Opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaTuMi

Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:34

volgens mij staat dit hier niet goed..

Hee,
ik had even een vraagje.
Wat is de opfok precies?
Ik hoor dat wel vaker, maar ik weet eigenlijk niet precies wat het is.
Alvast bedankt.
Liefs, Lisaa

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:07

Als een veulen gespeend wordt (dus van de merrie afgehaald wordt) dan brengen mensen (niet iedereen) hun veulen naar de 'opfok'. Dit is meestal een stal waar vele veulens in een kudde komen te leven, vaak op de weide of op een vlakte. Het doel is (buiten andere voordelen) dat het dier binnen de kudde 'opgevoed' wordt en lekker kan genieten van zijn 'jeugd'. Meestal worden ze met 2,5 uit de opfok gehaald (dus terug naar de eigenaar) om daarna ingereden te worden.

Het nadeel van de opfok kan zijn dat er altijd 1 dominant paard aanwezig is. Als dit jouw paard is, heb je een heel dominant karakter te pakken, op zich niets mis mee, maar daar moet je mee om kunnen gaan. Aan de andere kant, als jouw paard als laagste in de orde staat heb krijg je een 'watje' terug, ook daar is niets mis mee, maar ook daar moet je mee om kunnen gaan.

Een goede opfok stal zal ook tussen door vaak met de dieren wat doen zoals poetsen, hoeven krabben, aan een halster lopen, enz. zodat de dieren niet volledig verwilderen. Ook wordt er dan veel naar de dieren gekeken en eventueel wordt er binnen kuddes gewisseld, dus de dominante paarden uit de verschillende kuddes halen en bij elkaar zetten, om zo toch er voor te zorgen dat er niet enorme dominante paarden ontstaan.

Dit is even heel zwart wit en globaal wat het inhoud. Elke opfok stal is anders en iedereen heeft zijn of haar mening over of het wel of niet goed is. Ik hoop dat je het een beetje snapt. :)

Er staat ook een stukje over in de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Opfok
Lees maar eens.

MaTuMi

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:04

Okee,
ik dacht dat het heel wat anders was.
Met paarden fokken ofzo :o
Maar niet dus,
dankje, nu snap ik het!

liefs,

sweetheart