Beoordeling veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mienez

Beoordeling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:30

Natuurlijk weet ik weer niet of dit hier goed staat maar ik waag het erop.

Mijn vraag: Hoe beoordeel je het uiterlijk en de beweging van een kwpn veulen (dressuur gefokt)? Dus waaraan moet een veulen voldoen qua bouw, beweging, de verhoudingen etc. Kortom, hoe kun je de kwaliteit beoordelen en waar moet je dan specifiek op letten. Waarom deze vraag? Ik zou graag meer kennis willen hebben op gebied van keuren en beoordelen van (dressuur) veulens. Ik ben mij hierin, buiten internet om, aan het verdiepen maar dacht dmv een topic aan te maken wat ervaringen en kennis van anderen mee te kunnen nemen.

Graag alleen reacties van echte kenners. Misschien eventueel mbv foto's van veulens om het te verduidelijken en verschillen te laten zien (bijvoorbeeld het verschil tussen goede en foute stand van benen ect..)

Ik ben benieuwd of hier een aantal kenners zijn die mij hierbij kunnen helpen :)

Nicole288

Re: Beoordeling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:37

Op EHK bied je zelf een paard aan om beoordeeld te worden, een discussie over het beoordelen in het algemeen past beter op F-AM, ik zet het topic even over voor je

EHK -> F-AM

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:41

Welke eigenschappen qua exterieur wil je dat een volgroeid KWPN paard heeft? Een veulen moet al veel van deze eigenschappen hebben om ook goed uit te groeien. Denk aan hoe de schouderligging is, de bovenlijn, de croupe etc. Meestal groeit het namelijk redelijk in proporties door, dus kun je in mijn ogen de kenmerken die je wilt als ouder paard ook op een veulen betrekken.
Afwijkende beenstanden als Frans of toontredig moet je niet willen zien. Ook een achterbeen wat onder de massa vandaan staat is niet goed, zo'n dier kan zich nooit zo goed gaan dragen als een veulen waarbij dat wel goed onder de massa staat.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:36

Qua beweging wil ik een goed achterbeen, goed gebruik van voorbeen met ruime schoudervrijheid, bergopwaartse beweging, gedragen, chique bouw, mooie hoofd/hals houding, hoogbenig... Dat zou het ideale zijn zegmaar. Ik heb (nog) weinig verstand van correct exterieur en de "eisen" die men stelt aan een dressuurpaard op dat gebied. Vandaar dat ik mij afvraag waar je daarbij op moet letten.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:18

Kijk eens op de site van het KWPN, daar staat heel duidelijk beschreven waar een dressuurpaard exterieurmatig aan moet voldoen.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:38

Oké bedankt! Wist niet dat het daar ook op stond:)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:27

Een veulen beoordelen is nog moeilijker dan een volwassen paard beoordelen. Door heel veel ervaring leer je wel om een veulen te beoordelen, want uiteindelijk wil je in een veulen hetzelfde zien als in een volwassen paard: sportaanleg en een daarvoor geschikt lichaam. Een dressuurveulen moet dus al bergopwaarts gebouwd zijn met een goed gevormde hals en veel nek. Het moet veel maat hebben en langgelijnd zijn. In beweging moet veel balans aanwezig zijn en voldoende ruimte en souplesse. Zeker voor een dresuurveulen is de houding heel belangrijk.

Persoonlijk beoordeel ik een veulen graag als het nog heel jong is. Dan zie je het skelet nog duidelijk en als dat correct is, groeit het veulen vaak ook wel goed uit. Een veulen op bv een veulenkeuring beoordelen is erg moeilijk omdat je dan met veulens van verschilllende leeftijd te maken hebt en dat is moeilijk vergelijken.
Maar uiteindelijk zie je de kenmerken van een veulen later toch wel weer terug.
Soms heb je veulens die bv erg overbouwd zijn en dat is erg lastig. Wanneer dit later wegtrekt, krijg je toch een ander beeld. Maar als je wilt leren om een paard te beoordelen, dan moet je daar heel veel tijd in steken, dan wordt het uiteindelijk een "tweede natuur". Dan doe je het automatisch.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:50

