Andalusiër met een te zwaar bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

Andalusiër met een te zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:32

Ik heb een tijdje voor een Andalusiër moeten zorgen terwijl de eigenaar op vakantie was. Ik mocht er ook mee rijden. Het eerste wat
me opviel is dat die in de mond verschillende wondjes had en ook witte plekken, ik denk dat dit littekens zijn en begon me al vragen te stellen bij het bit...Ik wou met dit paard dan gewoon eens een rustige wandeling doen. Hij wordt inderdaad gereden met een zwaar bit met ketting en ik had ook het idee dat het zadel te klein was aan zijn schoft...Nu ik erop en in het begin ging alles goed. Na een tijdje begon die enorm te vechten tegen het bit, bij het minste contact zwieren met zijn hoofd en begon die onder mij enorm te trippelen. Na een tijd vond ik dat die wat vluchtgedrag had maar werd tegengehouden door het bit en dan maar naar boven ging...Het moment dat ik afstapte was die de kalmheid zelve...ik heb zeker geen zware handen (mijn lesgeefster zegt zelfs dat ik wat strenger mag zijn met mijn handen) en probeerde hem zo los mogelijk te rijden...Naar mijn mening was die ook erg gespannen en zo kwamen we flink bezweet terug aan.

Ik vind dit toch niet normaal, Andalusiërs hebben pit maar zo vechten en vluchten? Volgende dag heb ik dan mijn zadel er op gezet dat veel meer ruimte gaf aan zijn schoft en een dubbel gebroken bitje erin. (ik heb dit niet alleen gedaan, onder toezicht) Dan ben ik hem heel los gaan rijden in de piste, eigenlijk aan lange teugel en vooral met mijn zit. Hij liep nog enorm gespannen maar het voelde al beter aan dan gisteren en hij was niet meer op de 'vlucht'. Het moment dat ik de teugels wat meer opnam begon die toch een beetje te protesteren...ik heb niet te lang gereden, want ik heb het gevoel dat dit paard ergens pijn heeft..

De eigenaar komt binnenkort terug en ik weet niet goed hoe ik dit allemaal moet vertellen zonder dat ze zich beledigd voelt? Ik had haar al eens gevraagd waarom ze geen zachter bit nam en daarop antwoorde ze dan dat die niet te houden is...

Zijn Andalusiërs niet te rijden met een 'normaal' bit en zijn ze altijd zo opgejaagd? Ik ken niet veel van Andalusiërs en vraag daarom hier de mening van kenners voor ik met de eigenaar hierover praat :)

StalNollie

Re: Andalusiër met een te zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:35

heb je wel overlegt dat je het tuig hebt aangepast en een ander bit erin hebt gedaan,
het is namelijk niet jou paard en moet dus in overleg met de eigenaar gebeuren, ook al ondervind jij iets.

ik zou er als eigenaar niet zo blij mee zijn met zo iets zonder overleg. eerst overleggen of dat jij het eens mag proberen met een simpel bitje en waarom en dan wachten op antwoord mischien heeft ze wel een reden om met zo n bit te rijden. jew eet maar nooit.

dus ik zou die mensen even smsen wat hun ervan zouden vinden als jij met ander bitje gaat proberen te rijden, en wat jij ondervind met het rijden

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:39

Ik heb het haar niet gevraagd, inderdaad. Dat had ik wel mogen doen. Ik heb haar tuig niet aangepast, gewoon mijn tuig genomen, 10 minuutjes uitgeprobeerd en terug gestopt. ik wou hem in ieder geval niet veranderen ofzo, gewoon eens zien of die ook zo gespannen was en dat het misschien aan mijn stijl van rijden lag...

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:40

Ik weet er niet veel van ,
maar heeft hij niets aan zijn tanden ofzo ? :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:41

Is het niet een heel eenkennig paard? Heb ook eens een tijd met een andalusier gereden (bitloos), en daar moest je eerst heel veel tijd in investeren voor je ook maar iets mocht doen als je er op zat. Ik geloof dat ik de 5e keer met rijden pas heel voorzichtig mijn been aan mocht leggen, en alles wat je teveel deed resulteerde in hupsen op de plaats, kleine bokjes, niet willen ontspannen... het paard gaf heel beleefd aan dat je normaal moest doen of af moest stappen :')

Maar die andalusier kende wel een heel slecht verleden voor ze bij haar huidige eigenaresse kwam. Dat zal ongetwijfeld ook hebben bijgedragen aan haar speciale gedrag met rijden. Ik heb er in ieder geval wel ontzettend veel van geleerd.

