Hoe leer ik mijn IJs aan mijn zweepje(voor tolt) wennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mysla34

Hoe leer ik mijn IJs aan mijn zweepje(voor tolt) wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:49

Hoi allemaal,
Ik heb een superlieve verzorgijs van vijf hele jaartjes oud.
Hij kan alleen nog niet tolten...
Nu maak ik ophoudingen met mijn handen en benen,maar eigenlijk moet ik volgens zijn baas ook met de zweep het ritme op zijn schouder tikken. Alleen,als ik alleen maar met de zweep over zijn schouder aai,gaat hij al in draf! Hoe leer ik hem wennen?

Mysla

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:51

Misschien kan je beter les nemen van iemand met ervaring want een paard in tölt tikken vind ik wel heel apart :+ Want er komt ook wel meer bij kijken dan hoe het jou wordt "uitgelegd".
Laatst bijgewerkt door Zamora op 29-07-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:52

Uhh, met de zweep op de schouder tikken om te tölten????

Maar goed. Je zou kunnen beginnen met op vanaf de grond het paard te aaien met je zweepje. Het lijkt er nu een beetje op dat hij denkt dat hij moet gaan rennen wanneer je hem ermee aantikt.

Mysla34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:52

Ikzelf vindt dit "tikken" ook redelijk vreemd(mijn omgeving is een en al ijslander). Mar het schijnt voor het rtme goed te zijn ofzoiets..Ik denk er inderdaad aan om een keertje les van Els va der Tas te nemen. Maar dat aaien is denk ik wel een goede oplossing. Hij denkt inderdaad dat hij zo hard mogelijk moet als ik hem een tikje geef...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:27

Gewoon rustig terug nemen als hij gaat rennen. En inderdaad eens ergens les nemen bij een fatsoenlijke trainer. Komt vast wel goed :)

Anne.

Re: Hoe leer ik mijn IJs aan mijn zweepje(voor tolt) wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:08

Les, les, les, inderdaad :j

Daarnaast kan het zijn dat een vijfjarige nog helemaal niet klaar is voor de tolt. Mijn zevenjarige heeft het ook nogniet helemaal voor de volle 100% door, maar ze gaat het wel steeds meer zelf aanbieden. Geduld is een schone zaak ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:11

Ga maar gauw les nemen, dat lijkt me in dit geval het verstandigst.
Je paardje is nog jong, en het "in" tolten dient wel goed gedaan worden, dan heb je er de meeste plezier van. Succes

Noukie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:45

Ieder paard is anders. Het gaat op gevoel. De eigenaar kan het paard waarschijnlijk het beste aanvoelen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:53

Met oog op de tolt (wel/niet) bedoel je? Of hoe het moet lukken met het zweepje?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:26

Heb je zelf ervaring met tölt? Kan je voelen of het een zuivere 4 takt is, of te lateraal, of the draverig. Kan je het verschil voelen tussen een paard wat gewoon in vierslag draf wegloopt en een paard wat echt gaat tölten?
Veel vragen, maar je kan een paard niet leren tölten als je zelf niet weet waar je naar opzoek bent.

Ik heb vele paarden ingetölt, maar met een zweepje in het ritje tikken heb ik nog nooit gedaan.

Mysla34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 20:05

Thokkadisje schreef:
Heb je zelf ervaring met tölt? Kan je voelen of het een zuivere 4 takt is, of te lateraal, of the draverig. Kan je het verschil voelen tussen een paard wat gewoon in vierslag draf wegloopt en een paard wat echt gaat tölten?
Veel vragen, maar je kan een paard niet leren tölten als je zelf niet weet waar je naar opzoek bent.

Ik heb vele paarden ingetölt, maar met een zweepje in het ritje tikken heb ik nog nooit gedaan.

Ik voel het wel,maar niet of het "zuiver" ofzoiets is. De laatste keren ging het veel beter,hij begint het al te leren. met mijn ijslanderken nis gaat het nu ook beter.,dus misschien wordt het nog iets :')

Fleygur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:45

Mmmm ja, ik weet niet waar je woont, maar les, of eens een leuk weekend bij Carla kun je veel van opsteken.
Ophoudingen en die tikjes waar je het over hebt kunnen best werken, maar als ik je zo lees, moet het best beesie ook nog ingetölt worden en of dat nu aan jou (zo te lezen eigenlijk te weinig ervaring) is...
Misschien ook is met zijn baasje overleggen?