Hengst ook in paspoort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Modw

Hengst ook in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:12

Dag bokkers.
Omdat het secretariaat van het NMPRS niet altijd telefonisch te bereiken is wil ik graag de vraag hier neerleggen. Ik heb gemerkt dat er veel bokkers zijn die veeeeel meeer weten over stamboeken dan ik.
Eigenlijk was ik helemaal niet van plan de Hengst te laten dekken. Ik kan geen beest verkopen en er zijn al zoveel veulentjes Maar dam het is mis gegaan Zie onderstaande vraag gesteld aan het NMPRS

De volgende vraag heb ik bij het stamboek neergelegd:
In augustus 2010 Is Blizer gekocht in jan 2011 gecastreerd maar heeft toch een merrie drachtig gemaakt. Blitzer is de enige Hengst op dit erf. Hoe kan ik dit nieuwe veulentje aanmelden voor het stamboek?? Het is er nog niet
Het paspoort van Blitzer is de post om op mijn naam te registreren. Hier heb ik zolang mee gewacht omdat Blitzer eerst de inentingen nog moest hebben en omdat hij op proef was en nog gecastreerd moest worden, etc. ( ook slordigheid mijnerzijds)

Antwoord van het stamboek:

BLITZER OF THE FAIRY TALE RANCH is geen goedgekeurde hengst en kan niet in het paspoort komen van het veulen. De moeder kan wel in het paspoort komen te staan

Mijn vraag is: Blitzer heeft wel hele goede papieren hoe kan ik het nieuw nog niet geboren veulen zo gauw als het geboren is laten registreren of kan dit helemaal niet ??

Op de site van het NMPRS staat:

Hengsten zonder afstamming kunnen niet worden ingezet voor de dekdienst.

Blitzer is de afstamming wel van bekend :
Vader:NFC egyptian KIng Special Effort
Moeder: Oklahoma of sportvieuw.

Modw

Re: Hengst ook in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:13

Alvast hartelijk dank voor het meedenken dit was ik vergeten onder het bericht te melden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:41

Weet niet precies de regels van het NMPRS, maar maak uit hun antwoord op dat hij niet vermeld zal worden als vader, omdat hij geen goedgekeurde dekhengst is. Dat kunnen ze alleen worden als je er echt mee naar de hengstenkeuringen e.d. bent geweest en hij dan dus wordt goedgekeurd als dekhengst. Dat is nu uiteraard niet meer mogelijk.

En zoals ze zelf ook zeggen; de merrie kan dus wel in het paspoort komen. Je veulen zal dan waarschijnlijk een 'half papier' krijgen, omdat vaders dus niet genoemd wordt maar moeders wel.
Verder spreken ze alleen over het paspoort, en niet over het stamboekpapier... dus dat is een beetje onduidelijk.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:46

JoyCiej007 heeft het goed verwoord.
Je kan alleen een paspoort voor het veulen aanvragen. Daar staat de moeder in en de kleur en aftekeningen etc van het veulen.
Mijn halfje heeft ook geen stamboek papier omdat zijn vader een ander ras is. Ik heb een paspoort aangevraagd en zelf daar 2 foto's van zijn vader en het stamboom van zijn vader eraan toegevoegd (heeft verder geen toegevoegde waarde behalve dat het dan wat lijkt :) )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:01

Bij het NMPRS was het toch nog wel mogelijk (onder voorwaarden) om een pony met half papier te krijgen dacht ik, toch?
Bij het NSPS moeten zowel vader als moeder bekend en geregistreerd zijn bij het NSPS, daar krijg je alleen vol papier.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:25

Dank je voor de reacties maar bij mij is er nog verwarring. Blitzer heeft wel een nmprs paspoort de afstamming is bekend. De moeder heeft een nmprs paspoort en ook daar is de afstamming van bekend.
Dus beide ouders zijn bij het nmprs bekend en geregistreed.

Dus als ik het begrijp kan het nieuwe veulentje niet geheel opgenomen worden omdat Blitzer geen keuringen heeft gelopen??

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:33

Ja ik heb de openingspost nogmaals gelezen. Ik haal daar 2 dingen doorelkaar Stamboek en paspoort.

Er moet natuurlijk bij zo'n veulentje een paspoort bij, maar mijn vraag gaat over opname in stamboek.

Er is nu verwarring alom. Van de andere 2 merries die bij mij geboren zijn heb ik het paspoort via het stamboek aangevraagd.