Ik heb de beoordelingscompetitie van het KWPN gedaan en heb daar erg veel van geleerd. Het is een soort cursus en je oefend op volwassen paarden maar je leert wel heel goed wat ze willen zien hoe je moet kijken en waarom.
Dan blijft het beoordelen van een veulen nog steeds lastig maar het zou een beginnetje kunnen zijn.
En heel veel kijken op keuringen e.d.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:27

Bij veulens vooral heel goed naar de moeder kijken. Haar minder sterke punten zul je vrijwel altijd later in het veulen terugzien.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:41

sportfokker schreef:
Een veulen beoordelen is nog moeilijker dan een volwassen paard beoordelen. Door heel veel ervaring leer je wel om een veulen te beoordelen, want uiteindelijk wil je in een veulen hetzelfde zien als in een volwassen paard: sportaanleg en een daarvoor geschikt lichaam. Een dressuurveulen moet dus al bergopwaarts gebouwd zijn met een goed gevormde hals en veel nek. Het moet veel maat hebben en langgelijnd zijn. In beweging moet veel balans aanwezig zijn en voldoende ruimte en souplesse. Zeker voor een dresuurveulen is de houding heel belangrijk.

Persoonlijk beoordeel ik een veulen graag als het nog heel jong is. Dan zie je het skelet nog duidelijk en als dat correct is, groeit het veulen vaak ook wel goed uit. Een veulen op bv een veulenkeuring beoordelen is erg moeilijk omdat je dan met veulens van verschilllende leeftijd te maken hebt en dat is moeilijk vergelijken.
Maar uiteindelijk zie je de kenmerken van een veulen later toch wel weer terug.
Soms heb je veulens die bv erg overbouwd zijn en dat is erg lastig. Wanneer dit later wegtrekt, krijg je toch een ander beeld. Maar als je wilt leren om een paard te beoordelen, dan moet je daar heel veel tijd in steken, dan wordt het uiteindelijk een "tweede natuur". Dan doe je het automatisch.

@ sportfokker, ik ben het een heel eind met je eens, een goed lichaam is belangrijk, alleen dat stukje " bergop" niet helemaal. Dit omdat paarden die te bergop gebouwd zijn, niet gemaakt zijn voor bijv. piaffe, passage etc. Van achter zitten ze op een stoeltje en van voren willen ze klimmen.
Kijk eens naar Scandic, salinero etc. Allemaal paarden die nou niet bepaald aan het " ideaal" plaatje voldoen van een goed dressuurpaard, en zo zijn er nog veel voorbeelden.
Superhoogbenig en bergop zijn vaak goede keuringspaarden, maar voor de sport is het niet echt een vereiste.
Nog belangrijker vind ik ook al karakter en gedrag. Een veulen die al traag is, en het nodige " bloed" mist, zal later waarschijnlijk ook niet echt vlug zijn. Lange lijnen en correct beenwerk is heel belangrijk. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je bij een veulen al het " vermogen tot schakelen" ziet. Zowel in galop als in draf. Bij een veulen kun je vaak ook al zien of het veulen over een "goed" achterbeen beschikt, of dat deze wat nijgt tot slepen of eerst richting de hakken gaat voordat deze naar voren wordt bewogen.
Ik heb ooit wel eens gehoord dat mensen meestal kijken naar veulens als ze 3 dagen zijn, 3 weken en 3 maanden. Dan schijnt er iets terug te zien te zijn hoe ze later een heel eind eruit gaan zien. (heb hier zelf nog nooit echt op gelet, dus in hoeverre dit waar is weet ik niet).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:57

Nog lastiger in te schatten is het karakter onder het zadel en ook dat is erg belangrijk. Paard kan super bewegingen in zich hebben, maar als die onder het zadel weigert om zich te laten zien kom je nog nergens. Aan de andere kant zal een paard met een wat mindere bouw/beweging maar een heel goed karakter met de juiste begeleiding meer presteren dan je op het oog zou verwachten. Ook kan het zijn dat iets minder beweging het paard netjes uit te zitten maakt en dat komt het totaal plaatje in de ring ook weer ten goede.

Het wordt er inderdaad niet simpeler op hoe meer je weet. Ik ga er zelf als (recreatie bosruiter) vanuit dat als het paard redelijk in elkaar zit en het karakter goed is de rest erin te trainen valt. Nu heb ik zonder wedstrijd ambities en deadline natuurlijk alle tijd en dan kan er een hoop.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:27

Een veulen bekijk je het beste met 3 dagen en 3 maanden, wat wij belangrijk vinden is de bovenlijn, dat die mooi correct en vloeiend overloopt (van hals naar rug naar lendepartij) langgelijndheid en lengte van de broekspier, correcte beenstand met genoeg bot, mooi in het rechthoekmodel, schuine schouderligging, daarbij is het bergop gebouwd zijn geen vereiste en niet te vergeten karakter en het vermogen tot schakelen!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:44

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga zeker kijken bij veilingen. Sowieso zal ik naar de elite veiling in borculo gaan. Je kunt er vanuit gaan dat de veulens die daarvoor geselecteerd zijn kwaliteit hebben (de een natuurlijk meer als de ander.) Sinds kort staan alle veulens met foto's en filmpjes op hun website en ik heb er wel erg mooie tussen zien staan! Nr. 40, 76 en 78 spreken mij wel aan! Wie weet vinden jullie het ook leuk om eens te kijken?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:59

Ik heb alle filmpjes al bekeken van Borculo.. Het is ook zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen. Daar komen voorgeselecteerde veulens die allemaal min of meer aan het totaalplaatje moeten voldoen; exterieur, afstamming en beweging. Maar ik ben het helemaal met Tamary eens dat uiteindelijk het karakter doorslaggevend is. En dat is ook het moeilijkst te beoordelen!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 07:05

Dat klinkt wel logisch ja. Welk karakter zou nou het meest ideaal zijn? Je moet Er eigenlijk niet een hebben die te rustig en terughoudend is lijkt mij.
Je kunt er in borculo dus eigenlijk vanuit gaan dat ze qua bouw, skelet, en beweging allemaal in orde zijn? Dus geen scheve stand van benen, verkeerd op de hoeven staan, te korte rug etc?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:42

Daar wordt inderdaad zeer scherp op geselcteerd. Alleen de beste veulens uit beste moeders worden geselcteerd.
Tis natuurlijk wel even afwachten hoe ze uitgroeien.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-08-11 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:50

Daar mag je idd wel vanuit gaan, maar een veulen gekocht uit een veiling zoals b.v. borculo, geeft je geen garantie dat het veulen ook uitgroeid tot een topper en daarbij het gehele management om het veulen heen, zoals opfok/ voeding en de uiteindelijke ruiter die het dier zal gaan beleren en/of later berijden, zal er voor 80% deel uit gaan maken of de natuurlijke aanleg ook daadwerkelijk onder het zadel tot uiting zal komen!

Citaat:
Welk karakter zou nou het meest ideaal zijn? Je moet Er eigenlijk niet een hebben die te rustig en terughoudend is lijkt mij

Dat is ook weer geheel afhankelijk wat voor karakter bij jou zelf past, niet iedereen kan met een bijdehandje of heethoofd om gaan en die zullen dan ook niet zomaar het optimale uit zo een veulen halen, dat soor mensen zijn dan meer gebaad bij een nuchterder/ afwachtender veulen, waar ze dan ook met de tijd meer resultaten mee zullen boeken (nooit garantie... ;) )

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:50

Welk karakter is ideaal? Dat is een discussie op zich. Het is bijna een beetje te vergelijken met de vraag: Welke partner is voor mij ideaal? :) Sommige mensen vinden het fantastisch dat ze een paard hebben dat roerloos een uur vaststaat aan een touwtje, een ander wil graag veel looplust en temperament.

wanneer je een paard zoekt voor de hogere sport, dan moeten ze wel het nodige temperament hebben. Maar dat hoeft zich niet te uiten in zenuwachtig, schrikachtig gedrag. Wel in werklust, persoonlijkheid en door willen zetten, ook als ze een keer moe worden. Die vechtlust heb je gewoon nodig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:17

Dees schreef:
Bij veulens vooral heel goed naar de moeder kijken. Haar minder sterke punten zul je vrijwel altijd later in het veulen terugzien.

Zo ook de mindere punten van de moederlijn van de Hengst !! :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:24

chrisje_83 schreef:
Kijk eens op de site van het KWPN, daar staat heel duidelijk beschreven waar een dressuurpaard exterieurmatig aan moet voldoen.
..en dan nog is het niet per definitie het ideale paard/veulen ;daar kun je in mening over verschillen.