[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Zoë doods bang voor koeien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 09:24

Als Zoë en ik ons wekelijke uitje doen komen we geregeld koeien tegen.
Nu is Zoë echt doods bang voor die beesjes.
ze ziet ze van verre al staan en ja als ze dan ook nog naar naar de slootskant toelopen ojeeeeeeeeeeeeeeee!!!!
ik blijft ten aller tijde rustig maar Zoë niet.
Ze wil het liefst er keihard vandoor vliegen
mag van mij niet en zet haar gewoon rustig stil(probeer het teminste)
met zelf langzaam te praten.
had de teugels iets aangenomen zodat ze niet kon omdraaien . ging ze keihard achteruit lopen en af en toe omhoog van voor en achter.
ik dacht we blijfen hier staan ook al zal het eeuwen duren maar je zal er langs.
koeien werden rustig maar zoë niet.
ze is er wel langs gegaan maar niet zien hoe.
ze nam natuurlijk de buitenste berm en zo dicht mogelijk langs slootskant. brrrrrrrrr
toen had ik wel even van aaaiiiii
heb neit lopen strekken en haar rustig haar pad laten zoeken maar ben wel van mening dit kan zo niet.
Zoë en ik rijden overigs altijd alleen en geeft nergens meer om alleen die rare beesjes.
met een ander paard is ze ook doodsbang.

Nu heb ik contact via bokt gehad met iemand die koeienaai dagen organiseert en
Zoë en ik gaan daar komende maand keer heen zodat ze misschien over haar angst heen komt.

hebben meer tinkers dit want hoor wel van sommige dat er best veel tinkers bang zijn voor koeien maar waarom???

eline10

Re: Zoë doods bang voor koeien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:26

mijn pony vindt koeien juist heel erg leuk.
ze staat er ook mee in het land en ze ziet ze als een soort van paarden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:30

Veel paarden hebben moeite met koeien. Ik heb me laten vertellen dat dat komt door de lucht (ahum: stank :) ) van de koeien.
Mijn tink was er als de dood voor. Als ik koeien tegen kwam zette ik Janus stil, en liet hem net zo lang kijken totdat ie wat ontspande. Dan gingen we stappen. Dit ging goed totdat we de koeien gepasseerd waren, en dan ging Janus altijd even rennen.

De beste remedie: op een koeienopfok bedrijf gaan staan met je paard. Koeienangst is nu helemaal over, alhoewel Janus het maar vreemde beesten blijft vinden.

Ik denk dat zo'n koeienaaidag wel goed is om te oefenen.
Verder, als je de mogelijkheid hebt, met een koe-vast ander paard mee naar buiten?

Succes ermee!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:08

Haha, nog iemand met een koeien probleem.............Nou mijn probleem is niet zo groot als TS maar mijn tinker vind het ook wel rare beesten en moet ten allen tijde zien waar ze zijn

Ik lig echt iedere keer in een deuk als die van mij helemaal krom loopt in de bak omdat de koeien 2m van de bak af staan. Hij vond eerst de koeien eng toen ze een heel eind verder op stonden. Na een tijdje geen aandacht aan besteden werd dit steeds beter tot hij uiteindelijk niet bang meer was. Nu wordt de wei naast de bak ook weer gebruikt door de koeien en dan komen ze vrolijk kijken als er mensen aan het rijden zijn.

Gevolg is dat mijn tinker graag (waar hij ook in de bak is) de koeien in de gaten wilt houden. Het ziet er hilarisch uit, en ik vermoed dat vanzelf wel weer over gaat. Hij vindt nieuwe dingen altijd erg eng en na verloop van tijd komt het altijd wel goed. Het is alleen voor mij de taak rustig te blijven en er geen aandacht aan te besteden dan valt uiteindelijk wel het kwartje bij hem dat ik de koeien niet eng vind.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:16

Ga juist aan de hand koeien opzoeken en je tinker in de buurt laten grazen. Dus eerst niet onder het zadel.
Ik denk dat het handiger is om juist niet stil te staan, beter is het om compleet te negeren. Je kunt beter oefeningen/ aan werk zetten. Desnoods in draf er langs. Ga niet op moment dat hij het spannend vindt ook nog teugels strakker houden, daarmee bevestig je de angst.
Mijn tinker is helemaal niet bang voor koeien, het is niet tinker gerelateerd hoor ;-) mijn andere paard (een Welsh) is juist erg bang. Dat wordt steeds beter, omdat ik juist de koeien op zoek en hem daar lekker aan de hand laat grazen, totdat hij helemaal kalm is.

