Veulen spenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zdqf

Veulen spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:34

Hallo ,
ik heb sinds zaterdag ( 30 juli 2011 ) mijn friese merrieveulen gespeent
ze is geboren op 14 april 2011 ,
ik heb haar van de merrie weggehaald zonder dat ik haar er echt op heb voorbereid omdat ik niet de optie had om haar geleidelijk aan van
de merrie af te halen .
de eerste dag ging het verschrikkelijk ze hinnikte veel en steigerde in haar stal
( we hebbe een stalpoort bestaand uit twee luike boven en onder )
dan hebbe we haar op zondag in een kleine wei gezet samen met een ruin van 14 waar ze nu heel goed mee kan opschieten,
vandaag (maandag) heeft ze heel de dag buiten gestaan samen met deze ruin , ze was zeer rustig, je zou zeggen dat ze haar hele leven op die weide stond .
toen ik haar vanavond op stal zette , ging ze perfect naar binnen , ik had enkel het onderste luik ( poort) dicht gedaan omdat ik haar voeder nog in haar eetbak moest doen , maar de andere paarden stonden nog buiten ,
het veulen begon zo hard te flippen dat ze tege de stalpoort opsteigerde , met als gevolg dat ze met haar voorbenen over de poort hing , na een paar pogingen heb ik haar terug met haar vier voeten op de grond kunnen zetten . een buurjongen die ook met paarden werkt had als advies gegeven een stroomdraad voor het bovenste luik te hange , zodat ik het bovenste luik kan open laten ( anders moet ze altijd in het donker staan ) maar daar schrikt ze al niet meer van , en ze steekt haar hoofd gewoon tussen de drade in .
ik moet dus altijd de luiken dicht doen aangezien mijn andere paarde 's nachts ook buiten blijven , en ze nog wilder wordt als ze hen ziet.
heeft iemand nog wat tips , want het zou zonden zijn dat ze later een trauma of een probleemstelling heeft vanwege dit probleem
laat je mening hier achter . ( liefst als je zelf ook ervaring hebt met veulens )

troi

Re: Veulen spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:36

Tja, het is vrij logisch dat je veulen flipt als ze alleen staat. Ik zou altijd een ander paard, bij voorkeur een leeftijdsgenoot erbij zetten. Veel beter voor haar ontwikkeling. Een eenvoudig oplossing is een shet merrie veulen erbij te kopen (nog goedkoop ook), die kunnen dan ook samen op stal. Geeft veel rust en tevens opvoeding aan de kleine.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:42

troi schreef:
Tja, het is vrij logisch dat je veulen flipt als ze alleen staat. Ik zou altijd een ander paard, bij voorkeur een leeftijdsgenoot erbij zetten. Veel beter voor haar ontwikkeling. Een eenvoudig oplossing is een shet merrie veulen erbij te kopen (nog goedkoop ook), die kunnen dan ook samen op stal. Geeft veel rust en tevens opvoeding aan de kleine.

Dat zou idd een oplossing zijn , maar we hebben niet de optie om nog een ander paard bij te kopen ( veulen )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:45

Waarom bied je niet een gratis plekje aan voor een klein merrieveulen? Heb jij de voordelen voor jouw merrie maar niet de nadelen van de aanschafkosten. Ze eten toch niet veel dus dat zijn de kosten niet. Ik zou het je echt afraden om een veulen zonder leeftijdsgenoten te laten opgroeien..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:49

Kan het veulen met de ruin niet gewoon buiten blijven?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:52

Waarom haal je het veulen er nu al af. Hij is nog niet eens 4 maanden oud. En ze moeten toch wel minimaal 4 maanden oud zijn voordat je ze bij elkaar weghaald. En tussen 14 april en 30 juli zit volgens mij nog geen 4 maanden.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:56

Ik heb het veulen er nu vanaf gehaald , omdat het veulen de merrie leeg zoog . ik weet 100 dagen is vroeg , maar dat hangt ook van het veulen af , mijn veulen kan zelfstandig eten ( krachtvoer en hooi ) .

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:57

Allereerst, waarom is ze er zo jong (3,5 maand) vanaf gehaald?

Wij halen altijd de merrie weg (samen met een shet) en laten het veulen in de kudde.
Het veulen helemaal afzonderen levert inderdaad veel paniek op, terwijl dat niet nodig is. Laat het veulen lekker bij de ruin staan, ook 's nachts, dat kan geen kwaad en geeft vooral rust.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:57

3 en halve maand en dan al afspenen? VEEL TE VROEG!!

Staat ze nu helemaal alleen? Ook niet verstandig. Zet haar met een ander paard samen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:59

Ik vroeg me ook al af. Waarom in godsnaam na 3,5 maanden er al af. Kan je dan geen oplossingen voor de merrie zoeken waardoor zij zich beter houdt terwijl het veulen nogsteeds drinkt?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:00

Dan nog laten wij ze totdat ze 4 maanden oud zijn bij hun moeder. En zorgen er voor dat moeders genoeg te eten heeft. Wij hebben hier een merrie die dan wel 7 kilo krachtvoer krijgt. En onbeperkt kuil bijgevoerd 's nachts als ze op stal staan. Buiten komen die dan in een volle weide.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:02

Gossie is wel erg jong.. mijne is ook van 14 april, maar die blijft nog bij mams..
Vind dit echt wel heel erg jong hoor.

Is het geen optie om haar gewoon 24/7 voorlopig bij die ruin te laten staan? Dus niet op stal zetten?
Dan heeft ze een vriendje, steun en toeverlaat en gezelschap.
Van constant bij je mams, naar eenzame opsluiting in een stal is best grote stap en zo te lezen deed ze het
met hem als gezelschap stuk beter.

Als ik hier de merrie meeneem en het veulen in de wei laat met haar ooms (2 volwassen ruinen) kijkt ze niet op of om.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:05

VVDD > KS

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:37

Als ik het dus goed begrijp heb je het veulen ineens van de merrie afgehaald? Dus niet geleidelijk gespeend (moeder bijv. rijden of longeren en veulen in de wei laten staan of op stal)?

Ik ga met de rest mee mbt het zoeken van een maatje voor je veulen! Ook ga ik mee met de meningen dat je ze wel erg vroeg gespeend hebt, ik heb ooit ook een merrie gehad met een hengstveulen die haar helemaal leegzoog. Dat veulen is geleidelijk aan gespeend (veulen met zijn zus (1 jaar ouder) op de wei, merrie op stal en in training), daarna de merrie weer terug de wei op en na 5 dagen keek het veulen niet meer om naar zijn moeder en drinken deed hij ook al bijna niet meer. De merrie zelf voerde ik echt veel bij en bij 5 maanden is toen dat veulen eraf gegaan.

Nu heb ik een merrie (de zus waarbij mijn vorige veulen gestaan heeft) die ook een veulen aan de voet heeft lopen, dit veulen is iets jonger dan de jouwe MAAR ik moet er nog niet aan denken hem nu al te spenen.... Is hij nog VEEL te jong voor!

Dat je veulen al zelfstandig is, is mooi meegenomen MAAR ze leren nog zo ontzettend veel van hun moeders!
Mijn veulen zal ook wel eerder gespeend gaan worden dan andere veulens maar dat is dan niet omdat ik vind dat hij zelfstandig genoeg is of omdat de merrie schraal aan het worden is maar omdat hij chronisch aan de diarree is en dat alleen over gaat als hij gespeend word.