[TI] watvoor haardracht is hip voor westerntinkers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Finnean

watvoor haardracht is hip voor westerntinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:51

Is het de bedoeling om allemaal losse vlechtjes te maken bij een westerntinker of is een hengstenvlecht ook hip?

snowdon

Re: watvoor haardracht is hip voor westerntinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:13

Ik vind bij lange manen losse vlechten dan wel mooi staan :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:25

Is het voor wedstrijden?
Dan is het juist de bedoeling dat het plaatje er zo rustig mogelijk eruit ziet. Dus manen in een hengstenvlecht bijvoorbeeld.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:35

Ik vind het allebei mooi.
Wedstrijden zijn nog niet echt aan de orde :D maar ben net overgestapt van Engels op western en wil 'm 'n beetje pimpen.
En wat doen jullie met de voorpluk? Ik deed er laatst voor de grap ook een vlechtje in maar dat stond ineens zo iel..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:41

doe gewoon wat je zelf leuk vind :) ongeacht of je engels of western rijdt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:13

Voor de mooi vind ik los altijd het mooist :j Maar dat is vaak zo lastig met de teugels, zeker met neckreining, dus een hengstenvlecht is praktischer.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:46

Voor de horsemanship, trail en pleasurewedstrijden willen ze liefst de manen niet "langer" zien dan een handbreedte. Als je de manen wil houden, moet je een hengstenvlecht maken, bij erg dikke manen kan je er twee leggen. Nadruk ligt op de rust bij ruiter en paard, het verzorgd eruit zien gecombineerd met showy tack en kleding, dus niet aankomen met half uitgezakte hengstenvlechten en flodderkleding en vieze tack. Voor de stevigheid kun je een draad meevlechten in de hengstenvlecht. Voorpluk telt daarin ook mee, die "mag" ook niet los.. Bij reining mogen de manen wel lang/los., daar ligt de nadruk op de patterns. Ruiter en paard zien er meestal wat soberder uit in de reining.

Verder heb ik ze altijd gewoon met een paar dikke vlechten lopen, ook de voorpluk blijft niet los. Zeker niet bij mn hengstje, want die eet zn manen op, heb zijn voorpluk en de eerste vlecht van zn manenkam daarom het onderste deel ook omgeslagen. Is lekker makkelijk, de teugels raken niet verstrengeld en het scheelt een hoop kammen.. Het eerste deel van Boyan zijn manen zitten ook in een hengstenvlecht, maar dan richting zijn oren, omdat ze erg ver over zijn rug doorgaan. Zo schuren ze niet af onder je pad.

Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:44

Een western paard wordt tijdens de proof niet beoordeelt op zijn manen.
Paard en ruiter worden beoordeelt op de samen werking.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:50

Alle wedstrijdpaarden lopen hier toch echt met gekortwiekte manen Henk :-) alleen de twee reiners hebben lange manen.. En de pleasure/trail Tink, maar die heeft een hengstenvlecht op wedstrijd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:03

Ben het er niet mee eens.
Western is geen dressuur met korte manen.
Heb ergens nog wel foto's, maar geen zin erin om die op te zoeken.

Heb al diverse malen echte "Tinkers" mee zien showen in de diverse diciplines.
En die werden echt niet beoordeelt op de manen.
Nee, ze werden beoordeelt op de prestatie van paard en ruiter, of aan de hand.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:12

Ik ben het er ook niet mee eens, voor mij is er niks mooiers dan een losse bos lange manen, maar nadat diverse stalgenoten minder punten kregen Bij gelijke prestaties of een mondelinge mededeling omdat hun pleasurepaard lange losse manen had en in de ogen van de jury dus minder "verzorgd" waren, hebben ze toch de schaar erin gezet..

Een pleasure paard wordt ook veoordeeld op beauty.. Is niet de hoofdmoot van de beoordeling, maar telt wel degelijk mee, het kan echt wel de doorslag geven als twee combinaties evengoed hebben gespresteerd. Degene die er dan net wat netter, verzorgder, opvallender (positief) uitziet zal dan toch een plaatsje hoger eindigen..

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:37

dankjulliewel voor jullie antwoorden, ik wist niet dat er ook verschil zat tussen de haardracht in de verschillende disciplines, interessant.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:46

Voor halter telt wel degelijk de coiffure mee! (hals hoort ook bij bouw) En ook voor bv de pleasure kan het invloed hebben. De jury beoordeeld de gangen van het paard en een bos meeswingende manen kan dat oordeel beinvloeden.
Het hoort er verzorgd uit te zien (net als in de dressuur), een hengstenvlecht is doorgaan verzorgd genoeg.

Wat hip is weet ik niet.. ik ga mijn eigen gangetje