In jouw geval lijkt het me beter om het hier eens goed met de eigenaresse over te hebben. Per slot van rekening kent zij haar paard en weet zij hoe hij reageert. Ik ben het met StalNollie eens dat ik er niet zo blij mee zou zijn als iemand anders - die mijn paard mag rijden - ineens het tuigage gaat veranderen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:51

Ik zou er als eigenaar in ieder geval alles behalve blij mee zijn dat er ander tuig op het paard gebruikt is zonder te overleggen...

Hoewel het waarschijnlijk de laatste keer is dat je het paard hebt mogen verzorgen (ik zou je niet meer vragen..), zou je kunnen zeggen dat je het zelf niet fijn vind om met zo'n streng bit te rijden, omdat je bang bent te streng te zijn. Dit omdat je het idee had dat het paard de eerste keer rijden met het bit en zadel erg protesteerde. Dat je daarom je eigen spullen gebruikt hebt. (Dit verklaart het zadel natuurlijk niet...). Je kunt aangeven dat dat eigenlijk heel goed ging en dat JIJ het paard zo ook beter kon rijden.

Voor een volgende keer: overleg eerst. Het is niet jou paard, en dus ook niet aan jou om te bepalen waarmee het paard loopt, ook al is dat nog zo niet naar je zin.

Mijn eigen andalusier is trouwens helemaal geen stresskip, eerder de rust zelve :j

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:54

Daarom dat ik het maar 10 minuutjes heb gedaan en ik zal het ook niet meer doen, het is inderdaad mijn paard niet.
Ik vond het inderdaad echt niet fijn om dit paard zo te rijden met zo'n bit en zo'n knellend zadel en ik voelde mij inderdaad te streng, het paard wou precies onder mij wechtvluchten..Ik had ook een ander bit genomen omdat die zoveel wondjes en littekens had in zijn mond...Ik had niet mogen veranderen zonder te vragen maar ik dacht toen enkel aan het welzijn...

nu ik ga er geen ander tuig meer opdoen en ik ga er ook niet met zijn tuig oprijden, ik voel mij er gewoon niet goed bij. ik hou het nu gewoon bij longeren aan het halster, dan is die zo mak als een lam en kan ik ook niets fout doen.

ik heb ze er zelf al vaak mee zien rijden, heel gespannen, ook soms steigeren, trippelen,...Het kan inderdaad aan zijn karakter liggen, daarom dat ik hier eens kom vragen of dat misschien stom is om eens met de eigenaar te praten...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:03

In Spanje rijdt men met stang en op minimaal contact. Mijn crusado vindt te veel druk in zijn mond ook vreselijk en ik heb er jaren over gedaan voor ik aanleuning mocht vragen van hem. Door zijn vertrouwen in mijn handen neemt hij dat nu zelf.
Het kan dus prima dat ondanks jij van jouw instructrice hoort dat je met meer druk mag rijden, dit nog veel te veel is geweest voor dit paard.

Sluit mij verder aan bij Angela. Als ik mijn paard laat verzorgen en rijden door iemand verwacht ik niet dat die zonder mijn medeweten en toestemming ander harnachement op mijn paard legt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:05

Als je op deze manier zoiezo niet met het paard verder wilt, dan is er ook niets te verliezen voor jou, en hooguit iets voor het paard te winnen. Bespreek gewoon wat je hebt gedaan, en geef ook aan dat je er pas achteraf bij stil stond dat je het beter had kunnen overleggen, en dat het daarna niet meer is voorgekomen. Geef ook aan dat het paard bij jou fijner liep met het eenvoudige bit, en of je het misschien nog eens mag proberen met de eigenaar erbij. Als de eigenaar ziet dat het paard goed loopt op een eenvoudig bit, is daar misschien wel iets gewonnen. Zo kan je zonder de eigenaar tegen het hoofd te stoten over zijn/haar keuzes laten zien dat jou keuze ook een optie is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:07