Je kunt je tinker ook uit logeren doen bij de boer ;-) tussen de koeien.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 31-07-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:16

Mijn pony vond het vroeger geweldig! Ik woonde op een boerderij dus mijn pony stond gewoon bij huis en we gingen regelmatig in de zomer de koeien ophalen uit het land voor mn vader. Geweldig vond ze dat! Misschien dus een aantal keer bij boerderijen langs gaan. Went vanzelf.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:19

Zo'n koeienaaidag is natuurlijk ook prima, als ze eenmaal maar ontdekken dat het ook gewoon 'soort gevlekte tinkerkoeien' :D zijn dan is het klaar.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:33

Ik zou inderdaad zo veel mogelijk het paard aan de hand laten wennen, en als het mogelijk is gewoon een boerderij langs gaan.

Mijn paard vind koeien trouwens helemaal niet eng, maar die is ook op een boerderij geboren. Wij halen zelfs de koeien uit de wei:P.
Schapen vind ze dan wel weer eng, maar dat ik ook al minder geworden, omdat ik er vaak langs ben gereden. Dus ik zou zeggen, zo veel mogelijk laten zien, dan raakt je paard er vanzelf aan gewend.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 10:55

aan de hand werken lukt gewoon niet buiten het erf want ze is zo bang dat ze er gelijk vandoor vliegt en hoe ik haar echt niet
ik heb gisteren in het land geoefend en staan 3 vleeskoeien aan andere kant en wasook niet te houden.
ik rij altijd met losse teugel maar wil niet dat ze omdraaid op asvalt en er gigantisch vandoor vliegt daarom moest ik haar wel wat opnemen.
toen is ze inderdaad daarna vol gas erlangs geschoten en laat haar dan wel gaan hoor zit niet te trekken.
ik blijf ten aller tijde rustig maar zei si echts doodsbang
dus wil voor beide ons veiligheid haar naar makkinga brengen hopen dat ze niet over de hekken springt want ze is in alle staten.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:05

Mijn paard werd ook helemaal hysterisch van koeien (en van ezels, schapen,...). Hele scenes om er gewoon langs te gaan, en als de koeien dan kwamen aanlopen was zij wég, verkeer of geen verkeer... }>

Nu sta ik al anderhalf jaar bij een koeienboer-pensionstal. Koeien zijn nu helemaal niet meer eng. Ik laat haar op stal soms neuzen met een koe, en op wandeling zijn er ook geen problemen meer. Ze hebben ook een ezel op onze stal, dus ook dat probleem is opgelost.
Daarvoor speciaal van stal veranderen is natuurlijk te gek maar kan je haar niet ergens op de wei zetten naast koeien oid?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:07

onze tinker×pinto kruizing die slaapt het liefst in de koeiepoep(ja echt waar).
en ze vind het ook echt leuk als ze bij de koeien in de wei mag staan

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:08

in Makkinga kun je cowcutting doen. Koeiendrijven dus. Lijkt eng maar helpt wel. Wij hebben daar een clinic gehad en ze gaan daar heel rustig te werk. Eerst naast je paard lopen en dat kan soms lang duren dan er op en aan het eind zul je zien dat ze meer durft. Bij ons was er ook 1 die het zelfde probleem had. Heeft de clinic gevolgt en nu kan ze een stuk rustiger (niet meer steigeren of bokken of draaien) er langs. Het wordt gegeven op de AOK ranch. Is maar een idee je weet nooit.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:09

ze heeft land naast koeien.
loop er nu daaglijks langs maar geen vordering
ze gaat wel eten maar zodra ze bewegen is ze weg.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 31-07-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:09

Indi vond ze eerst ook doodeng, tot ze in een wei stond vanuit waar ze aan de overkant van de weg de koeien kon zien staan en lopen. Nu vind ze ze super leuk! :P

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:11

daar heb ik al contact mee en gaat zoe heen.
ze zullen daar zien wat ze voor me kunnen doen.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:11

Mijn tinker is ook als de dood voor koeien. Waarschijnlijk nooit in zijn jonge jaren koeien tegen gekomen. Soms kom ik er wel langs uiteindelijk soms echt niet. Die van mij is 16 dus ik laat het voor wat het is. Ben wel eens wezen oefenen bij een nep koe maar net zo eng. Samen met een ander paard gaat wel beter en een bekende route wil ook nog wel eens helpen. Als we naar het bos gingen kreeg ik hem er meestal met veel moeite langs. Andere route kon ik het wel vergeten. Denk dat je het beste bij een boer kan gaan oefenen. :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:12

zoe heeft inderaad in haar opfok tijd geen koeien gezien.
dit is haar eerste zomer dat ze die beesjes ziet.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:16

Dribbelkont schreef:
ze heeft land naast koeien.
loop er nu daaglijks langs maar geen vordering
ze gaat wel eten maar zodra ze bewegen is ze weg.

