Welke deken op PRE voor winter (met of zonder hals)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Andapanda

Welke deken op PRE voor winter (met of zonder hals)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:47

Vooruitkijkend naar de winter ben ik op zoek naar een nieuwe winterdeken voor buiten.

Ik heb verschillende mooie (Amigo, Rambo en Bucas) dekens met hals gezien, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Uiteraard wil ik niet dat de mooie manen van mijn PRE veranderen in miezerige plukjes door de deken. Wat is jullie ervaring met een hals deken?

Tips voor een goede waterdichte deken met of zonder hals zijn uiteraard welkom :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:52

Ik heb voor mijn Lusitano merrie inmiddels bijna allemaal Dominick dekens en die bevallen super qua pasvorm, zijn ook vrij ruim aan de voorkant waardoor barokke paarden met flinke halzen ze vaak ook goed passen.
Aan een aantal dekens kan ook een losse hals bevestigd worden.

zie: www.dominick.nl

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:05

Ik heb zelf voor mijn paard dekens van HV polo. In principe goede dekens (heb m een maatje te groot gekocht voor dr brede schouders en borst) maar niet speciaal voor barokke paarden ofzo. (heb er overigens nog een maatje 215 over :P)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:06

Als je de manen wilt sparen zou ik zeker geen halsdeken gebruiken. Heb deze afgelopen jaar gebruikt voor mijn pony (geen PRE dan, maar lijkt me weinig verschil maken) en echt de helft van zijn manen is erdoor afgeschuurt. En dan wisselde ik hem nog met regelmaat...
Mijn ervaring is dat de manen van een PRE nog makkelijker afbreken, dus nee; ik zou het niet doen.

Andapanda

Re: Welke deken op PRE voor winter (met of zonder hals)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:50

Dank jullie voor alle tips :) ik ga eens kijken of de andere merken wat zijn. De halsdeken zie ik definitief van af.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:54

ik heb sinds kort een pre,
maar mijn oude halsdeken krijgt hij niet op,
de manen van mijn kwpn waren altijd stuk na de winter, heel stuk ertussenuit,

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:53

je kan eventueel wel een halve nek deken kopen
mijn cruzado merrie heeft ook wel aardig wat manen en vorige winter lag er de HH high neck thor op
ben vrij tevreden van dit deken ook omdat het niet schuurt op de schoft waar mijn merrie ook gevoelig voor is

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:32

Dominick (heb er nog 1 te koop ;) ) en Amigo bevallen het beste qua pasvorm.
En zoals al eerder gezegd hier; geen hals :n

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:35

Als je een goede halsdeken hebt met een nylon binnenkant een een goede pasvorm schuurt hij niet in de manen :) ik heb er alleen goede ervaringen mee. Je hebt dekens met een uitgesneden schoft, speciaal om de manen mooi te houden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:34

Waarom een deken? Om minder winterhaar te krijgen?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:26

ik moet altijd zoekne voor de juiste dekens aangezien bij mijn paard alles te klein is.
en zeker met hals dat past bij mijn paard gewoon weg niet, is hij te breed voor.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 01:25

Ik heb alleen maar goede ervaringen met de dekens van Equimatch, en intussen heb ik er al een stuk of 10 voor twee PRE's en nog twee minipony's. Altijd (vaak tot mijn verrassing) een prima pasvorm! De maat klopt ook altijd, dwz ze vallen niet groter of kleiner. Daarnaast zijn ze mooi, sterk (tot zelfs 2000 denier) en nog relatief goedkoop ook. Na 3 jaar is er nog niet een versleten, ondanks dat het mini-appaloosahengstje er graag aan hangt.
Ze hebben ze in alle kwaliteiten, alle diktes en meestal van elk een variant zonder hals, met halve hals en met hele hals.
Ik koop ze bij voorkeur met hele hals (blijven mijn schimmels schoner en ze worden hier allemaal opgevreten door de dazen en vliegen) en ik heb echt nog nooit beschadigde manen gehad. De borstsluitingen doe ik meestal wel op het laatste gaatje en de halssluitingen maak ik ook maar half dicht (het klitteband dus) of ik maak ze zelf wat langer.
Een voorbeeld:
Laatst nog een vliegendeken van Bucas gekocht die van boven regendeken is. Er moest wel een tussenstukje bij de borstsluiting om de deken goed te laten passen. Er kon een losse hals bij, zodat ik daar de allergrootste maat van kon nemen. Zelf nog wat geknutseld aan de buikflap, want die hing er als een aardappelzak onder. Het regendeel is nu al aan het slijten.
Kom ik later bij de Equimatch en zie daar een zelfde soort deken, maar met vaste hals voor pakweg de helft van de prijs van de Bucas. En direkt goed passen ook nog.