Je kunt hooguit een suggestie doen. Reageert de eigenaar er slecht op dan er vooral emotioneel ver van wegblijven.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 12:36

ok bedankt voor die reacties, ik ga er in ieder geval geen tuig meer aan veranderen, maar ik wou jullie mening vragen omtrent het aanspreken van de eigenaar en over het gebruik van een stang en ketting bij andalusiërs.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:42

kun je eventueel de eigenaar niet opbellen en alvast overleggen, mischien is ze er wel blij mee dat je verder kijkt dan alleen maar even het rijden bijhouden voor haar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:49

als ik zou zien dat ik een paard zou moeten rijden met een duidelijk niet-passend zadel, zou ik er niet opstappen maar op andere manier mee gaan werken tijdens hun afwezigheid, maar dat terzijde ;)
Ik zou het inderdaad even vragen, maar hoe lang blijven ze nog weg?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 12:53

ze blijven niet meer lang weg, het enige wat ik nu nog doe is wat longeren. ik heb maar 2 keer op het paard gereden, waarvan 1 keer 10 minuten (met ander tuig). Mijn voornaamste taak was het paard bijvoederen, hij stond een tijd enorm mager (nu nog, maar het begint te beteren), was ontwormd, bloed in orde,...volgens de dierenarts stress. Dus ze vroeg vooral mijn hulp om het paard elke dag bij te voederen, wat te poetsen en te rijden. rijden heb ik de eerste week dus niet gedaan, ik voelde er mij niet goed bij om op een mager paard te rijden...Daarom heb ik die gewoon af en toe wat gelongeerd, toen was die enorm braaf (zelfs wat lui :) ). Deze week dacht ik dan een rustige wandeling met hem te doen wat dus anders was uitgedraaid...(er wordt regelmatig met dit paard gewandeld en daar had ik ook toestemming voor). De eigenaar blijft nog maar paar dagen weg dus nu ga ik het paard gewoon elke dag bijvoederen, eens poetsen en eens longeren. Ik ga er in ieder geval niet meer op rijden omdat ik er mij niet goe bij voel...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:06

Ik zou toch de eigenaar eens erop wijzen en vragen waarom die zoveel wondjes en littekens heeft rondom de mond en waarom ze zo gespannen is onder het zadel dat mischien het zadel niet goed meer ligt.

Ik weet uit ervaring van mijn merrie die absoluut niet te rijden is met veel druk dit niet fijn vind en gaat schudden met haar hoofd tandenknarsen en onder me uitlopen gelukkig doet ze niet meer en kan ik haar met een contact teugel op mijn zit rijden.
maar eerst moest dat kwartje bij mij ook vallen :)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:01

Afgezien van het ZADEL VERHAAL, OP EEN PAARD HOORT NU EENS MAAL NIET EEN TE KRAP OF KNELLEND ZADEL TE LIGGEN., DENK IK DAT JE TIJDELIJKE VERZORG PAARD IN sPANJE ALTIJD MET STANG EN KETTING ( EN WELLICHT OOK SERRETA IN DE NEUS RIEM, IS GEREDEN. eN DUS ALTIJD MET EIGENLIJK GEEN CONTACT. WANNEER MEN DAN MAAR HEEL EVEN DRUK OP DE TEUGEL UIT OEFENDE, MOEST ER SNEL WAT GEBEUREN, WENDEN, STOPPEN E.D.
IK VERMOED DAT DE EIGENAAR DIT SYSTEEM GEVOLGD HEEFT.

NAAR ALLE WAARSCHIJNLIJKHEID HEB JIJ WEL GEPROBEERD MET EEN CONTACT TEUGEL TE RIJDEN. vOOR HET PAARD SPRAK JE INEENS EEN TOTAAL VREEMDE TAAL, ZEG MAAR ANDER COMPUTERPROGRAMMA. DAN KUN JE HELE HEFTIGE REACTIES KRIJGEN. zEKER ALS JE OOK MET JE ZIT VOOR HEM ANDERE AANWIJZINGEN GEEFT.

