arabische hengst voor quarab merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

arabische hengst voor quarab merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:43

Hoi,

Ik overweeg om mijn Quarab merrie Stella Cruz volgend jaar te laten dekken.
Ze is vos, 1m56. Haar moeder is half arabisch, vader een paint, ze is dus nog een kwart arabisch. Vandaar dat ik een arabier wil, om percentage arabisch bloed weer naar boven te halen. Het moet een zuivere arabier zijn, of een quarab, aangezien ik het veulen ook wil inschrijven in het quarab stamboek.

Ik zou wel graag een zwart veulen of een schimmel hebben, maar dat maakt minder uit. Ik zoek vooral naar een hengst met een mooie knik in de neus, en goede ruime gangen. En natuurlijk een goed karakter, Stella zelf is heel rustig, maar op vreemd terein kan ze nogal onzeker zijn. Ze heeft qua exterieur niet veel arabisch, behalve dan grote neusgaten. Stella heeft ook een behoorlijk stevig paar billen gekregen van haar vader ;)

Morgen zal ik proberen er nog een foto van haar bij te zetten.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:28

Eens een kijkje nemen bij de Kossack Stud is misschien een goed begin ;-)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:54

Ik was aan het denken aan Sidi ibn Mustafa, het is een mooie hengst en hij heeft wel een goede stamboom.. Iemand ervaring met deze hengst?

petraaken

Re: arabische hengst voor quarab merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:09

Voor een legozertje moet je mijns inziens bij Lobeke ox zijn. die staat bij Jan Calis.

chrispoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:40

Of kijk op marktplaats klingt raar maar er zijn best veel arabierse hengsten ter dekking maar ligt er aan wat je veel noemt.

groetjes christina

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:02

neron is ook een leuke hengst weet alleen niet zeker of hij nou arab is maar hij geeft pittige veulens die het erg goed doen in de sport vooral in de cross

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:59

Melissa_K schreef:
neron is ook een leuke hengst weet alleen niet zeker of hij nou arab is maar hij geeft pittige veulens die het erg goed doen in de sport vooral in de cross

Neron is al jaren dood!

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:01

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:58

michellevd12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:45

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:47

Bazargan of Prismen zijn ook mooie hengsten met een goed karakter!
Verder kun je idd prima bij Arabian Fantasie terecht. Maar dan wordt het moeilijk kiezen want daar staan véél mooie, lieve hengsten.. :P

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:20

Zoals al eerder gezegd; Bas Safari. Ik heb zelf een inmiddels 3 jarige ruin van hem staan uit een NRPS merrie (zie voor foto's m'n profiel) Het is een verschrikkelijk lief en leergierig paard. Ik beleef een hoop plezier aan hem. Bas Safari geeft alleen bruine en zwarte veulens, zelfs over een schimmel of vos kleurige merrie. Daarnaast staat Safari er om bekend dat hij zijn goede en koele karakter doorgeeft aan zijn kinderen. Mijn jonge paard loopt zeer ruim met kracht en afdruk en is een echte gummyball. Als ik een merrie zou hebben waar Bas Safari een mooie aanvulling op zou kunnen zijn zou ik geen moment twijfelen ;).

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:35

Bas Safari is inderdaad ook een mooie hengst! :) toevallig enig idee hoe groot hij is? Ik kon het niet direct vinden..

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:19

Zijn stokmaat is 1,58m. Lekker aan de maat dus ;) .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:43

Suzanne_18 schreef:
Bas Safari geeft alleen bruine en zwarte veulens, zelfs over een schimmel of vos kleurige merrie.

Hoewel het eigenlijk niet echt aan de orde is aangezien TS een vos heeft, kan ik het toch niet laten om hier even op te reageren. Wat je schrijft klopt namelijk niet. Als je een schimmel kruist met een zwarte heb je namelijk altijd 50% of zelfs 100% kans op een schimmel, afhankelijk van of de schimmel heterozygoot of homozygoot schimmel is. Het zou wel zo kunnen zijn dat je met deze hengst nooit een vos fokt (maar of dat zo is weet ik niet).

@TS: Wat wil je later met het veulen doen? Wat zijn de sterke en zwakke punten van je merrie? In welk opzicht denk je dat een Arabische Volbloed je merrie kan verbeteren? De informatie die je nu geeft is eigenlijk te summier om een goed onderbouwd antwoord te geven. Wat je nu dan ook krijgt is dat iedereen haar eigen favoriete hengst noemt en daar ben je volgens mij niet echt mee geholpen. De hengsten die hier tot nu toe voorbij komen vind ik in elk geval niet heel bijzonder als ik eerlijk ben.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:13

Ik heb zelf al geprobeert om de 'sterke en minder sterke punten' van mijn merrie te achterhalen, maar dat vind ik eigenlijk niet makkelijk om van een objectief punt te doen.
Ze heeft wel erg goede gangen, vooral draf en galop, en daar wil ik in ieder geval met de hengst niet op inleveren.
Met het veulen zou ik later vooral graag recreatief rijden, maar ik zou toch ook graag nog de mogelijkheid hebben om dressuur te rijden.
Verder wil ik echt geen heethoofd, en dat is toch wel een punt van verbetering. Hoe rustiger hoe liever ;)
Ik zal straks anders eens een foto zetten, maar nu doet de pc raar en lukt het dus niet.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:32

goeroe schreef:
Suzanne_18 schreef:
Bas Safari geeft alleen bruine en zwarte veulens, zelfs over een schimmel of vos kleurige merrie.

