Hoelang met een drachtige merrie, wedstrijden rijden, M2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Hoelang met een drachtige merrie, wedstrijden rijden, M2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:32

Mijn merrie is enkele weken geleden gedekt en drachtig bevonden na 3 controles.
Nu zijn we momenteel heerlijk nog met haar aan het rijden, maar ik vroeg mij af, hoelang ik nog door kan blijven rijden qua wedstrijden?

Mijn dierenarts heeft altijd geadviseerd bij mijn oude fokmerrie, haar zoveel mogelijk beweging en conditie te houden, tot de bevalling.
Maar met mijn merrie rij ik momenteel M2, en dit gaat momenteel zo lekker, dat ik mij af vroeg, tot hoeveel maanden ik kan door blijven rijden op wedstrijd niveau?

Wie kan mij helpen?

sliert

Re: Hoelang met een drachtige merrie, wedstrijden rijden, M2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:39

mijn merrie liep tot op 7 maanden dracht in de sport {Z nivo en won alle wedstrijden}. Daarna merkte je dat ze moeite kreeg met sluiten en buiging, dus ben ik d'r door gaan rijden op een wat lager nivo. Goed naar je paard luisteren en als dingen moeizaam gaan die voorheen wel gingen, dan niet door duwen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:50

Helemaal met sliert eens! :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:26

sliert schreef:
mijn merrie liep tot op 7 maanden dracht in de sport {Z nivo en won alle wedstrijden}. Daarna merkte je dat ze moeite kreeg met sluiten en buiging, dus ben ik d'r door gaan rijden op een wat lager nivo. Goed naar je paard luisteren en als dingen moeizaam gaan die voorheen wel gingen, dan niet door duwen.

Hier heb ik niets aan toe te voegen! Goed naar je merrie luisteren wat zij aangeeft wat te zwaar wordt tijdens de dracht. Er zijn merries die kan je tot een maand of 7 doorrijden anderen tot de laatste dag bij wijze van spreken. Is overigens per merrie, maar ook per dracht verschillend!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:34

Ik heb altijd gehoord, normaal doorrijden tot 6 maanden, en dan rustig tot 9 maanden om daarna te stoppen. Maar inderdaad, hangt af van merrie tot merrie.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:34

Oke bedankt, we gaan gewoon kijken hoelang ze het gaat volhouden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:12

Inderdaad, goed naar je merrie luisteren.

Mijn eigen merrie heb ik een week voor de bevalling nog opgezeten, een stapritje in de buurt. Ik heb haar echt tot het laatst toe doorgereden.
Ze gaf vanzelf aan wanneer het teveel was.

Ik heb de laatste maand niet meer gegaloppeerd, en de laatste 2 weken niet meer gedraafd. Ze legde haar oren in de nek toen ik been gaf, terwijl het een super vriendelijke merrie is, dus dat zei mij genoeg.

Ik heb vooral veel rechtuit gereden op het laatst, nog vaak naar het bos geweest. En dat vond ze echt heerlijk, altijd de oortjes naar voren en gaan :)
Ik ging niet meer naar de clubles en dat soort dingen, ik wilde absoluut geen stress, omdat ik bang was dat het veulen daaronder zou lijden.

3 weken na het veulen zat ik er weer op, dus ik heb echt niets te klagen.

Het kan ook heel anders hoor. Ik hoor ook wel van merries die met 7 maanden al de oren in de nek leggen als je met een zadel in de buurt komt. Dan houdt het gewoon op.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:14

Inderdaad, kijken wat paard doet. Als je gewoon consequent blijft trainen, zal je lang door kunnen gaan. Mijn merrie liep nog B toen hij laatste veulen kreeg, toen ging ik week ervoor en week na geboorte al op wesdtrijd. (wel in de buurt, want jong veulen kan nog niet zo lang alleen). Daarna ook gewoon doorgetraind. Veulen was vanaf dag 1 gewend eraf te zijn, en na 3 weken, bleef hij zelfs in de wei lopen met andere merrie's en veulens als ik mijne eruit ging halen om te rijden :D