NET HET GEBROKEN BITJE BEN JE ZOALS JE ZELF ZEGT, MET EEN LANG TEUGELTJE GAAN RIJDEN, DUS EIGENLIJK VRIJWEL GEEN CONTACT. tOEN GING HET DUS BETER.
wAARSCHIJNLIJK EEN GROTE MISCOMMUNICATIE TUSSEN JULLIE BEIDEN.

NATUURLIJK STAAT HET WAT NETTER, WANNEER JE EERST OVERLEGT MET DE EIGENAAR ALS JE WAT VERANDERT, MAAR DAT HEB JE AL VAAK GENOEG GEHOORD.

(had ruzie met de hoofdlettertoets(

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:08

met de stang reed ik ook met losse teugel, maar met minste contact vloog zijn hoofd in de lucht en stoppen deed die maar met moeite...Mijn teugels hebben altijd in een 'boogje' gelegen zeg maar...Ik reed hem vooral met mijn zit en de stem (eigenaar zei dat fluiten zorgt dat hem vertraagt, dit gebruikte ik en hielp wel een beetje). Nu het is inderdaad een heel andere manier van rijden en ik respecteer dat. Ik denk gewoon dat de combinatie stang en wondjes in de mond zorgde voor hevige reacties van het paard en daarom was ik over gestapt naar een zachter bitje en reed ik hetzelfde en kreeg dan minder hevige reacties en was het paard minder gespannen en vluchterig (had ook ruimer zadel op). kan goed zijn als die wondjes zijn geheeld dat die de stang heel goed kan verdragen en je er goed mee kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Vea op 30-07-11 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:11

Ik ken twee anda's; de ene wordt bitloos gereden, de andere bitloos gegrondwerkt en gewandeld (niet oud genoeg om op te rijden). Dat gaat allemaal prima, ik vind anda's niet heter of idioter dan mijn pluizige huppelpaardjes (arabier en arabier x kwpn)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:12

Het is ook best moeilijk wanneer je dit uit moet vogelen als je alleen bent en er is niemand die je nu eens ter plekke kan helpen.

je probeert gewoon je best te doen!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:14

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:18

Je kent het dier toch al voordat de eigenaar met vakantie ging? dan had je dat kunnen zeggen en als t je niet bevalt die zware bit en te kleine zadel, dan zou ik dat dier niet blijven verzorgen.

Dan mag de eigenaar zelf gaan uitzoeken en naar een ander zoeken, want ik ga niet een paard verder kapot maken met ondeugelijke zadel en bit.

Arme dier, je wilt hem helpen en dat is fijn maar helaas het is niet van jou, dus kan je eigenlijk niet veel aan doen.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:24

Tja, alleen is Furia geheel onbereden uit Spanje gekomen als 3 jarige hengst.

Ik heb hem toen ook kunnen kopen, maar gekozen voor een bereden hengst.

Later is hij via een andere handelaar bij " Madelief" terecht gekomen

Het is dus echt Madelief die hem zo heeft opgeleid, een Spanjeaard heeft hier weinig mee te maken gehad.

Het paard uit dit topic heeft vast een stevig ( spaans? ) verleden

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:37

ik wil zeker de eigenaar niet zwart maken, ik maakte me enkel wat zorgen omtrent het bit...De eigenaar bedoelt het zeker niet slecht met dit paard! Ik ben gewoon niet akkoord over het rijden met een stang en een ketting...anderen denken er anders over. Ik ga zeker de eigenaar vertellen over de wondjes en mijn vermoeden over het slecht passend zadel. Ik hoop enkel dat de eigenaar het niet verkeerd opvat :)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:38

Arabesk: prachtige foto's! ik heb veel respect voor mensen die dit kunnen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:50

Arabesk schreef:
Hier een PRE hoofdstelloos, misschien moet je dit fototopic eens aan de eigenaar sturen ;-)

[ITP] Mijn sprookjespaard Furia (PRE) - Shoot op de Veluwe

Schitterende foto's, maar waarschijnlijk weet ik de reactie al: "Met mijn paard kan dat niet, blablabla.."
Omdat het niet binnen twee weken te bereiken is ;)
(Ik kan het met mijn paarden ook nog niet, daar niet van :') maar met Zee ben ik al hard op weg).