geen dekbewijs hoe erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

geen dekbewijs hoe erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:11

hallo,

mijn merrie is gedekt.
dit zou wel een kruising worden.
maar ik krijg nu geen dekbewijs.
we hebben mondeling afspraken gemaakt.

hoe erg is dit.
hoe moet ik dat nu doen als het veulen geboren word?

groetjes

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:17

Als het een kruizing is kun je waarschijnlijk toch geen stamboekpapier aanvragen.
Het is volgens mij dan ook niet erg.

chrisje_83

Re: geen dekbewijs hoe erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:20

Door welke hengst is je merrie gedekt en in welk stamboek staat je merrie zelf ingeschreven?

Als het een ggk dekhengst is, is de hengstenhouder volgens mij verplicht een dekbewijs af te geven, want alle dekkingen moeten aan het stamboek doorgegeven worden.
Wij hebben overigens vorig jaar ook geen dekbewijs van de hengstenhouder gehad, maar in januari ongeveer een geboortebericht van het stamboek waar ook de dekdata op stonden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:21

Als de hengst nergens is ggk, dan krijg je geen dekbewijs want je kunt het veulen nergens laten registreren.
Met DNA onderzoek van beide ouders kun je wel een passport krijgen met hun naam erop vermeld en eventuele afstamming als die bekend is, maar deze heeft geen waarde als stamboekpapier, dus commercieel = 0.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:58

mijn merrie is een kwpner, b register.
en de hengst is een goed gekeurde haflinger.
eigenaar wil geen dekbewijs geven.
gezien prive redenen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:44

Ik dacht dat het dan alleen Equipas wordt zonder melding van afstamming op het paspoort.
Je zou is kunnen nagaan bij het NRPS of ze zo'n combinatie aannemen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:47

Hier kan je geen stamboekpapier voor aanvragen.
Zowel niet bij KWPN of bij haflinger. Je hebt dus in principe niks aan een dekbewijs.
(natuurlijk kan je wel bij 1 van die 2 gewoon paspoort etc aanvragen).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:33

wilmatj schreef:
mijn merrie is een kwpner, b register.
en de hengst is een goed gekeurde haflinger.
eigenaar wil geen dekbewijs geven.
gezien prive redenen

Dan overtreedt hij de Wet..nl.
Bij een goedgekeurde hengst welk stamboek ook, dient men elke dekking in het dekboek te noteren..
Anders even met het haflingerstamboek contact nemen en bij geboorte ff DNA ..
Kan nog "leuk" worden voor die persoon.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:54

Gewoon afwachten tot het veulen geboren wordt. Daarna kun je een willekeurig stamboek benaderen om het te laten chippen (veulen zal dan wel 2 a 3 maanden oud zijn). Meestal werken de stamboeken met regionale chippers. Dan kun je een paspoort krijgen met afstamming onbekend. Je bent in Nederland en de rest van de eu verplicht het veulen te chippen voor het gespeend wordt.

Vervelend als de hengstenhouder je iets anders voorgespiegeld heeft. Maar daar je kun je weinig tegen doen.
@Ceasario, ik denk niet dat hierbij een artikel is in het burgerlijk wetboek kan worden gevonden, zo ja ben ik benieuwd welk nr.
Misschien dat hij wel de regels van het haflinger stamboek overtreed, daar durf ik echter geen uitspraak over te doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:50

kitbits schreef:
@Ceasario, ik denk niet dat hierbij een artikel is in het burgerlijk wetboek kan worden gevonden, zo ja ben ik benieuwd welk nr.
Misschien dat hij wel de regels van het haflinger stamboek overtreed, daar durf ik echter geen uitspraak over te doen.

Ik merk dat je het niet weet..Het is uit de oude paardenwet (registratie bijhouden ) en overgegaan in....

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=ivvIsHsuOpbPREcBdBeB
Men kan zich altijd daar vervoegen..

Voor meer discussie:
ceasario @ [F-AM] Nieuwe regelgeving voor stamboeken wie blijven ??

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:52

Ik merkt dat je mij niet begrijpt.
Het is daardoor nog steeds geen wet. Alleen een vrijwillige regel die al dan niet wordt overtreden. ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:16

Het is geen vrijwillige regel. Het productschap is een wettelijk uitvoerend orgaan..
Het Haflingerstamboek valt onder het productschap en heeft toegestemd in het volgende :

De organisatie moet aantonen dat ze voorschriften heeft voor het systeem van registratie van afstamming en controle die in overeenstemming zijn met de geldende Europese regelgeving.
De organisatie moet ook aantonen dat ze in staat is om controles uit te voeren die voor het bijhouden van de afstamming vereist zijn.

Een beschrijving van het systeem voor registratie van afstamming en controle. Hierin moet vermeld zijn welke stappen worden doorlopen als een dier (zowel veulens maar ook dieren waarvan de ouders niet in het stamboek zijn opgenomen) geregistreerd wordt. De procedure van het melden van de dekkingen en geboorten door fokkers moet vastgelegd zijn in het fokreglement of in het contract met de fokker.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:15

Ok, dan zal hij zich niet aan de regels houden maar wat kan onze topicstarter hiermee? Is er wel een faktuur en betaling geweest? Ik kan het uit het topic nog niet opmaken. Daarnaast is het dekseizoen nog aan de gang en is nog niet alles administratief afgehandeld.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:59

Nee, maar zoals ceasario al zei, bij de geboorte een DNA laten vast stellen, waaruit blijkt dat die goedgekeurde haflinger hengst de vader is, dat hij dus een boete zal krijgen.
(maar of dat iets uitmaakt voor de eigenaar van de merrie zelf weet ik niet, gezien ik niet echt in het fokkersgebeuren zit)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:34

Zoals al gezegt ... dekseizoen is nog niet afgelopen en de bonnen moeten pas in oktober ingeleverd worden.

Vraag is waarom je een DNA test zou gaan betalen want je krijgt toch geen papieren met vermelding van afstamming voor deze kruising.

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:38

Vraagje, Als je wel een dekbewijs heb bij een 2 jarige, kun je dan alsnog papier aanvragen? Zo ja is iemand bekend met de kosten die daar aanvast zitten?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:07

Als je het dekbewijs nog in handen hebt dan kan je wel papieren aanvragen MAAR je zal toch via DNA testen ouderschap moeten bewijzen, en afhankelijk van het Stamboek kan de kosten hiervan erg oplopen.
Voor de DNA test op ouderschap moet je toch rekening houden met +/- 200 - 250 euro bij de warmbloed stamboeken ... en dan moet je nog de inschrijvings- en admin. kosten betalen.

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

het dekbewijs is aanwezig, maar aangezien de merrie geen papier heeft zal het zowieso een register b worden. Vraag me dan ook af of het nut heeft om het als nog aan te vragen...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:02

Is de merrie gedekt door een goedgekeurde hengst, of door een hobbymatige hengst?

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:04

goedgekeurd vandaar dat er ook een dekbewijs aanwezig is...