voor het op maat maken van dingen als tuig,dekens etc spelen ook voor een bovenmaatse KWPNer.
http://www.chevaux-de-trait.eu/boulonnais/frs/3/

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:44

Wat raar die dubbele stalhuur.....ik heb een paard van 1.84 en daar spelen sommige dingen ook, ja hij eet wat meer dan die pony die verderop staat en nee een box van 3x3 is niet groot genoeg. De trailer is hoog en lang maar verder, mwah ik vind het wel meevallen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:39

Duhelo schreef:
in de meeste trailers passen ze wel, daar hebben wij nog nooit problemen mee gehad.

Passen zal het wel ja, maar het zal toch een trailer moeten zijn met verstevigde bodem.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:46

Dat ligt aan het gewicht, als je een tweepaards gebruikt om je joekel te vervoeren, red je dat makkelijk!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:06

daffodil schreef:
Dat ligt aan het gewicht, als je een tweepaards gebruikt om je joekel te vervoeren, red je dat makkelijk!

Nou, ik red dat niet hoor.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:45

Maar een tweepaards heeft toch al gauw een laadvermogen van zo'n 1200/1300 kilo? Weegt zo'n dier meer dan? Mijn paard is 1.84 en weegt ergens om en nabij de 700 kilo, dat zou betekenen dat zo'n dier bijna het dubbele is.....

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:08

Het probleem is natuurlijk wel dat het gewicht bij twee paarden verdeeld wordt over 8 hoeven... Puntbelasting is lager