4 maand oude Hengste veulen Dekt !!?? Wanneer scheiden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

4 maand oude Hengste veulen Dekt !!?? Wanneer scheiden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:38

Ik zit met een dringend vraag...

merrie is bevallen op 4 april van een hengste veulen. Een maand daarna heb ik mijn shetlander merrie er bij gezet.
Nu is het veulen bijna 4 maanden oud en dekt constant de (hengstige) shetlander.
Hij maakt echt de bewegingen al met zijn acherhand, en er druipt al wat slijm/plas? uit zijn (jeweetwel)
Ik heb ze al een paar dagen gescheiden gehouden, de shetlander merrie/en hengste veulen.
En dat ging goed, hij wou niet over de draad springen of aanstalte maken. (hinikte wel veel, maar daar bleef het bij)

Mijn vraag is dus, kan mijn hengste veulen nu al op zo jonge leeftijd dekken? ..

Veder wou ik nog even informeren hoe jullie je veulen scheiden van de merrie, want hij is nu 4 maand en de DA zegt dat hij groot genoeg is om er af te mogen.
Hij eet zelfstandig brokjes/gras & drinkt uit de waterton.
Hij komt te staan met een hengsteveulen uit December.

De Moeder merrie, blijft staan met de shetlander (2 weides veder.)

Mijn 2de vraag is dus, laten jullie savonds het veulen nog wel eens drinken bij de moeder ?
Want heel haar uier loopt dan vol savonds, en loopt met straaltjes er uit.
( Omdat ik ze al eens 1 dag had gescheiden veulen en moeder gewoon een draad er tussen.)
En toen zag ik dat.

Dit is ook mijn eerste veulen & het was ook niet zo gepland daarmee deze vragen ;)

Afbeelding

Wilawander

Re: 4 maand oude Hengste veulen Dekt !!?? Wanneer scheiden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:42

Ik zou zeker het veulen tot 6 maand zeker 5 maand bij de merrie laten. 4 is echt veel te vroeg.
verder zou ik de shet erbij weghalen.

Als je hem gaat afspenen dan is het het beste hem ergens anders heen te brenegen waar hij de merrie niet kan horen. Dat gaat het snelst en dan zeker een maand of twee uit elkaar houden.

De uier dan met rust laten, deze slinkt vanzelf, merriebrok wel stopzetten een week of wat van te voren. Wel in de gaten houden dat er geen uierontsteking ontstaat maar door aanraking stimuleer je de melkgift, deze wordt ook vanzelf minder met een maand of 5 a 6.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:44

Als je het veulen 's avonds weer laat spenen, dan help je de melkproductie dus weer op gang en blijf je het probleem houden dat de uier van de merrie volloopt! Dat zou ik dus niet doen. Afspenen is afspenen en niet half.
Van eht dekke nheb ik geenv erstand, maar zo intuitief lijkt het me niet dat ie nu al vruchtbaar is? Het lijkt me in ieder geval wel ongewenst gedrag, dus zou ze wel uit elkaar halen.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:47

Okee, dankje :)! Maar sommige mensen zeggen dat 3 maanden al lang genoeg is..
Dus mij leek 4 maanden en dan op de wei er naast dat ze elkaar nog kunnen zien, en dan echt de merrie ergenst anders zetten,..

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:48

Ja, dat dacht ik ook al want dan stimuleer je de melkproductie ja, beetje dom van mij haha :p
Als je savonds weer laat drinken..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:13

Femmz schreef:
Okee, dankje :)! Maar sommige mensen zeggen dat 3 maanden al lang genoeg is..
Dus mij leek 4 maanden en dan op de wei er naast dat ze elkaar nog kunnen zien, en dan echt de merrie ergenst anders zetten,..