Volgende vraag wat komt er bij het nieuwe veulentje dan als ras te staan in het paspoort?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:54

Ik heb zelf 2 shetten waarvan de vader een echte shet met papieren is maar niet gekeurd, wat ik begrijp uit het verhaal is dat het NMRPS dezelfde regel aanhoudt.
Ze krijgen dan een paspoort van het betreffende stamboek, dus daar staat als ras nmrps, echter de vader zal niet ingevuld worden, moeder wel.
Bij de shetlander houdt het verder in dat mijn pony's in de bijsectie zijn opgenomen ipv het hoofdstamboek.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:00

Misschien denk ik nu wel erg dom.
Maar maak ik uit het bovenstaande goed op? Als de moeder een nmprs is en de vader geen nmprs misschien wel heel wat anders dan geeft het nmprs ( of ander stamboek) toch een paspoort af met daarin nmprs voor het nieuwe veulen? Dat hij of zij niet in het hoofdstamboek komt begrijp ik nog maar in een bijsectie kunnen dus ook veulentjes staan die maar half zijn?
Waar blijven dan de veulentjes die wel geheel nmprs ( of ander stamboek) zijn??
Is er geen tussenweg?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:05

In het geval van de shetten heb ik het papier van de vader meegestuurd en ging het wel om een shet. Maar paspoort is geen stamboekbewijs.
Mijne staan in de bijsectie of dat ook kan als pa een ander ras was weet ik niet. Mijn andere ruin heeft geen papieren ik weet ook niet waar hij vandaan komt en die wordt alleen gechipt en krijgt een paspoort.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:34

Ik denk dat ik het begrijp: :D :j
Opname officiele stamboek : Goedgekeurde merrie x goedgekeurde hengst
Opname bij sectie maar welnog stamboek:
Goedgekeurde stamboek merrie x stamboek hengst
Stamboek merrie x stamboek hengst

Paspoort elk paard/ pony daarin wordt dan wel ras vermeld echter dat wil dan nog niet zeggen dat ze opgenomen zijn in het stamboek?
Klopt dit?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:51

Klopt, wilde ik nog even zeggen inderdaad, je haalde paspoort en stamboek door de war. Met de term 'papier' bedoeld men het stamboekpapier. Je ziet ook vaak mensen op bokt reageren met een papierloze shet (dus een pony die geen stamboekpapier heeft) 'hij heeft wel papier, want hij heeft een paspoort'. Ten onrechte dus, want een paspoort = géén papier!
Een paspoort behoort iedere pony te hebben, dat is zelfs verplicht, zonder mag je ze niet eens vervoeren. In het paspoort kán een ras staan, maar niet altijd.
Zo spreekt men voor het gemak van een 'papierloze shet', maar indien een shet volledig papierloos is, dan is het dus ook geen shet meer. Want wat een shet een shet maakt, is dat hij dus een 100% shetmoeder en 100% shetvader heeft en bij het NSPS is ingeschreven. In het paspoort komt dan vaak gewoon 'pony' te staan. Stond bij mijn papierloos ruintje ook in het paspoort dacht ik.

Als jou pony wel stamboekpapieren heeft, dan heb je dus een gekleurd (geel, roze, blauw igg bij het NSPS) papier welke je meestal in het hoesje aan het eind van het paspoort stopt. En dat is dan hét stamboekpapier.

Om het nog ingewikkelder te maken; mijn papierloze shetruin had een paspoort van het Nederlands Fjordenpaarden Stamboek. Stamboeken zijn, naast stamboeken, ook paspoort uitgevende instanties. Echter, als jij een papierloze pony koopt, kan je dus ook kiezen bij welk stamboek jij een paspoort voor je pony gaat aanvragen. Voor die ruin had ik bij het NSPS kunnen aankloppen, maar die waren op dat moment een flink stuk duurder (en trager met leveren) dan het Fjordenpaardenstamboek. Die waren toen een stuk goedkoper en konden het paspoort snel leveren. Dus heeft de DA de gegevens opgestuurd naar het Fjordenpaardenstamboek. En dat wil dus niet zeggen dat mijn papierloos shetje dan dus is 'ingeschreven' of 'geregistreerd' staat bij het Fjordenpaardenstamboek, of dat het dan ineens een Fjord is. Hij heeft alleen toevallig zijn paspoort van dat stamboek, meer niet. Het is niet het paspoort wat een pony van een bepaald ras maakt, maar het stamboekpapier. Bovenstaand wordt overigens best nog wel veel gedaan.

En jou laatste stelling mbt paspoort klopt dus. Een paspoort is een paspoort en dat hoort ieder dier te hebben, is verplicht. Stamboekpapier is wat anders.
Hoe het precies met stamboekpapier zit bij het NMPRS weet ik zo niet, omdat ik zelf meer met het NSPS heb. Maar er zijn hier op bokt genoeg mensen die veel van het NMPRS en hun stamboekzaken weten.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:51

Succubi ; sonjim en JoyCiej007
Heel hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik ben een stuk wijzer geworden. Nu hoop ik dat er ook nog iemand reageerd die de ins/ outs weet van het NMPRS.
Maar erg bedankt voor de moeite en al het type werk dat verrricht is

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:56

Voor je stamboekpapier zal het niks uitmaken maar je kunt wel door DNA onderzoek laten vaststellen dat die-en-die hengst vader van jouw veulen is.