Ik vind het dus echte aanraders!
En nee, ik heb geen aandelen...

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 07:53

Super bedankt voor alle reacties.

Tot nu toe heb ik hem zomer en winter zonder deken gehad.
De keuze voor een deken in de winter heeft te maken met het advies van de dierenarts i.v.m. zijn spieren en blessures om met de kou en regen toch zeker wel een goed waterdichte deken te dragen.

Ga alle merken even bekijken en een keuze maken. Voor mij is de pasvorm, waterdichtheid het meest belangrijk, over de hals twijfel ik nog wel erg, gezien de goede en slechte ervaringen.
Van de weather beta weet ik dat de pasvorm niet geschikt is voor mijn paard, de Amigo zit wel goed. Nu moet ik nog even kijken naar de Dominick en Equimatch.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:01

Ik lees ook ff mee.
Mijn PRE heeft schitterende lange manen en inderdaad door zijn winterdeken is het bij zijn schoft afgeschuurd.
Ik weet zo 123 even niet meer welk merk ik had, geen goedkope iig.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:08

je hebt de rambo quarter uitvoering, heeft teruggesneden schoft en zijn bij de borst wat breder.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:35

een passende deken voor een PRE is best moeilijk de normale dekens zijn op de borst meestal te krap
dus dan kom je al uit op dekens met andere maten zoals de rambo's en zo
ik zelf heb een Kerbl deken gekocht bij Agradi
erg gunstig in prijs en een mega pasvorm
super sterk en goed waterdicht :)

Afbeelding

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:01

Ik heb voor dit jaar om te beginnen een bucas smartex rain gekocht, big neck versie.
Schijnen super goed, ademende, waterdichte dekens te zijn! Een vriendin van mij heeft deze, daar begint ze mee, daarna gaat er bij haar de all in one op van bucas. Zelf weet ik nog niet of ik de all in one ga aanschaffen of de medium van bucas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:51

Hier nog een paar plaatjes van mijn Dominick winterdeken op mijn Lusitano merrie, ik vind het superfijne dekens, gladde voering, ruim op de schouders en de schoft, knellen en schuren dus niet...

Afbeelding

Afbeelding

en er kan ook een glad gevoerde hals aan, maar die gebruik ik zelf eigenlijk nooit...
Afbeelding

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:35

thanks voor alle foto's en tips. Ik ben er inmiddels uit na verschillende pas sessies en het is de Amigo geworden. Deze past toch het beste op mijn paard, hoop alleen dat zijn laatste manen plukje niet verdwijnt, zal het voor de zekerheid maar invlechten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:36

Ik heb een Rambo big neck! Ook zeker ruimte zat! (zelfs nog wat ruimte over...)

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:37

Ik heb stage gelopen op Moravita (www.moravita.com) en hier maken ze veel gebruik van de Bucas dekens. Er is ook een klant die westerndekens gebruikt voor haar hengst vanwege de pasvorm en de bouw van westernpaarden.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:26

Bij mijn PRE met flinke schouders en hals past eigenlijk alleen de Rambo XL.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:14

ik vind de Amigo dekens juist vrij smal vallen aan de voorkant...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:28

Ik zeg ook Dominick, zelfs mèt hals, dekens hebben een perfecte pasvorm, ze zien er zo comfi uit dat ik er graag zelf een jas van zou hebben :D