Normaal is toch echt 6 maanden, bij een hengstveulen die lastig is naar de merrie toe 5 maand. Hij krijgt nog steeds voedingsstoffen van de moeder, opvoeding enz. dat is een belangrijke periode.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:15

Een hengstje kan vanaf 8 maanden vruchtbaar zijn. Maar het gedrag wat hij nu laat zien lijkt me niet wenselijk. Ik zou idd het shetje erbij weghalen. En dan zou het mooi zijn als je er een ruin bij kon zetten. Want ik vind dat een veulen ook moet kennismaken met andere paarden dan alleen zijn moeder.
Ook ik ben voor het later spenen van een veulen, liever met 8 maanden als de moeder het trekt. 4 maand is echt te vroeg!
Voor het veulen is het fijn als je juist de moeder weghaalt bij het spenen. Heeft-ie wel een maatje nodig dat bij hem achterblijft natuurlijk (dat hengstveulen van december bijv). Anders is de overgang van moeder weg plus een andere omgeving best groot.

Wilawander: wat is "normaal"? ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:17

Ze kunnen prima met 4 maanden al weg bij de merrie. Doen wij ook altijd en de veulens hebben er nog nooit wat aan overgehouden. Helemaal als het veulen vervelend begint te worden. Dan is de merrie blij dat ze van haar kind verlost is.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:28

ook wij halen de hengst veulens met 4 maanden weg bij de merrie,net als FriesWytske al schreef,ze worden op die leefdtijd heel vervelend.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:25

Hengsten zijn pas v.a.8 a 9 maanden vruchtbaar, dus inprincipe kan het geen kwaad!! Ons hengstveulen van vorig jaar heeft ook gewoon al die tijd bij de merries in het land gelopen (ook terwijl hij probeerde te dekken) maar nooit problemen mee gehad!! Ik denk gewoon dat je moet aankijken hoe het verder gaat.

Spenen kan wel al met 4 maanden, maar als de merrie het nog trekt en het verder geen problemen oplevert zou ik ze gewoon nog lekker bijelkaar laten ;-) Hij leert immers nog een hoop van zijn mama.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:07

Het is veel beter om het drinken geleidelijk aan te minderen. Minder kans op uierontsteking. Op 4 maanden geleidelijk afspenen kan dus prima. Doen wij ook altijd zo. Mams heeft zo weer veel mee rust s'nachts.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:59

petraaken schreef:
Het is veel beter om het drinken geleidelijk aan te minderen. Minder kans op uierontsteking. Op 4 maanden geleidelijk afspenen kan dus prima. Doen wij ook altijd zo. Mams heeft zo weer veel mee rust s'nachts.

Hoi,, wat bedoel je met geleidelijk afspenen?
iK moet wel zeggen dat mijn merrie al een maand heel erg chagrijnig rond loopt, en de DA zegt dat dat kan komen door het veulen..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:30

geleidelijk afspenen is het veulen bijvoorbeeld s'nachts al alleen in een box plaatsen. Naast mams als dat mogelijks is. Zo heeft de merrie al meer rust. Tijdens de eerste dagen van het afspenen laat je hem overdag nog bij mams. De dagen daarna kan je het verder afbouwen naar s'morgens nog een keer drinken, s'middags en s'avonds en zo geleidelijk aan naar niet meer laten drinken.

Verder moet je het krachtvoer van de merrie een flink stuk minderen. Dat helpt ook om de melktoevoer te verminderen. De merriebrok als ze die krijgt weglaten helemaal en weer een gewone basisbrok voeren.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 12:49

petraaken schreef:
geleidelijk afspenen is het veulen bijvoorbeeld s'nachts al alleen in een box plaatsen. Naast mams als dat mogelijks is. Zo heeft de merrie al meer rust. Tijdens de eerste dagen van het afspenen laat je hem overdag nog bij mams. De dagen daarna kan je het verder afbouwen naar s'morgens nog een keer drinken, s'middags en s'avonds en zo geleidelijk aan naar niet meer laten drinken.

Verder moet je het krachtvoer van de merrie een flink stuk minderen. Dat helpt ook om de melktoevoer te verminderen. De merriebrok als ze die krijgt weglaten helemaal en weer een gewone basisbrok voeren.

Oke, zo wou ik het in het begin eigenlijk ook afbouwen, daarmee mijn vraag in het begin van het topic van savonds nog even laten drinken..
Maar toen vroeg ik mij af hoe de melkproductie dan ophield. maar die vraag is al opgelost :D

Dankje wel ! voor alle reactie's.