Dekenvraag voor een shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Dekenvraag voor een shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:12

Omdat ik mijn shetlander Floor helaas niet drachtig gekregen heb dit jaar gaat ze volledig de sport in dus komend najaar wil ik haar ook gaan scheren maar nu komt mijn vraag welke dekendikte heb ik voor haar nodig en wanneer beginnen met dekens? (Overdag loopt zij buiten en 's nachts staat ze op stal) Ik heb haar nog nooit geschoren maar omdat ze nu officieel wedstrijden loopt en 5 á 6x per week getraint wordt (wij hebben intussen zelf een binnenbak dus van de winter kan er ook doorgetraint worden) en zij altijd na 10 minuten al zeiknat is van het zweet wil ik haar dit jaar wel scheren.
Haar benen wil ik niet scheren maar voor de rest wel.

Siepie

Re: Dekenvraag voor een shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:32

Ligt aan het weer en wanneer je haar scheert. Als ze geschoren is doe ik ze als het onder de achttien graden is een deken op. In de winter zou ik wel een 400 grams deken op doen en als het echt heel erg koud is nog een onderdeken opdoen. Ligt ook aan je pony hoe snel die het koud of warm heeft.

lieke547

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:47

dan moet je haar wel in de zomer scheren. En onder de 18 graden een deken op. Ze staat nachts op stal dus hoeft er geen onder dekken op!! Je zei ook dat ze heel erg snel zweet dan kan je ook een uit rij dekken op doen en met haar blijven stappen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:58

Staat ze in de winter ook buiten? Dan moet je sowieso een goed waterdichte deken hebben. En minimaal 400 grams (en eventueel met hals). Voor op stal is 200/300 wel voldoende, eventueel als het erg koud is een onderdekentje eronder. Maar eigenlijk verschilt het per pony, de een heeft het eerder warm als de ander. Ik heb er ook 1 kou kleum tussen zitten, die moet dan natuurlijk iets dikker in de dekens als een pony die het bv snel warm heeft. Gewoon even in de gaten houden dus, vaak even voelen, beessie moet niet klam of heel warm voelen, maar ook niet steenkoud.

En wanneer je scheert, ligt er ook een beetje aan... ik scheer die van mij meestal begin oktober. Maar als je eerder scheert (begin september oid), omdat ze al een dikkere vacht hebben, zul je waarschijnlijk 2 x moeten scheren (dus ergens halverwege de winter weer).

Bij equimatch.nl hebben ze hele fijne winterdekens met hals in kleine maatjes. Verder vind ik Bucas en Horseware dekens ook heel fijn, en die hebben ze ook wel in kleine maatjes (bij de paardendrogist of paardenwinkel.be of bijzonderepaarden.nl)

Hopelijk kun je hier iets mee :)

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:54

wij hadden voor de shet een normale winterdeken 150 grams en daarover voor buiten een iets gevoerde regendeken.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:58

Als je dr zou gaan scheren zo ik zeker wel 300 grams op doen.