Welke hengst voor Iglesias x Sultan merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samm

Welke hengst voor Iglesias x Sultan merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:47

Misschien volgend jaar weer een veulentje fokken :) , ben wel erg benieuwd naar jullie meningen/tips over de juiste hengstenkeuze.
De merrie heeft een super karakter en is redelijk cool, mag dus wel een hengst die wat hoger in het bloed staat.

Verder heb ik graag een hengst met een goed sterk achterbeen, aangezien mijn merrie niet al te sterk van achteren is.
En een ruim voorbeen, dat zijn de punten die ik zeker weet wat verbeterd kan worden.
Jullie hebben hier misschien meer ideeen over?

Afbeelding

Kan eventueel morgen een filmpje van haar bewegingen maken.
Ben erg benieuwd!

Meloves

Re: Welke hengst voor Iglesias x Sultan merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:56

Vivaldi? Je paard kan wel wat lengte gebruiken. Dan zou je meer kunnen kiezen voor San Remo.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:24

Vivaldi spreekt mij wel erg aan ja!

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:45

Niemand verder suggesties?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:11

Leuke merrie! heb je nog meer foto's en een linkje naar paardenfokken?

Vivaldi gaat geen sterker achterbeen geven,die heeft zelf merries nodig die dat hebben.Ik vindt het ook wel meevallen met de lengte bij je merrie,ze is mooi in verhouding.
Ook San Remo geeft geen paarden die sterker zijn van achteren over het algemeen.

Houston geeft wel een super sterk achterbeen mee,maar gaat het voorbeen niet zo verbeteren vrees ik.Ik ben benieuwd naar een bewegingsfilmpje van je merrie dan wordt duidelijker wat voor een beweging ze heeft.Als je paard een goed achterbeen heeft en gaat zitten dan wordt het voorbeen vanzelf meer spectaculair,kijk maar naar Totilas.Die achterkant is dus het belangrijkst.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:35

Vriendin heeft een Vivaldi x Belisar x Notaris, die dit jaar op de keuring 85/85 kreeg. De Belisar merrie is wel elite sport (en inmiddels preferent) maar ook geen top achterbeen zoals de meeste jazz nakomelingen.

Vivaldi vererft een krachtige en dragende draf (volgens de website van het KWPN)...

Ik zeg doen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:03

Jazz nakomelingen hebben ook geen top achterbeen,kijk maar eens goed.Vaak zijn ze behoorlijk sabelbenig wat zorgt voor optisch bedrog.Belisar fokt juist wel weer een goed achterbeen door maar nog het allerbelangrijkste: kracht! Vivaldi heeft merries nodig met genoeg kracht achter anders fok je iets heel slaps,ookal kan de techniek dan nog zo mooi zijn.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:25

Ja zegt dat een hengst met iets meer bloed mag maar ik zou er toch mee uitkijken. Sultan staat namelijk bekend om nogal eens nakomelingen met een klein hartje te geven. Ik zou dat toch maar in mijn achterhoofd houden :)

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:45

Umeo schreef:
Ja zegt dat een hengst met iets meer bloed mag maar ik zou er toch mee uitkijken. Sultan staat namelijk bekend om nogal eens nakomelingen met een klein hartje te geven. Ik zou dat toch maar in mijn achterhoofd houden :)

Hoe bedoel je dit? :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:06

misschien rubiquil of Jazz? ik heb nu een rubiquil veulen uit een Jazz X Iglesias. heel Koel veulen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:17

Wil hier nog ff op reageren... Rubiquil is Rubinstein en Iglesias is Rubinstein.
Imo dus zéker geen Rubiquil gebruiken!

Ik zou Johnson aanraden. Goed achterbeen en zeer goed voorbeengebruik.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:16

Merrie heeft voldoende massa, dus ik zeg Apache. Via UB40 een goed achterbeen, veel looplust en opwaartse beweging.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:13

Zeker geen Rubiquil, aangezien de merrie zelfs Iglesias x Sultan x Rubinstein is.

Vind het een erg mooie merrie, die iets zwaar aantoont. Ze heeft een mooie halslengte en een fijne rug erin, goede bovenlijn dus. De hals had wat mij betreft minder horizontaal mogen zijn. De schouder ligt er mooi in en is schuin, ook super dus. In mijn ogen heeft ze een tikkeltje kort voorbeen waardoor ze wat op de voorhand is gebouwd. Het voorbeen oogt iets onderstandig,het achterbeen iets sabelbenig. De merrie heeft een mooie lengte in het lijf, niet te lang maar zeker ook niet te kort.

Pluspunt;
- Mooie bovenlijn
- Mooi hoofd
- Schouder
- Kleur
- Karakter
- Lengte

Minpunt;
- Iets zwaar
- Horizontale hals
- Tikkeltje op de voorhand/kort voorbeen
- Iets onderstandig
- Sabelbenig
- Achterbeengebruik
- Ruimte

Maar wat een mooie merrie, met een paar minpuntjes. Denk dat je hier iets leuks uit kan fokken.

Ik zou je de hengst San Remo niet aanraden.
Deze hengst geeft de paarden op de voorhand gebouwd.
Daarnaast heeft hij ook niet het sterktste achterbeen.

Een rare (omdat hij van de oude stempel is) , maar mijns inziens goede hengst voor jou merrie is Havel.

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000003451

Opwaarts, slank, mooi model, misschien een tikje kort (dat kan jou merrie wel compenseren), veel ruimte, goede beweger én Grand Prix dressuur.
Succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:38

Kies bij een merrie met zoveel Rubinstein erin, een hengst met veel volbloed (= xx).
Havel zou om die reden goed passen. Uphill ook, maar zo zijn er nog heel veel hengsten te bedenken.

Deze merrie is geenszins zwaar te noemen. Ik zie een heel mooi gebouwde merrie. Hier staat een Paard. En geen soepkip ;)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:15

s0173957 schreef:
Ik zou Johnson aanraden. Goed achterbeen.

Hakkentrekken is niet mijn defenitie van een goed achterbeen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:27

zo als al wat bakkers hebben gemeld vivaldi ik zeg zelf ferro
goeie been techniek en mooie uitstraling

edith123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:39

s0173957 schreef:
Wil hier nog ff op reageren... Rubiquil is Rubinstein en Iglesias is Rubinstein.
Imo dus zéker geen Rubiquil gebruiken!

Ik zou Johnson aanraden. Goed achterbeen en zeer goed voorbeengebruik.

ik zou ook voor johnsen gaan, goed achterbeen, veel uitstraling en een goed werkwillig karakter.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:02

ik vind johnson een hele goede en mooie hengst. Een vriendin van mij heeft ook met hem gedekt en verwacht in 2012 een veulen. Toch weet ik niet of je johnson op jou merrie moet gebruiken. Johnson wordt aanbevolen door het kwpn om te gebruiken wanneer de merrie zelf over een goed achterbeen beschikt, en dit is een verbeterpunt voor jou merrie. Voor de rest vind ik dat Johnson mooi aansluit op je andere verbeter punten, maar ik weet dus niet of je hem wel moet gebruiken ivm het achterbeen. Heb je inmiddels al een keus gemaakt?