Als je gaat voeren, leg dan het voer aan de omheining vlakbij de koeien. Het is een tinker. Op den duur overwint de drang naar eten elke angst :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:21

Mijn tinker vind koeien ook niet alles, vroeger was ze er ook echt bang voor (en dat is ook echt het enigste wat ze eng vond). En dat terwijl ze jaren naast koeien heeft gestaan. :+ Nu is ze niet bang mee voor, maar als ze ineenkeer gaan rennen of naar d'r toe rennen moet ze toch wel even kijken. :')

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:35

zal maandag bellen voor trailer en dan afspraak maken
ze is echt super braaf buiten voor 1 die 2,5 maand onder zadel is maar koeien oeiiiiiiiii
brommers,tracktor,schiellers,boten, niks is eng.
hoop dat dit wel wat rustiger wordt
ze hoeft van mj de koeien niet leuk te vinden maar nomaal langs kunnen lopen vindt ik toch wel prettig.
ben rugpatient en heb nu weer last van mijn rug dus veel van deze grappen is ook niet goed voor mij helaas.
maar we gaan ons best doen zoe op haar gemak te stellen bij koeien

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:37

Heb EXACT hetzelfde met mijn Bwp, hij zit een koe op 200m afstand, stijgert en maakt terwijl een keertwending naar de andere kant en dan springt die gewoon letterlijk in galop. Vreselijk.
Heb dus bij een boer gevraagt of ik tegen betaling mijn paard elke dag enkele uren bij zijn koeien of naast zijn koeien mag zetten.

Hopelijk helpt het :-D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:39

Het komt wel goed hoor Dribbelkont, echt waar! Ben heel erg benieuwd hoe het koeiensnuffelen bevalt ;-)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:44

ja ik blijf rustig hoor maar vindt wel dat ik stappen moet ondernemen
straks liggen we onderuit op straat en wil i voorkomen
en makkinga ligt maar 35 km van ons vandaan .
ik hou jullie wel op de hoogte

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:47

ik had ook een koeien probleem mijn merrie werd helemaal gek en sloeg echt op hol
blazen en zo als een gek.
nu heeft onze boer waar wij staan 2 koeien laten komen om zijn graskanten waar de paarden niet grazen af te laten grazen door die koeien.
De eerste dag was echt feest op stal whahaha maar na een week was alles rustig en hebben ze die koeien samen gezet bij de paarden en sindsdien is mijn merrie niet meer bang ervoor :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:59

Om dit probleem de wereld uit te helpen, zul je toch een koeienaaidag in moeten lassen.

Paarden zijn van nature niet bang als dingen van ze afgaan. Dus een paard dat bang is voor een tractor, kun je het beste in een gecontroleerde omgeving achter een tractor aan laten lopen die bij ze vandaan rijdt. Eerst in stap, dan in draf, misschien later in galop. Hij moet het gevoel krijgen dat het ding voor hem vlucht, en er geen reden is voor hem op bij dat enge ding (zoals een tractor oid) vandaan te willen.

Bij een koeienaaidag doe je in principe precies hetzelfde. Met een aantal koeien in de bak, leer je het paard op de koeien af te gaan, en de koeien kiezen ervoor om plaats te maken voor dat paard. Dat schept vertrouwen en leert hem dat er niets is om bang voor te zijn.

Een kudde koeien die in een weiland nieuwsgierig en dan het liefst in volle galop naar het hek of het randje van de sloot komt, is voor een paard heel intimiderend. Een paard reageert in drie fases: freeze, flight, fight.
Door je paard stil te zetten, zorg jij in principe al voor de eerst fase: freeze. Volgende reactie is dan dat hij vluchten wil. Probeer dat patroon te doorbreken, las een koeienaaidag in. De OAK ranch biedt deze regelmatig aan, en als je hier op bokt gaat zoeken, kom je vast nog wel foto's tegen.

En als jij iemand hebt die koeien of kalveren heeft, en je de gelegenheid biedt om met deze koeien of kalveren in een rijbak te gaan oefenen zoals op onderstaand filmpje, dan is het probleem snel genoeg uit de wereld.

http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

Parelli op Troubadour op dag 2 na de aankoop. Hij heeft het paard op het evenement RTTH (Road to the Horse) zadelmak gemaakt. Dit is dag 3 na zadelmak maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-07-11 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt