sportfokker schreef:Een veulen beoordelen is nog moeilijker dan een volwassen paard beoordelen. Door heel veel ervaring leer je wel om een veulen te beoordelen, want uiteindelijk wil je in een veulen hetzelfde zien als in een volwassen paard: sportaanleg en een daarvoor geschikt lichaam. Een dressuurveulen moet dus al bergopwaarts gebouwd zijn met een goed gevormde hals en veel nek. Het moet veel maat hebben en langgelijnd zijn. In beweging moet veel balans aanwezig zijn en voldoende ruimte en souplesse. Zeker voor een dresuurveulen is de houding heel belangrijk.
Persoonlijk beoordeel ik een veulen graag als het nog heel jong is. Dan zie je het skelet nog duidelijk en als dat correct is, groeit het veulen vaak ook wel goed uit. Een veulen op bv een veulenkeuring beoordelen is erg moeilijk omdat je dan met veulens van verschilllende leeftijd te maken hebt en dat is moeilijk vergelijken.
Maar uiteindelijk zie je de kenmerken van een veulen later toch wel weer terug.
Soms heb je veulens die bv erg overbouwd zijn en dat is erg lastig. Wanneer dit later wegtrekt, krijg je toch een ander beeld. Maar als je wilt leren om een paard te beoordelen, dan moet je daar heel veel tijd in steken, dan wordt het uiteindelijk een "tweede natuur". Dan doe je het automatisch.
@ sportfokker, ik ben het een heel eind met je eens, een goed lichaam is belangrijk, alleen dat stukje " bergop" niet helemaal. Dit omdat paarden die te bergop gebouwd zijn, niet gemaakt zijn voor bijv. piaffe, passage etc. Van achter zitten ze op een stoeltje en van voren willen ze klimmen.
Kijk eens naar Scandic, salinero etc. Allemaal paarden die nou niet bepaald aan het " ideaal" plaatje voldoen van een goed dressuurpaard, en zo zijn er nog veel voorbeelden.
Superhoogbenig en bergop zijn vaak goede keuringspaarden, maar voor de sport is het niet echt een vereiste.
Nog belangrijker vind ik ook al karakter en gedrag. Een veulen die al traag is, en het nodige " bloed" mist, zal later waarschijnlijk ook niet echt vlug zijn. Lange lijnen en correct beenwerk is heel belangrijk. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je bij een veulen al het " vermogen tot schakelen" ziet. Zowel in galop als in draf. Bij een veulen kun je vaak ook al zien of het veulen over een "goed" achterbeen beschikt, of dat deze wat nijgt tot slepen of eerst richting de hakken gaat voordat deze naar voren wordt bewogen.
Ik heb ooit wel eens gehoord dat mensen meestal kijken naar veulens als ze 3 dagen zijn, 3 weken en 3 maanden. Dan schijnt er iets terug te zien te zijn hoe ze later een heel eind eruit gaan zien. (heb hier zelf nog nooit echt op gelet, dus in hoeverre dit waar is weet ik niet).