Hoewel het eigenlijk niet echt aan de orde is aangezien TS een vos heeft, kan ik het toch niet laten om hier even op te reageren. Wat je schrijft klopt namelijk niet. Als je een schimmel kruist met een zwarte heb je namelijk altijd 50% of zelfs 100% kans op een schimmel, afhankelijk van of de schimmel heterozygoot of homozygoot schimmel is. Het zou wel zo kunnen zijn dat je met deze hengst nooit een vos fokt (maar of dat zo is weet ik niet).

Bas Safari geeft geen vos kleurige veulens idd. Over schimmel is hij tot nu toe altijd dominant geweest. Volgens de hengstenhouder heeft hij tot op heden enkel nog bruine en zwarte veulens gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:34

Staat G. Basgier nog ter dekking? Die is zwart!

Edit: helaas met pensioen, per ingang van dit jaar. Jammer, vind het een hele mooie hengst.

http://www.sibasni.nl/basgier.html

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:45

Cassidy: ja ik had hem gezien en vond hem ook erg aanspreken, helaas net te laat dus.. Maar Bas Safari is daar toch een zoon van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:47

Met die naam zou je het denken ja. (Edit: is idd een zoon van G.Basgier http://www.sibasni.nl/nakomelingen.htm)
Ik zou toch stiekum even polsen of er niet een uitzondering gemaakt kon worden en je merrie alsnog door Basgier gedekt kan worden. Of er moet een medische reden achter zitten dat de hengst met pensioen is...maar dat weet je snel genoeg als je vraagt. Waarom voor een zoon gaan als je de vader kunt krijgen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:07

Het zaad is niet goed genoeg meer, wel jammer! (hoorde het via via) maar ja, het overkomt de beste(hengsten)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:16

Heb je mischien een foto van je paard.
Als de hengst dish heeft wil niet altijd zeggen dat het wordt doorgegeven.

Wat voor type veulen wil je er uit fokken.
Een wat rankere of bijv iets wat naar de zoals men dat noemt 'sport:" neigt

Mischien kom je dan in een bepaald type arabier te recht en vallen andere types af.

Spaanse arabieren zijn overhet algmeen barok gebouwden hebben in de beweging wat knie aktie.
Russische arabieren kunnen veel type hebben maar zijn ook wat robuuster als ik het goed omschrijf
Egyptenaren zijn vaak gestroomlijnder

Als mensen aanvulligen hebben :+ dit is een beetje mijn beschrijving:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:06

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 15:35

Ik vind egyptische arabieren echt heel mooi, maar misschien is een andere wel beter voor haar.
Ik heb net (eindelijk) een paar foto's van haar kunnen uploaden, dit is men Stella dus
;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto is van toen ik voor de eerste keer op haar reed, proefrit. Ik weet dat mijn houding enzo niet goed zijn, maar daar dus geen commentaar op aub ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:27

Suzanne_18 schreef:
Bas Safari geeft geen vos kleurige veulens idd. Over schimmel is hij tot nu toe altijd dominant geweest. Volgens de hengstenhouder heeft hij tot op heden enkel nog bruine en zwarte veulens gegeven.

Het gen voor schimmel is juist dominant, wat wil zeggen dat een paard met dat gen altijd zal gaan schimmelen. Als Bas Safari geen schimmel nakomelingen heeft gegeven dan heeft dat niets met de 'dominante' zwartheid van de hengst te maken maar alles met de merries die het gen voor schimmel niet hebben doorgegeven. Dat neemt niet weg dat het best kan kloppen dat al zijn veulens bruin en zwart zijn. Echter, zet je deze hengst op een homozygoot schimmelmerrie, dan wordt het veulen een schimmel, daar is geen ontkomen aan.

@TS: Eigenlijk ben ik het niet met je eens. Ik vind je merrie juist vrij veel Arabische trekken hebben in verhouding tot haar percentage Arabisch bloed. Daarnaast lijkt ze op jouw foto's naar mijn mening helemaal niet zulke goede gangen te hebben, erg kort juist. Ik zou hier zelf denk ik geen AV op zetten, maar ik weet ook niet zo goed wat dan wel. Om eerlijk te zijn zou ik er denk ik niet mee fokken. Een leuk recreatiepaardje kun je goedkoper kopen dan zelf fokken en dan weet je beter wat je krijgt. Wat willen ze graag zien bij het Quarab stamboek? Misschien dat dat dan iets is om rekening mee te houden. :)