Merrie heeft maan uitval door drachtigheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Merrie heeft maan uitval door drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 15:33

Hallo bokkers,

Ik verzorg al sinds een lange tijd een fokmerrie. Haar laatste veulen is geboren in maart en haar manen vallen erg uit. Nu heb ik gehoord dat de manen kunnen uitvallen als ze drachtig zijn/geweet. Nu is het natuurlijk al weer een tijdje geleden dat ze geveulert is, maar is het echt waar dat hun manen kunnen uitvallen tijdens drachtigheid en wanneer stopt dat? Is daar eventueel een middel voor om het te minderen? Ik borstel wel haar manen met een harde borstel en daarvoor veel anti klit erin dus er zit bijna geen klit meer in en nog valt het uit. Iemand die er ervaring mee heeft of een goeie tip heeft?

Groetjes Suus

Collie2008

Re: Merrie heeft maan uitval door drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:35

Dat zou goed kunnen, kan door hormonen komen net als bij mensen...Gewoon manen beetje met rust laten en goed voeren, komt vanzelf weer goed

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 15:39

Wat bedoel je met goed voeren? Ze staat veel op het land en krijgt bix en kuil of soms i.p.v. kuil hooi gevoerd. Staat dat bij jou onder goed voer? :Y)

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:43

met goed voeren word bedoeld met veel vitamines. daar word het haar weer sterket van;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:45

Dat bedoel ik idd ;-) Zorgen voor veel vitamines en mineralen, dat heeft een lichaam nodig tijdens, maar ook zeker na een drachtigheid

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 15:57

Oke, heel erg bedankt! Dan ga ik wat aanschaffen voor de vitamine. Welk middel is daar het best voor?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:31

Mijn merrie heeft dit ook gehad in haar laatste dracht.
Normaal gaat haar staart eraan ( pleeborstel ) in het laatste loodje maar de merrie dacht ineens joh laat ik lekker schuren met de manen.

Ik heb er niks aan gedaan en nu veulen erbij loopt doet ze het niet meer en groeit haar manen ook weer mooi lang.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:34

De merrie van mijn vriendin is èlk plukje haar op haar staart kwijt geweest toen ze drachtig was. Inmiddels (het is al x aantal jaren geleden) staat er nog steeds maar 3 of 4 pijlen haar op. Het is eigenlijk echt gewoon 'een stokje' zonder haar... Best sneu, want het is een prachtig paard!
Haar manen was ze deels ook kwijt geloof ik, maar die zijn al lang terug dik en vol.

Ik denk niet dat die staart ooit nog terug komt eigenlijk (bij mijn vriendin) :n

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 16:09

Shanelle schreef:
De merrie van mijn vriendin is èlk plukje haar op haar staart kwijt geweest toen ze drachtig was. Inmiddels (het is al x aantal jaren geleden) staat er nog steeds maar 3 of 4 pijlen haar op. Het is eigenlijk echt gewoon 'een stokje' zonder haar... Best sneu, want het is een prachtig paard!
Haar manen was ze deels ook kwijt geloof ik, maar die zijn al lang terug dik en vol.

Ik denk niet dat die staart ooit nog terug komt eigenlijk (bij mijn vriendin) :n

Staart haren groeien heel langzaam. Mij is verteld dat de staart haren 1 cm per jaar groeit. Manen in tegendeel groeit voor sneller.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:21

volgensmij groeien de haren van een staart wel zeker sneller.ik moet die van m'n tinker wel regelmatig een stukkie korten omdat ze anders met haar hoeven er op gaat staan.
wat betreft dat haar uitval,die van mij heeft net drie weken een veulentje en die had dat de eerste week ook toen ik haar probeerde te kammen.daarom ben ik gestopt en heb dat een week later weer geprobeerd.en nu gaat het eigenlijk al weer goed.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:31

vitamine b is voor haaruitval. misschien iiets daarvan kopen??

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:26

Mijn merrie (Haflinger) had vroeger een dubbele manenkam met heel dik haar.
Inmiddels heeft ze zes veulens gehad en is ze zelf 16 en haar manen en staart worden met het jaar dunner, helaas..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:25

Cynthia82 schreef:
Mijn merrie (Haflinger) had vroeger een dubbele manenkam met heel dik haar.
Inmiddels heeft ze zes veulens gehad en is ze zelf 16 en haar manen en staart worden met het jaar dunner, helaas..

Komt bekent voor. Deze dame (Magic) ook heeft al 6 veulens op de wereld gebracht. Dit jaar heeft ze een ''rust'' jaar. Daar zal het dan wel gewoon door komen :) Door dat ze drachtig zijn!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:30

Ja, dat denk ik wel :)
Alleen komt het bij mijn merrie niet meer terug |(