registreren kruising

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

registreren kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:13

hallo,

mijn merrie is een kwpn en is gedekt door een goedgekeurde haflinger.
als het veulen volgend jaar geboren word, kan ik die dan registreren bij een stamboek?
zo ja in welke en wat heb ik daar voor nodig?
heb ik ook een dekbewijs nodig?

Groetjes

ptiteblue

Re: registreren kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:36

Neen.
Alleen kun je een passport aanvragen bij eerder welke stamboek je wil, omdat dit verplicht is. Maar het wordt maar een gewoon passport, zonder commerciele waarde.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:38

Paspoort voor deze kruising kan je bij elk erkend stamboek aanvragen, het is namelijk verplicht voor de stamboeken om dit soort dieren te registreren. Echter een volledig papier zal hij nergens krijgen, een dekbon heeft dus weinig meerwaarde omdat de afstamming zeer waarschijnlijk toch niet in het paspoort gezet wordt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:15

Ik weet niet wat ik heb gehoord dan.. Maar toen ik dit jaar van mijn KWPN merrie een veulen kreeg van een GGK tinker hengst kon ik hem gewoon bij het KWPN laten opnemen.
Je zou even moeten informeren hoe het zit als je een dekbon hebt, maar ik moest (wilde alleen mijn merrie op papier) dna trekken van veulen en merrie. Uiteindelijk zou het grapje op 237,- komen en aangezien hij toch al verkocht was en die mensen het niet belangrijk vonden heb ik het niet gedaan.

Dit jaar is mijn merrie weer gedekt dit keer door mijn eigen hengst die bij het KWPN is ingeschreven. En kan ik gewoon papier bij aanvragen zolang ik maar DNA heb ;)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:47

Ja, KWPN kan inderdaad passporten uitgeven, maar dan heeft het veulen een bleuw papier (of groen?) en die is niks waard, want geen echte KWPN.
Het zou toch veel te gemakkelijk zijn, waarom zouden de stamboeken zo streng zijn met hengsten te selecteren als elke kruising van ik weet niet wat allemaal dezelfde papier waarde krijgen als "echte" kwpn'ers??

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:44

How how niks waard.. Niks waard voor de fokkerij als hengst. Maar als sportpaard weet je niet. Mijn merrie die toch echt wel kan lopen en echt super papier heeft is gedekt door mijn eigen hengst. Dit is een hengst die uit een grandprix internationale moeder komt en niks als keur,preferente lijn verder(ook broers en zussen) helaas heeft deze hengst een ongeluk gehad en zou anders voor de keuring worden klaargemaakt(echt een goede hengst) maar ik heb er wel mee gedekt en degene waarvan ik de hengst heb zegt al gelijk dat mocht ik het verkopen hij als eerste een kijk wil nemen omdat er voor de sport toch echt wel iets leuks uit kan komen ;)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:35

Papier is niks waard. Paard is een ander zaak, maar commercieel gezien, voor dat het paard iets gepresteerd heeft al het minder zijn. En als veulen verkopen kun je waarschijnlijk ook vergeten. Er zijn veel paarden die uit heel goede merrie komen en niet daarvoor groen licht krijgen voor de dekdienst of goed presteren in de sport.
Eens dat het paard het goed doet onder het zadel, dat ie gekruisd is met een zebra maakt niks uit, maar daarvoor...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:48

Ik snap je ook wel ptitblue.. Tuurlijk voor de fokkerij een paard met papier. Maar op een papiertje kan je nog steeds niet rijden. Ik heb nu een veulen bij haar lopen en dat is van een tinker dan.. Nou heb dat veulen aan hele leuke mensen verkocht en ook nog voor leuk geld.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:49

chrisje_83 schreef:
Paspoort voor deze kruising kan je bij elk erkend stamboek aanvragen, het is namelijk verplicht voor de stamboeken om dit soort dieren te registreren. Echter een volledig papier zal hij nergens krijgen, een dekbon heeft dus weinig meerwaarde omdat de afstamming zeer waarschijnlijk toch niet in het paspoort gezet wordt.

Bij het NRPS is dit wel mogelijk, maar dan moet je wel een dekbon hebben.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:53

Inderdaad bij het NRPS krijg je met deze dekking een register B papier. Dit omdat je haar hebt laten dekken door een ggk haflinger.
Je krijgt dan op het papier alle afstammingen. Dus die van vader & moeder.
Echter als jou merrie het veulen voldoende arabisch-anglo arabisch bloed mee geeft zou je zelfs nog een register A papier kunnen krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:55

Klopt, mijn veulen haar moeder is een Haflinger (stamboekmerrie) en haar vader een Paint horse en met het dekbewijs kon ik inderdaad ook een registratie krijgen bij het NRPS met haar beide ouders op het papier.

De een zal het onnodig vinden, maar ik wilde dit wel graag zo geregistreerd hebben.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:59

daarnaast is het registreren van het veulen bij het NRPS iets voordeliger als bij het KWPN.